Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jo, som jag nämnde i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=23600 så har jag sålt volvon och köpt en Kia Ceed SW med 140 ystra turbodieselhästar. :)

Nu har vi haft bilen i knappa 2 dagar så här kommer en första mini-rapport.

Imma.

Ja, det var väl det , annars är bilen underbar. Vi har kört 23 mil med den och enl färddatorn är det 51,2 mil kvar innan tanken är tom.

För att återgå till vårt lilla imm-problem så verkar det som om det finns kvar lite vax från transporten eller dyl på rutorna eventuellt, eller så är det helt enkelt att man behöver justera effekten rent program-mässigt. Jag skall kolla detta med min verkstad.

En annan sak som mest retar mig lite är att jag begärde Gislaved Softfrost till bilens vinterdäck. När vi hämtade ut den såg vi att vi hade fått väldigt trevliga spilt-fälgar i 15" från Amring och sedan lutade jag mig ner och såg att det stod "Gislaved" på dem. Allt var frid och fröjd tills jag kom hem och upptäckte att det stod "Gislaved Eurofrost 3" på däcken. Eurofrost 3 är så vitt jag förstår ett däck man inte marknadsför i norden utan säljer på kontinenten. Retligt och bidrar än mer till min trötthet riktad mot bilförsäljare i allmänhet. Man måste tydligen vara som en igel på dem, ge dem serienummer på de produkter man vill ha annars spårar de ur och slänger på nåt som kostar 200:- mindre.

Jag kan garantera att jag tänker prata ett allvarligt ord med min säljare imorgon rörande detta (om jag får tag i honom, ibland är det som att försöka fotografera snömannen), och det efter att jag har pratat med Gislaved själva och fått svart på vitt att man inte säljer Eurofrost 3 här uppe i norden. Däremot så är däcken tysta och fina med bra grepp, så jag kanske överreagerar, hur hade ni gjort själva? Tips och tankar mottages tacksamt.

Annars, motorn, ahh...motorn. 1900 varv på sexan i 120 km/tim och med en förbrukning på 4,1 enl datorn gör att jag nästan blir lite tårögd av lycka...

Helt underbart med diesel! Jag har haft en Passat TDi i slutet på 90-talet och jämför jag med den så är ceed's motor ett underverk av mekanisk precision och tystnad. Knappt man hör att det är en diesel när man står utanför bilen med motorn igång (när den är varm). Ett underbart bottendrag på alla växlar och ett härligt tryck i ryggen vid acc gör mig allmänt på gott humör.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
har ni kommit överens om gislaved softfrost så ska dessa sitta på bilen och inte några andra däck. Bara för försäljaren att ""Gör om gör rätt" :evil:
Fast fick du alu istället för plåt och är nöjd med däcken så kanske du ska strunta i tjaffsa om däcken :roll:
av Tylön
Hej Ncr,

provkörde du den klenare dieselspisen innan du valde 2.0 och i så fall hur upplevde du den ?

Min lokala bilhandlare hade tyvärr ingen inne för provkörning för tillfället men gumman och jag har börjat fundera på en Cee´d SW.

Är dock rädd för att 2.0:an med 17´ blir stötig, är detta något du har upplevt ?
av NCR
Tylön skrev:Hej Ncr,

provkörde du den klenare dieselspisen innan du valde 2.0 och i så fall hur upplevde du den ?

Min lokala bilhandlare hade tyvärr ingen inne för provkörning för tillfället men gumman och jag har börjat fundera på en Cee´d SW.

Är dock rädd för att 2.0:an med 17´ blir stötig, är detta något du har upplevt ?
Hejsan!

Jodå, jag provade 1,6:an först men tyckte det fattades lite tryck i den. Kanske inbillning och dessutom var det sportpaketet som bara finns på 2.0 som jag (och frugan) tyckte var läckert. Svart inredning, snygg klädsel och 17" såg inte helt illa ut om vi säger så. :)

När det gäller stötighet bör väl erkännas att vi har bara varit ute och provkört en demobil i kanske 30 minuter med 17" på. Sedan vid nästa provkörning hade det blivit för kallt och handlarna hade satt på vinterdäck, men stötighet var inget vi tänkte på. I så fall var det eventuellt att den spårade mer (vilker alla 17" gör, vi hade 15" på Volvon och var ju vana vid det) och att det väsnades från däcken en smula, framför allt från bakänden på bilen. Jag kommer säkert att reta mig en stund på ljudet men sen sluta tänka på det om jag känner mig själv rätt.

Sen gjorde vi ju en "specialaffär" och bytte in två bilar på en gång och fick därmed ett nollvärde vid köpet, dvs ingen mellanskillnad. Det var vårt mål och därför passade även 2.0 oss rent ekonomiskt då vi kunde kasta på alla våra tillval osv utan att lägga till några pengar.

Nu har vi bara haft bilen sedan i fredags, men den känns oerhört gedigen, inte ett knirr när man kör över fartgupp, inte ett knarr från instrumentbrädan, exakta växellägen, och sen den gudomliga sjätte växeln, bara den en anledning att välja 2.0.

Lycka till i ert val!
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]