Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Du kan också kolla här: https://www.media.volvocars.com/se/enha ... tions.aspx
Detta är tämligen nya bilar. Din tilltänkta 850 har fallit ur sådana tabeller för längesedan. Men 850's efterträdare V 70 finns med. Där är det märkliga förhållandet att det beror på vilken modell man har. En dieselmodell årsmodell -11 får dra 2000 kg. Men bläddrar du i lite olika modeller och år så ser du att dom flesta ligger på 1600 kg som max.
Hittar du inget hållbart i Hjuldrivarns länk, så tycker jag du skall fråga Trafikverket. Dom är kontaktbara på både telefon, e-post och Frågor & Svar på deras hemsida. Dom är ju med och utfärdar reglerna, så dom måste ju kunna svara på hur och varför det är som det är.
Om du nu har BE-körkort och behöver dra båtsläp eller hästtransporter, så kanske du måste satsa på en annan bil, en stor jänkare t.ex. Men då måste du nog fördubbla dina tiotusen kr ett par gånger.
av Pxu
Hjulvridarn skrev:Den som du kan kolla på t.ex är en 960. Den får dra 1900 kg
Finns väl inga 960 som får dra mer än 1600?? De flesta (men inte alla!) sena 940 97-98:or får däremot dra 1800 då dom är lite förstärkta i hjulhusen baktill. Fanns också ett litet förstärkningskit att köpa på volvo så dragvikten kunde höjas till 1900kg i vissa fall, annars till 1800, på alla gamla 1600-kilos bilar. Kanske finns än idag, jag köpte mitt för ca 10år sen och det bestod bara av några plåtbleck som monterades i hjulhusen bak.

En bil för bara 10000 som får dra 2000kg, kanske en lagom slutkörd Bmw E39? En kompis har en 540-00 som får dra det men jag tycker volvon klarar vikten bättre i praktiken.

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]