Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
ja det kan ju vara något att kolla :D

Batteri Guide
Användarvisningsbild
av volvo51
Hur långt har bilen gått? Det är vanligt att kolen tar slut. Byt laddningsrelä(kolen sitter i samma).Om det inte hjälper så tar vi en vända till :wink:
av Rådlös
Laddspänningen är inte ett exakt värde. Den kan vara från 13,8 till 14,2 volt. Allt efter behov i batteriet. Och det är laddningsregulatorn som känner av detta.
Åt andra hållet, neråt, finns det också viktiga värden. Om vilospänningen ligger under 11,6 volt, så är batteriet tomt. Ligger den ännu lägre, under 11,4 börjar det bli kritiskt. Under 10,5 volt förstörs batteriet.
Vilospänningen, skall vara 12,7 volt på ett fulladdat batteri. Vilospänning innebär att allt är frånkopplat, och att det har gått någon timma eller två sedan du körde bilen.
Systemspänningen är 12 volt på ett bilbatteri. Men det är bara till namnet det är så. Det varierar alltså hela tiden.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Bilen har gott korta 33200 mil :P Konstigt nog kan jag starta bilen och köra med ljud och ljus igång utan att den hackar.
av Rådlös
Jo, naturligtvis. Generatorn kanske ger omkring 12 volt, och det räcker för lampor m.m. Men det blir inget över för laddning av batteriet.
Om generatorn har lite slitna kol, så brukar det vara sådana symptom. Den ger nödvändigt till lampor, men inget till batteriet.
Gör så här i morgon: Koppla till en voltmeter direkt på batteripolerna placera instrumentet inne i bilen så att du kan läsa av. Starta motorn, och läs av spänningen i startmotorskeded. (Använd helst ett visarinstrument, en digital bara bläddrar och fladdrar så det är svårt att läsa något). När motorn har startat skall spänningen upp i över 14 volt, för att sedan sjunka allteftersom batteriet fylls på.
Om generatorn är dålig, får du aldrig dom här 14 volten. Byt kol. Om batteriet är dåligt, ligger vilospänningen lågt, se mitt tidigare svar, sjunker spänningen anmärkningsvärt mycket under startmotorfasen. Kanske ner till 9 - 8 eller lägre (?) volt. Börja med ett nytt batteri, och undersök sedan generatorn och dess laddningsfunktion. Det batteri du har är troligen redan skadat, som jag beskrev tidigare. I alla fall tolkar jag din beskrivning så. Och varför inte, en teoretisk livslängd på ett blybatteri är 10 år under idealiska förhållanden. Alltså ett sådant som t.ex. sitter som backupbatteri i en strömförsörjning. En bil är ofta långt ifrån sådana ideala miljöer.
Användarvisningsbild
av cybermunk
ok ska kolla det där med multimetern imorn om jag får tid till det, tråkigt nog har jag bara digital multimeter och ingen jag känner har en analog. men men får i alla fall några resultat med digitala.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Nytt laddnings relä va inte så farligt dyrt 99.90 på allas diskutions butik Biltema.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Har nu kollat batteriet i bilen och det var varken batteri eller generator som var felet det var sladdarna till mätpinnarna på min multimeter som va konstiga för när jag kollade med motor avslagen 12.2-12.5V motor igång 14.3-14.5V innan så va det någe knas för multimetern fick inga uppgifter så den flipprade bara.

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]