Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ärligt talat - hur mycket pengar har din bil kostat i reparationer egentligen? Min gissning är att det trots allt är ganska lite. Det brukar nämligen vara så...
Ptja... i runda slängar 16000:- inklusive en service.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag räknar hem nästan 6000kr per år i minskad bränslekostnad med min D3a jämfört med en V50 1.8f. Och då låg jag rätt lågt ändå på min v50 med etanol. Ca 10-11kr/mil. Nu ligger jag på 8.6kr/mil..
Bara värdeminskningen är såklart väldigt mkt större än det, men det är ändå en summa att räkna med i kalkylen.
Användarvisningsbild
av bem
Jag har alltid läst att "experterna" som räknar på de viktigaste faktorerna vid bilägande rekommenderar en bil som är ca 3 år (med normal körsträcka ca 2000 mil/år) som ganska optimalt köp. Sen finns det förstås mer eller mindre eftertraktade modeller och motorkombinationer som påverkar vad som kan bli lite dyrare el billigare inköp och vice versa.
Själv har jag kanske en lite udda strategi: köper en ny bil och kör sen slut på den. Hade en V70 2001 (2.4 170 hk Business bensinare) som jag köpte ny och sen körde 40700 mil (sålde den för 24 000 kr, inköpspris var 320 tkr inkl V-hjul alufälg) med tills för 3 veckor sen då det återigen blev en ny V70 2014 (D3 Momentum Business+Klimatpaket+VOC m m, inköpspris var 311 tkr inkl V-hjul på alufälg). Förmodligen ovanlig strategi men vad det verkar funkar det om man nu inte åker på nåt "haveri" (som är svårt att gardera sig emot annat än att serva och jobba lite förebyggande). Jag hade inget haveri på min gamla V70, bara service och sedvanliga underhållsreparationer och som alla måste göra (byta bromsar, stötdämpare, nya däck och sånt). Full servicebok vilket hann bli 20 st Volvo originalservice varav den sista vid 40000 mil fick skrivas in "utanför" i servicebokens kommentarfält - Volvo hade bara 38000 mil man kunde stämpla i serviceboken. Nog om kuriosa.
Sen har jag alltid funderat på om det är klokt eller oklokt att köpa en lite äldre, kanske 7-10 år gammal, med få mil på mätarn och på så sätt komma åt att köra mil utan alltför mycket reparationer. Värdeminskningen är nere ganska långt ner då rimligen så inköpspriset kan väl bli hyfsat.
Det finns många sätt att se på detta och var och en blir väl salig på sitt val.
Får man bara det hela att gå runt rimligt rent ekonomiskt m h till vad man har råd med så får man väl vara nöjd.
Finns få saker i vardagsekonomin som är så dyrt som att äga och köra en bil, det _vet_ jag, läs och begrunda 12 års ägande och körande av min förra V70:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=100047
Den nya V70 jag köpte för att böra på "ny kula" med:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98183
Hoppas ni inte somnar vid tangentbordet när ni läser om mina bilar...

/Bo
Köpte 2008 en helt ny V70 som jag gav 376000 för efter alla rabatter.
Sålde den efter 7700 mil och 4 år för 189000.
Kastade in ungefär lika mycket kontant som jag fick över efter försäljningen, så enkelt räknat kostade den alltså enbart i värdeminskning 186000.

Köpte för ett och ett halv år sedan den V40 2004 som jag har nu.
Det köptes för en del pengarna som blev över efter förra affären. Dessutom hade vi ca 20000 ytterligare över. Av dessa 20k har vi på denna tiden använt ca 5000 till reparationer av bilen vi har nu. Främst en självrisk som vi åkte på i samband med att kompressorn skar, i övrigt småsaker som lampor och torkarblad.

Vad är kontentan så långt då. Jo, det är omöjligt att räkna hem ny bil även om den drar noll och inte kostar något i form av service eller så.
Jag kan för ett års värdeminskning av en ny köpa en begagnad bil som med lätthet håller längre än det året.

