Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Kortare oljeintervall med C2 oljan antagligen. HTHS är sannolikt inte över 3.5 efter 2000mil. BMW brukar vara duktiga på att speca long life.
Sen kan man ju börja undra om kylningen, effekuttaget ifrån motorn och vikten på bilarna verkligen är likvärdiga.
av S60FIN
KalleJ skrev: mån 31 okt 2022, 20:20 Kortare oljeintervall med C2 oljan antagligen. HTHS är sannolikt inte över 3.5 efter 2000mil. BMW brukar vara duktiga på att speca long life.
Sen kan man ju börja undra om kylningen, effekuttaget ifrån motorn och vikten på bilarna verkligen är likvärdiga.
Är 30.000km service intervall på farsans så har inget med det att göra.
Vet inte vart folk fått detta med att A5/B5 skulle klara av mer km än annan oljan men troligen är det för att Volvo höjde sin intervall från 20 till 30.000 på samma gång som man bytte från att rekommendera A3/B4 till A5//B5.
av KalleJ
Ja då vette tusan citroen som har dålig spec på oljan eller BMW som överdriver.
1500mil på A5/B5 olja i min motor :party: 3000mil är bara sinnessjukt oavsett olja.
Användarvisningsbild
av lennarte
KalleJ skrev:Ja då vette tusan citroen som har dålig spec på oljan eller BMW som överdriver.
1500mil på A5/B5 olja i min motor :party: 3000mil är bara sinnessjukt oavsett olja.
3000 mil mellan byten är bara för långpendlare Taxi, tjänste bilar och liknande billar. Alltså bilar som rullar många många mil med kanske flera oljebyte på ett år. Dom kör (i princip) aldrig med kall motor, eller det är ytterst få kallstarter och kortare sträckor. Dom flesta vanliga bilägaare passar inte in där, utan bör byta en gång om året. Eller 1500 mil. Och dehöver inte köra på LongLife olja
Jag har börjat gå över till ACEA C3 olja i dom bilar jag servar, både egna och andras bilar och byter minst en gång om året. Har kört på ACEA A3/B4 (semisyntetisk) förut men det börjar komma bilar med partikelfilter nu (även på besinmotorer) så då får man anpassa sig. Prismässit gör det 100 kr mer per 4l, 299 kr istället för 199 kr (Biltema)

A3/B4:Stabila oljor som behåller sin viskositet för bensin- eller direktinsprutade dieselmotorer. Lämpar sig även för användning där det krävs olja av klass A3/A4.

C3: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägs katalysator (TWC). HTHS-viskositeten är högre än 3,5 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC.
av S60FIN
lennarte skrev: tis 01 nov 2022, 07:21
KalleJ skrev:Ja då vette tusan citroen som har dålig spec på oljan eller BMW som överdriver.
3000 mil mellan byten är bara för långpendlare Taxi, tjänste bilar och liknande billar. Alltså bilar som rullar många många mil med kanske flera oljebyte på ett år. Dom kör (i princip) aldrig med kall motor, eller det är ytterst få kallstarter och kortare sträckor. Dom flesta vanliga bilägaare passar inte in där, utan bör byta en gång om året. Eller 1500 mil. Och dehöver inte köra på LongLife olja
Jag har börjat gå över till ACEA C3 olja i dom bilar jag servar, både egna och andras bilar och byter minst en gång om året. Har kört på ACEA A3/B4 (semisyntetisk) förut men det börjar komma bilar med partikelfilter nu (även på besinmotorer) så då får man anpassa sig. Prismässit gör det 100 kr mer per 4l, 299 kr istället för 199 kr (Biltema)

A3/B4:Stabila oljor som behåller sin viskositet för bensin- eller direktinsprutade dieselmotorer. Lämpar sig även för användning där det krävs olja av klass A3/A4.

C3: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägs katalysator (TWC). HTHS-viskositeten är högre än 3,5 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC.
När det gäller ACEA C3 så brukar det även stå "varning, dessa oljor kan vara olämpliga i vissa motorer" har förgäves sökt vilka motorer det skulle gälla.

Funderade själv på att hälla C3 i min D5 från 03 för den är så mycket enklare att hitta hos närmaste handlare men beställde till sist en A3/B4 5w-30 som passar min bil, lite osäker på hur känsliga Volvo är med oljor då detta är min förta Volvo
Användarvisningsbild
av lennarte
S60FIN skrev:När det gäller ACEA C3 så brukar det även stå "varning, dessa oljor kan vara olämpliga i vissa motorer"
Har inte sett något om detta, sådant här brukar komma från tillverkaren. För att "skrämma" Volvo ägare till Volvoverkstäder.
Någon annan kanske vet....
Volvo rekommenderar kanske en tunnare olja, då kanske det kan bli problem på vintern. I Sibirien..... E.v kan bränsleförbrukningen öka någon cl vid kallstart.
av S60FIN
lennarte skrev: tis 01 nov 2022, 18:29
S60FIN skrev:När det gäller ACEA C3 så brukar det även stå "varning, dessa oljor kan vara olämpliga i vissa motorer"
Har inte sett något om detta, sådant här brukar komma från tillverkaren. För att "skrämma" Volvo ägare till Volvoverkstäder.
Någon annan kanske vet....
Volvo rekommenderar kanske en tunnare olja, då kanske det kan bli problem på vintern. I Sibirien..... E.v kan bränsleförbrukningen öka någon cl vid kallstart.
Är inte från biltillverkarna utan från ACEA. Sedan vilka motorer det skulle vara har ja som sagt aldrig fått någon klarhet i

Sedan är det många oljetillverkare som rekommenderar en C3 olja till t.ex. min bil som enligt handbok skall ha A3/B4

Förr fick ju C3 även vara märkt med A3/B4 men inte längre efter senaste uppdatering från ACEA.
Bilagor
Screenshot_2022-11-01-19-40-06-84_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
Screenshot_2022-11-01-19-40-06-84_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg (206.15 KiB) Visad 303 gånger

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]