joskarl skrev:Men min fråga är: Kan jag ställa fritidsbatteriet intill bilen, koppla startkablar mellan batterierna, låta bilen stå på tomgång ock ladda fritidsbatteriet? Det skulle vara betydligt enklare. Om det går, hur lång tid skulle det ta att ladda batteriet?
Ja, det kan du göra. I början får du en kraftig laddningström som beror på spänningsskillnaden mellan batterierna, resistansen internt i batterierna och resistansen i kablarna och klämmorna. Denna höga ström blir kortvarig och är inget större problem för ditt fritidsbatteri så länge som det inte är helt urladdat. Kortvarigt tål batterier lika mycket laddningsström i A som Ah. Längre tider ska man inte överstiga laddningström i A på ca 0,3xAh. Dvs. ett batteri på 70 Ah tål kortvarigt 70 A laddningsström och längre tid 21 A. Men eftersom spänningen inte ska överstiga ca 14,2-14,4 V vid normaltemp så blir strömmen oftast lägre än så i verkligheten. Strömmen sjunker relativt snabbt i takt med att batteriet börjar ta emot laddning. Men på ett par timmar borde man kunna överföra 20-30 Ah på detta vis i början. Mot slutet blir strömmen mycket låg och toppladdning av batteriet på detta sätt tar mycket lång tid. Frågan är bara om generatorn ger tillräcklig laddningsspänning med motorn på tomgång. På vissa bilar kan det vara problem. Men det är ju enkelt att mäta.
I fritidsbåtar är det mycket vanligt med flera batterier. Ett startbatteri och separata batterier ämnade åt förbrukning. När motorn är avstängd är batterierna åtskilda av ett skiljerelä och startbatteriet kan inte laddas ur av elförbrukare. När motorn startas kopplas batterierna ihop och laddas av generatorn. Detta fungerar normalt helt utan problem.
Jag hade liknande idé för länge sedan när jag bodde på landet. Då hade jag batteri fast installerat i huset som back-up vid strömavbrott. Drog ut kablage med 2x6 mm2 per pol (dvs. 12 mm2) till biluppfarten så att man vid behov kunde ansluta bilen och ladda batteriet. Viss strömbegränsning av strömrusningen i början erhölls då kablaget var relativt långt. I slutet av laddningen blev strömmen så låg att inget större spänningsfall erhölls. Men på den tiden laddade bilar dåligt på tomgång fast det var växelströmsgenerator så de gånger det var långvariga strömavbrott fick man gasa lite lätt.