Uppoffringen är komfort, men jag har inte för en sekund saknat förra bilen för det.
Skulle man, så är det enkelt åtgärdat genom att titta i excellarket och inse hur enormt mycket pengar den komforten kostade! Sjuka summor egentligen.
llesrof skrev:
Ärligt talat - hur mycket pengar har din bil kostat i reparationer egentligen? Min gissning är att det trots allt är ganska lite. Det brukar nämligen vara så...
På hur många år?

Bem: Nackdelen med din taktik är ju att jag aldrig får byta bil då 8)
andreas_lofgren skrev:
llesrof skrev:
På hur många år?

Bem: Nackdelen med din taktik är ju att jag aldrig får byta bil då 8)
Det senaste året. Bromsbackar, belägg, hjullager och klapperstag är inte direkt gratis.
av Andis
andreas_lofgren skrev:Jag lovar att det finns ingenting som är billigare än en välunderhållen bil där största värdeminskningen redan är tagen. Det är lätt att inbilla sig att nya bilar blir så mycket billigare men:
1) de behöver exakt lika mkt service som en begagnad
2) de sliter exakt lika mycket däck som en begagnad
3) de kostar exakt lika mycket som en begagnad att parkera osv

Det är många som försöker räkna hem nybilsköp med lägre förbrukning men om man är någorlunda svängd i Excel är det ganska lätt att se motsatsen. Det enda egentligen som talar mot ett begagnatköp är att det finns en viss osäkerhet i och med att nybilsgaranti saknas men med maskinskadeförsäkring minskas i princip de flesta överraskningar ändå. Dessutom är det lika troligt, om inte mer, att reparationer krävs på den nyare bilen. Det mesta som går sönder idag är tillverkningsfel.
Håller helt med.
Finns inget som slår en välhållen bil där värdet gått ner till åtminstone under 100000kr desto lägre desto mer vinst.

Värdeminskning är ju en otroligt stor del av bilägandets kostnader.

Med vänlig hälsning,
Andis
llesrof skrev: Det senaste året. Bromsbackar, belägg, hjullager och klapperstag är inte direkt gratis.
Perfekt, då slipper du ju de utgifterna närmaste 5-åren. Vilket du kanske inte gör om du köper en nyare begagnad. :wink:
Användarvisningsbild
av bem
andreas_lofgren skrev:Jag lovar att det finns ingenting som är billigare än en välunderhållen bil där största värdeminskningen redan är tagen. Det är lätt att inbilla sig att nya bilar blir så mycket billigare men:
1) de behöver exakt lika mkt service som en begagnad
2) de sliter exakt lika mycket däck som en begagnad
3) de kostar exakt lika mycket som en begagnad att parkera osv'
Håller med.
Men en begagnad kan dock kosta lika mycket i försäkring som en ny (om man vill ha även en bil med några år på nacken "helförsäkrad", många har väl bara trafikförsäkring när bilen börjar bli till åren även om jag själv aldrig valt den vägen). Kostnaden för försäkring kan uppgå till betydande belopp sett ur längre perspektiv (exempelvis min V70 2001 2.4 kostade under 12 års bilägande 66 000 kr i försäkring varav jag tog den i anspråk med ett framrutebyte p g av stenskott).
andreas_lofgren skrev: Ärligt talat - hur mycket pengar har din bil kostat i reparationer egentligen? Min gissning är att det trots allt är ganska lite. Det brukar nämligen vara så...

