Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jag byggde mej en ny motor till min bil. En 855 T5 årsmodell 1994.
Då jag haft förmånen att mäta i min gamla maskin så är jag väldigt säker på att vitblockarna kommer inte gå sådär jättelänge som rödblockarna, nu har jag ju skruvat mååånga vitblockare men inte nån som gått så långt som min.. Först av allt.. Sugmotorer slits väldigt lite på långa varma mil.. dom är inte problematiska. MEN turbomotorerna.. Min hade gått 41000 mil. Mätte du loppen under vändkanten och mätte 7cm ned från ovankant. Så skiljde det.. 1,2mm i ringgapet.. Loppen var alltså grovt koniska. Jag tänkte att .. vad fan det är nog min bara.. Men när jag kontaktade han som skulle borra så fick jag veta att det var så otroligt vanligt med riktigt koniska lopp att det var sjukt. Men nästan endast turboblocken.
Vevlagren efter 41000 mil var faktiskt precis på gränsen för att dom var tvugna att bytas innan dom glappade för mycket.. (baserat på slitagebilden på lagren).
dock vet jag att även om min kanske inte fått ett liv så välskött innan mej så spelar ju inte det nån roll för cylinderloppen.. Loppen kommer alltså att ge upp först.. Att se koniska rödblockare är ju inte nån sådär jättevanlig syn..
av NCR
Jag är ganska övertygad om att det inte är bilen som kommer att avgöra om han kör 100.000 mil till, utan det faktum att soppan kommer att kosta 15-20:-/litern inom nåt år och då har inte gubben råd att brumma runt med en bil som lätt drar 1,2 liter milen längre, hur mycket han än gillar trav.
Användarvisningsbild
av Kloge
NCR skrev:Jag är ganska övertygad om att det inte är bilen som kommer att avgöra om han kör 100.000 mil till, utan det faktum att soppan kommer att kosta 15-20:-/litern inom nåt år och då har inte gubben råd att brumma runt med en bil som lätt drar 1,2 liter milen längre, hur mycket han än gillar trav.
Min bäste herre,jag protesterar!
Jag har en 745-90 som på landsvägskörning nöjer sig med 0,82l/mil och bilen har rullat snart 39000mil.
Tror inte att den är mycket törstigare,är den välservad så är det inga problem
av NCR
Kloge skrev:
NCR skrev:Jag är ganska övertygad om att det inte är bilen som kommer att avgöra om han kör 100.000 mil till, utan det faktum att soppan kommer att kosta 15-20:-/litern inom nåt år och då har inte gubben råd att brumma runt med en bil som lätt drar 1,2 liter milen längre, hur mycket han än gillar trav.
Jag har en 745-90 som på landsvägskörning nöjer sig med 0,82l/mil och bilen har rullat snart 39000mil.
Jag är övertygad om att hans bil också drar i den häradet i landsvägskörning, men helt ärligt är 0,82 i landsväg en ganska usel siffra år 2007 så mitt tidigare påstående känns fortfarande giltigt.
Användarvisningsbild
av Kloge
NCR skrev:
Kloge skrev:
Jag är övertygad om att hans bil också drar i den häradet i landsvägskörning, men helt ärligt är 0,82 i landsväg en ganska usel siffra år 2007 så mitt tidigare påstående känns fortfarande giltigt.
Förvisso inga siffror som din Kia men hans milkostnad är ändå bara 12.29 kr.Även om bensinpriset går upp så kör han billigare än om han hade köpt en ny bil.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]