Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har då aldrig varit med om att om kollar avgasvärden på Volvo när det gäller en vanlig service, jag har heller inte fått papper efter servicen som visar detta.
Turbo+ skrev:Här kommer en fråga till er som jobbar som meckar..

Provkör man en bil efter det att man bytt avgassystem?

/Turbo+

JA givetvis provkör man när man bytt avgassystem. Men man kör väll inte samma sträcka som vid en service, jag kör en kortare sträcka & på oljämnare underlag. (men vist kan kan köra fel av vana, o åka samma sträcka man brukar åka vid service)
Det händer en hel del med avgassystemet när det blir varmt, så en provkörning kan väl vara befogad. Även om jag oftast inte gör det... Men jag har varit med om att ett avgasrör slog i när det var rikigt varmt, även om det var 5 cm spel mot golvet när det var kallt.
Turbo+ skrev:Nu är jag inte med på vad du menar, jag vet ju vad dom har gjort. Jag förstod bara inte varför man provkörde bilen efter bytet. Men nu vet jag tack vare Pettson & eccy243
Ja, men fråga om dom kör bilarna efter avgasbyte. Bara för att en eller två gör det behöver det inte betyda att alla gör det....
XC90_Executive skrev:
Turbo+ skrev:Nu är jag inte med på vad du menar, jag vet ju vad dom har gjort. Jag förstod bara inte varför man provkörde bilen efter bytet. Men nu vet jag tack vare Pettson & eccy243
Ja, men fråga om dom kör bilarna efter avgasbyte. Bara för att en eller två gör det behöver det inte betyda att alla gör det....
Likväl är det väl fel att misstro ALLA mekaniker efter er händelse, eller!?
det där med avgas system kan vara lurigare än man tror ibland.
jag mins när de första V70N AWD dök upp, som klara på skrap/tjut ljud, i 10-15 sek efter en omkörning i slaskväder.

på dessa bilar har man 30mm mellan kanten på främre ljudämparen & kardanaxeln. När man kör i slask med en väl uppvärmtavgas system, så sprutar slask/vatten på undersidan av avgasystemet & kylerav det

den kalla sidan krymper då i jämförelse med översidan som fortfarande är lång eftersom den fortfarande är varm. (nu är alltså avgasystemet olika långt uppe på & under= avgasystemet böjersig & slår i kardanaxeln, vilkat skapar ett oljud)
jag hade lagat en oljeläcka på en lastbil på jobbet, så jag körde in den i tvätthallen och spolade rent den väldigt noga under motorn eftersom allt var fullt med olja. sen va vi ute och körde i 20 minuter ungefär. Sen körde jag in den i verkstan och kollade om det hade läckt nått mera :) Man måste ju prova grejjerna när man lagat dom, känns dumt att ta betalt för att man lagat en oljeläcka, sen kommer kunden tillbaka dagen efter och det läcker igen?! Men byter jag bromsar eller liknande så kör jag bara ut bilen och parkerar den, såvida den inte fått nerslag på besiktningen, då lär jag ut i bromsprovaren och göra ett bromsprov och kolla bromskraft, ojämnget, ovalitet osv,osv för att kunna släcka 2:orna. Men i annat fall gör inget test alls. visserligen gäller det lastbilar nu då, men har jag fixat med bromsarna på min egen bil så testar jag dom inte heller? Våran smörjgubbe, som gör service provkör inte heller bilarna, han kollar bara allt så det ser bra ut när han är inne i verkstan. Finns det nått oljud eller liknande så är det väl upp till kunden att nämna det när han bokar tid om han vill ha det fixat? :D
av *pettson*
goransson89 skrev:jag hade lagat en oljeläcka på en lastbil på jobbet, så jag körde in den i tvätthallen och spolade rent den väldigt noga under motorn eftersom allt var fullt med olja. sen va vi ute och körde i 20 minuter ungefär. Sen körde jag in den i verkstan och kollade om det hade läckt nått mera :) Man måste ju prova grejjerna när man lagat dom, känns dumt att ta betalt för att man lagat en oljeläcka, sen kommer kunden tillbaka dagen efter och det läcker igen?! Men byter jag bromsar eller liknande så kör jag bara ut bilen och parkerar den, såvida den inte fått nerslag på besiktningen, då lär jag ut i bromsprovaren och göra ett bromsprov och kolla bromskraft, ojämnget, ovalitet osv,osv för att kunna släcka 2:orna. Men i annat fall gör inget test alls. visserligen gäller det lastbilar nu då, men har jag fixat med bromsarna på min egen bil så testar jag dom inte heller? Våran smörjgubbe, som gör service provkör inte heller bilarna, han kollar bara allt så det ser bra ut när han är inne i verkstan. Finns det nått oljud eller liknande så är det väl upp till kunden att nämna det när han bokar tid om han vill ha det fixat? :D
:lol: Festligt att du nämnde det där med bromsprovaren. Faktum är att för att få släcka en tvåa på bromsarna för en verkstad som är ackrediterad för släckning på personbilar iallafall, så krävs det inte överhuvudtaget att man har en bromsprovare..
Det krävs bara att du *vet* att du åtgärdat felet som yrkesman och att en kontrollerande besiktningsman får åtgång till bilen om han/hon önskar. Inte heller besiktningsmannen behöver använda en bromsprovare för att kontrollera din reparation..
Så var det med kontroller..
Dock så har alla med självaktning en bromsprovare. :-)-)
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]