- fre 19 dec 2008, 23:09
Jo, naturligtvis. Generatorn kanske ger omkring 12 volt, och det räcker för lampor m.m. Men det blir inget över för laddning av batteriet.
Om generatorn har lite slitna kol, så brukar det vara sådana symptom. Den ger nödvändigt till lampor, men inget till batteriet.
Gör så här i morgon: Koppla till en voltmeter direkt på batteripolerna placera instrumentet inne i bilen så att du kan läsa av. Starta motorn, och läs av spänningen i startmotorskeded. (Använd helst ett visarinstrument, en digital bara bläddrar och fladdrar så det är svårt att läsa något). När motorn har startat skall spänningen upp i över 14 volt, för att sedan sjunka allteftersom batteriet fylls på.
Om generatorn är dålig, får du aldrig dom här 14 volten. Byt kol. Om batteriet är dåligt, ligger vilospänningen lågt, se mitt tidigare svar, sjunker spänningen anmärkningsvärt mycket under startmotorfasen. Kanske ner till 9 - 8 eller lägre (?) volt. Börja med ett nytt batteri, och undersök sedan generatorn och dess laddningsfunktion. Det batteri du har är troligen redan skadat, som jag beskrev tidigare. I alla fall tolkar jag din beskrivning så. Och varför inte, en teoretisk livslängd på ett blybatteri är 10 år under idealiska förhållanden. Alltså ett sådant som t.ex. sitter som backupbatteri i en strömförsörjning. En bil är ofta långt ifrån sådana ideala miljöer.