Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Du får ta det försiktigt närmsta 5 åren då med hjälmlösa motorcyklister som envisas med att ful-gasa (jag menar ful.. inte full, även om det nog var både och..) på parkeringar just från höger! ;)

Haha, ja det stämmer bra. Tycker att jag är försiktig redan men man skall aldrig säga aldrig. En del positiva insikter har jag allt fått. Allt händer jäkligt fort och man kan inte påverka allt genom att själv vara perfekt, alla andra måste ju också sköta sig :)
Pratade också ang. min situation med högerregeln... Högerregeln är alltid högerregeln oavsett såvida man inte har vittnen. Hastigheter kan dem inte "se" på skador eller annat sätt tyvärr.
Nästa gång jag ser en MC på parkering etc så lär jag stanna helt å låta MC'n köra på något annat istället :)
Får min bil förhoppningsvis på Torsdag nästa vecka, yay.

Någon som har insikt hur det här med bonus faktiskt fungerar för Volvia?

Förlåt om det blev lite OT då det faktiskt verkar gälla Folksam ;)
Äh,, inte så farligt OT.. det gäller ju delvis högerregeln också då jag för husfridens skull benhårt hävdar att garaget borde lämnat företräde! :)

Jag har Volvia på min V70, så det vore fint att veta hur det funkar hos dom också.. utan att behöva praktisera det hela.
Jaha, folksam hade alltså bytt sida.... Normalt sett är det bara utbetalning från trafikföraäkrinen som skall påverka premien.

Då är det nog bara LF och T-H kvar då som man kan lita på om jag är rätt uppdaterad. If/volvia är lite i gränslandet, har för mig deras vllkor i detta fallet är lite svårtolkade så de kan göra lite som de vill, från fall till fall.

Men folk över lag har ju ingen koll på detta (inte de flesta säljarna på bolagen eller) så man är ju inte förvånad att dom smyger in sådana ärändringar för att tjäna mer pengar.

/Martin
Hilmer skrev:Premien skall inte påverkas så länge man inte är vållande till skada där annat trafikförsäkrat fordon är inblandat.
Gissar att du struntade i att läsa villkoren (punkt 14) som jag la ut här ovanför.
Återstår att se hur många skadefria år de räknat på att jag haft, men blir det som jag tror så åker jag på en höjning nästa år p.g.a "endast" 14 skadefria år. (Även om jag faktiskt var skadefri innan jag tog körkort också!) :)
joel80 skrev:Hm... jo men visst finns det ett system för det där. Nu var jag tvungen att kolla. :)
I villkoren för folksam står det under punkt 10 på sida 11 så här:

Bonus i trafikförsäkring
10. Bonus innebär att du får rabatt för skadefria år på trafikförsäkringspremien, utom på den del som är fast grundpremie. Ny försäkring inplaceras i klass 7. Har skada inträffat det senaste året sker inplacering i klass 6. Flyttning från klass 7 till 8 kräver att de 15 senaste åren varit skadefria. För varje skada som leder till utbetalning från trafikförsäkringen sänks klassen med ett steg. Sänkning sker från och med nästa försäkringsår.
Efter varje försäkringsår utan skada flyttas försäkringen till närmast högre klass.
Du som har minst 15 skadefria år slipper rabattförlust för första skadan.
Rabatten i trafikförsäkringen sänks inte i de fall som anges i punkt 9.

Kan det vara så att du kanske hade 15 skadefria år?

Sen är det ungefär samma villkor för
Bonus i Vagnskadeförsäkringen:
14. Bonus innebär att du får rabatt på vagnskadepremien för skadefria år, utom på den del som är fast grundpremie.
Ny försäkring inplaceras i klass 7. Har skada inträffat det senaste året sker inplacering i klass 6. Flyttning från klass 7 till 8 kräver att de 15 senaste åren varit skadefria. För varje skada som leder till utbetalning från vagnskadeförsäkringen sänks klassen med ett steg. Sänkning sker från och med nästa försäkringsår. Efter varje försäkringsår utan skada flyttas försäkringen till närmast högre klass.
Du som har minst 15 skadefria år slipper rabattförlust för första skadan.
Rabatten i vagnskadeförsäkringen sänks inte i de fall som anges i punkt 9. För vagnskadeförsäkring gäller dessutom att rabatten inte sänks vid annan yttre olyckshändelse, vid uppsåtlig skadegörelse av någon utomstående eller vid kollision med djur.

Det återstår alltså att se om jag får någon sänkning..
Jag har haft körkort sen mars 1999 utan att vara vållande eller behövt använda försäkringen för något sånt här. Så skulle ju vara förbannat om jag får höjd premie p.g.a att jag "bara" hade 14 skadefria år!!!

Här har ni villkoren:
https://www.folksam.se/polopoly_fs/1.5966!/s9173.pdf
Som du säger så verkar det ju faktiskt finnas ett system för det, hur många skaderfria år jag hade mins jag faktiskt inte, premien blev iaf oförändrad så jag hade kanske 15år som du säger.
Står bilen på dig eller sambon?

Om den står på dig och sambon körde så får väl inte du högre premie? Eller det räknas som ägaransvar? När man tecknar en ny försäkring så står det ju: Har du orsakat någon trafikskada de senaste 2 åren (osäker på längden)?
Den står på mig, men nog påverkas premien ändå. Annars skulle ju alla skylla på sambon eller frun...
Men vi får se om det blir någon ändring... kanske inte syns före nästa år.

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]