joel80 skrev:Jävlar va du drar iväg.. jag har väl inte snackat någon om lampors utformning eller om besiktningen skulle tillåta det eller inte?
Exemplet med "vanliga" lampor var bara för att tydliggöra att det är en stor skillnad i värmeutveckning mellan vanliga glödisar och led.
Har du nån gång testat att ta i och skruva ur en 5w glödis i ett bakljus som precis varit igång? Du bränner dig! Den är rejält varm.. skulle gissa på att glaset blir minst 50-60 grader. Ner till en viss temperatur eller en viss mängd yrsnö kommer den genererade värmen att hjälpa till att hålla bakglasen snöfria. Jag har aldrig heller sagt något om att man inte ska sopa av bilen innan man åker. Skitirriterande med folk som struntar i det.. så lägg inget sånt skit på mig.
Jag har inte känt på just en retrofit-led, men min baskunskap om hur led funkar och att värmeutveklingen från de lamporna är betydligt mindre än glödisar säger mig att de inte blir i närheten lika varma. Du får gärna testa och känna på dina efter de varit igång ett tag... jag tror inte du bränner dig.
Självklart värmer inte en 5w glödlampa upp en hel kvadratmeter bak på bilen, men tillräckligt hål för att få igenom lite ljus bakåt så det inte blir helt igenmurat med snö.
Varför är du så förbannad och går i sånt försvarsläge i den här frågan? Tar du det personligt att inte led-lampor värmer upp lika bra?
Just för du saknar kunskap i frågan retrofit lampor.
Här kommer ett litet test gjort enbart för din skull och toleransen är +/- 3% så vi börjar med 230V då det är uppenbart resultat.
"lågenergi" av fabrikat "Unison"20W 59.5 grader varm vid stabil temperatur.
Osram LED 8W då dem lyser betydligt mer än testade 20W lågenergi så går det att jämföra och den var 24.8 grader varm
Båda fallena vid 21 graders värme inomhus men mätt direkt på lampkroppen.
Nu kommer dock det intressanta som alla som pysslat med retrofit lampor redan bör veta genom just erfarenhet eller besvikelser när dom upptäcker att dom valt fel typ/lyser inte upp reflektorn eller helt enkelt för svag lampa då dom gått på "motsvarande effekt" angivelser. Gick ju själv trotts allt igenom 4 andra varianter innan jag hittade nåt som kan användas utan att tappa ljusstyrka jmfr 5w glödlampa och lysa upp reflektorn.
5W osram glödlampa blev 66.9 grader varm stabilt
1.5W retrofit LED jag länkat till samt är enda jag rekommenderar pga dess uppbyggnad och funktion och kört med senaste 4 åren var 76.7 grader varm(nej jag har inte förväxlat några siffror då det är trippeltestat av den anledningen) och båda dessa 12V fall vid 13.5V och -5.5 grader uteoch resultatet förvånar INTE mig av den enkla anledningen att LED för retrofit ÄR ineffektiva vilket dels bevisas av högre temeratur än förväntat av sommliga och att man vid val bör ta till en "styrka" kraftigare än man tänkt från början just pga ineffektiviteten även om lampan är korrekt uppbyggd att utnyttja reflektorn. Det tredje och avslutande testet är därmed överflödigt då som du ser bör temeraturen på lyktglaset utvändigt inte skilja speciellt mycket och som jag sagt flera gånger så krävs det just kunskap i ämnet för att kunna uttala sig då denna lilla slamkrypare finns ang. effektiviteten på retrofit varianter som folk utan kunskap inte känner till och gissar att LED är svala bara för tex en 230V LED är sval. Detta har aldrig handlat om och kommer aldrig handla om original LED lampor som AUDI V70III mfl har osv. vilket är något helt annat med helt annan effektivitet. Ja man känner att denna retrofit LED blir varm(inte förvånade pga slamkryparen) vilket bara är bra även om det delvis förklarar att någon LED dör lite då och då men även 13.5V gör sitt till.
Så tar jag det personligt att LED inte värmer upp lika bra? Inte alls då dom värmer lika bra eller dåligt så länge man håller sig till LED retrofit och detta bekräftar bara vad jag sett hur det smälter snö. Att en 230V LED inte blir mycket varmare än omgivande temeratur visar ju bara hur effektiva just dom är och hur effektiv just denna Osram råkar vara.
Vad man blir förbaskad över är hur det gissas och det sen förs fram som fakta när gissningarna baseras på nåt helt annat tex 230V LED eller original LED vilket som du ser med detta test är orelevant då det inte går att föra över data från dessa till retrofit LED pga ineffektiviteten som i slutändan inte är något negativt vintertid.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..