Min erfarenhet är att så länge man inte åker på nåt allvarligare "haveri" så hamnar reparationskostnaderna på hanterbara nivåer -jämför min Excelfil via länken till min tråd om Driftskostnaderna för min förra V70. Men den ekonomiska risken är större när bilen körs utanför möjligheten att ha maskinskadeförsäkring, så där känns det som man passerer en spärr och är ute på lite tunnare is.
andreas_lofgren skrev: Det är många som försöker räkna hem nybilsköp med lägre förbrukning men om man är någorlunda svängd i Excel är det ganska lätt att se motsatsen. Det enda egentligen som talar mot ett begagnatköp är att det finns en viss osäkerhet i och med att nybilsgaranti saknas men med maskinskadeförsäkring minskas i princip de flesta överraskningar ändå. Dessutom är det lika troligt, om inte mer, att reparationer krävs på den nyare bilen. Det mesta som går sönder idag är tillverkningsfel.
Lägre skatt på ny(are) bil har viss men inte nån avgörande betydelse. T ex min gamla V70 hade 2285 kr medan min nya V70 har 1200 kr i skatt och några kronor att tjäna under en 10-12 års period (för mig).
Bränslenotan är svårare att förutspå, men låg på min förra V70 bensinare på ca 8,0 lit /100 km. På min nya V70 D3 diesel på ca 5,0 lit/km vad jag kan uppskatta efter färddatorn hittills (räknar med att komma ner till detta om man ser under längre period). Även om dieseln idag är ca 20 öre dyrare (14.70 jämfört med bensin 14,50 kr/lit) så blir det ändå några kronor att spara sett över en 10-12 års period och kanske uppåt 40 tusen mil (för mig).
Försäkringen är ungefär lika mellan min gamla V70 och nya V70 (Volvia).
Skall man köra mycket så är låg bränsleförbrukning en viktig faktor för att få ner totala driftskostnaden.
Försäkringen kanske inte går att påverka så jättemycket neråt i kostnad men säkert kan det även där gå att spara nån krona genom att byta bolag osv.
Sen att hoppas man ej åker på nåt dyrt haveri när maskinskadeförsäkringen upphört om man fortfarande äger bilen då.
Eller att det dyker upp en massa konstiga elfel, trasiga styrenheter osv som kan haverera kostnadskalkylen.

Det jag är lite nyfiken på inför framtiden är hur driftskostnaderna kommer se ut på Volvos hybridbilar när de kommer på bredare front.
Där blir batteriet för eldriften en tung post för en begagnatköpare, t ex idag har V60 hybrid 8 års garanti på batteriet och ett nytt batteri kostar ca 100 000 kr. Det är lätt att förstå att efter 8 år är bilen då värt i stort sett inget. Men så länge batteriet orkar leverera ström och kan kan laddas t ex från solpanel hemmavid kommer "bränslekostnaderna" förhoppningsvis vara behagligt låga och plånboken le mest hela tiden.
Kanske när jag nästa gång byter bil om ca 10-12 år jag får möjlighet att välja en Volvo hybridbil, men det beror på inköpspris, garantitid på batteri , ev utbytesprogram för batteripacken osv om det är tillräckligt intressant rent ekonomiskt.
andreas_lofgren skrev: Bem: Nackdelen med din taktik är ju att jag aldrig får byta bil då 8)
Du menar att bilen bara tickar och går år ut och år in med kända drift och underhållskostnader?
Kan ju gå med dig som med den där travkillen som har en Volvo 740 som han kört en bra bit över 100 000 mil med, men han verkade ju rätt nöjd med sin bil fortfarande (vem vet han kanske kör den än):
http://hd.se/motor/2007/12/29/vaelvaard ... er-laenge/
(håll ner Ctrl tangenten om du har svårighet att följa länken om du har IE 11)
Nackdelen blir väl som du skriver att du inte får njuta av teknikens landvinningar så att säga utan harva fram i samma bil år efter år.

/Bo
Användarvisningsbild
av PaNi
Principen att "det dyraste man kan göra är att köpa en ny bil och behålla den i tre år" stämmer nog rätt bra på lite större och dyrare bilar. (V70, Passat, Audi A4/A6....) Men på mindre bilar är den regeln inte lika självklar. För ett par år sedan var jag ute efter en andrabil, och för att begränsa sökandet till en hanterbar mängd bestämde jag mig för en VW Polo. Började först att leta efter c:a tre år gamla bilar, men det var ju löjligt höga andrahandspriser. En handlare hade en två år gammal med c:a 3000 mil på mätaren till salu för 109 kSEK. En ny kostade 125 kSEK. Vi köpte till sist en fabriksny VW Polo lagerbil. Till våren blir den tre år, ska bli spännande att se vad man kan få för den då och om min teori stämmer. Jag tror nämligen små, eftertraktade bilar såsom Polon har lägre värdeminskning (procentuellt sett) de första åren än större dyrare bilar har.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?