- sön 12 jun 2011, 21:44
#538077
Det enda som går att göra utan att riskera motorns hälsa om man fått koks att bygga upp är att totalt riva ned motorn och tvätta den i delar för att sen montera ihop. Det finns INGEN annan metod som inte riskerar lagren i motorn. Tyvärr..
Hade det funnits en bra metod vet jag om sådär 3000 saabmotorer och några tusen opelmotorer som fått den behandligen istället för att plockas isär, tvättas och plockas ihop igen.
crumpets skrev:Om det är som pettsson säger så kommer ju inte alla oljekanaler att vara öppna om inte motorn snurrar, så då torde nog tyvärr inte en engineflush ha räddat den.Inte ens när motorn går är alla kanaler öppna i bägge ändarna. Det går alltså inte att flöda igenom någonsin. Det går att bygga upp ett tryck och det går att släppa ut trycket samma väg som den kom. Nåt som inte görs.
Pettsson, om du läser detta, hur vore det då att byta till fräsch olja med nån typ CRC engine flush eller annat sånt kokslösande medel i och låta stå på tomgång nån timme för att sedan byta olja och filter igen?
Det enda som går att göra utan att riskera motorns hälsa om man fått koks att bygga upp är att totalt riva ned motorn och tvätta den i delar för att sen montera ihop. Det finns INGEN annan metod som inte riskerar lagren i motorn. Tyvärr..
Hade det funnits en bra metod vet jag om sådär 3000 saabmotorer och några tusen opelmotorer som fått den behandligen istället för att plockas isär, tvättas och plockas ihop igen.