Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du får montera hur mycket belysning du vill, men du får inte använda dom i trafiken. Undantag extraljus. Men för att det ska klassas som extraljus måste dom vara kopplade till helljuset, dvs att dom tänds när du slår på vanliga helljuset och stängs av när du släcker helljusen, samt givetvis lysa frammåt. Sen får du givetvis ha en brytare också till dom om du vill det, men dom får inte kunnas tändas utan att bilens "riktiga" helljus är tända.
Så har jag mina (xenon-konverterade)orginaldimljus kopplade på V70in(inkl. orginal dimljusknapp, som givetvis inte gör ett skit om helljusen inte är på, och det är det som är det viktiga här, att den inte gör något utan helljusen tända) och aldrig varit något problem.

Sen finns det givetvis andra regler och bestämmelser man måste ta hänsyn till, såsom placering(ej utstickande etc).

Den generella regeln för dimljus vid besiktning är f.ö... Lyser dom(som dimljus) ska dom lysa korrekt, lyser dom inte så... Är det inte mer med det. Man får inget nedslag på att dom inte fungerar öht. Bara om dom "halv-fungerar" - t ex bara ena dimljuset tänds och/eller dom pekar helt åt helsike fel.

Hur det gäller för arbetsbelysning är jag väldigt osäker på, men jag skulle tro att knappen för att tända dom inte ska gå att förväxla med t ex dimljus. Så att använda en dimljusknapp för arbetsbelysning tror jag inte dom skulle godkänna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Får man överhuvudtaget montera några extraljus alls på en helbilsgodkänd bil?

Och om det nu finns något undantag att det är ok att montera extaljus, då borde man ju kunna sätta dem i hålen för dimljusen om bilen saknar dessa och koppla dem till heljuset.
av Amarace
VolvoB20 skrev:Får man överhuvudtaget montera några extraljus alls på en helbilsgodkänd bil?

Och om det nu finns något undantag att det är ok att montera extaljus, då borde man ju kunna sätta dem i hålen för dimljusen om bilen saknar dessa och koppla dem till heljuset.
Ja det får man, men från 1Jan 2005 så måste dom vara typgodkända, även dimljus måste vara typgodkända, vilket dom flesta är, men dom får ju bara användas för det dom är godkänd, och inte ha film på sig o.s.v.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amarace skrev: sön 21 aug 2022, 18:30
VolvoB20 skrev:Får man överhuvudtaget montera några extraljus alls på en helbilsgodkänd bil?

Ja det får man, men från 1Jan 2005 så måste dom vara typgodkända, även dimljus måste vara typgodkända, vilket dom flesta är, men dom får ju bara användas för det dom är godkänd, och inte ha film på sig o.s.v.
Ok, så får jag då montera typgodkända extraljus i hålet där dimljuset ska sitta om dimljuset saknas på bilen. Eller måste jag göra ett hål bredvid dimljuset för extraljuset och lämna hålet för dimljuset tomt?
Lucif3r skrev: lör 20 aug 2022, 08:04 Du får montera hur mycket belysning du vill, men du får inte använda dom i trafiken. Undantag extraljus. Men för att det ska klassas som extraljus måste dom vara kopplade till helljuset, dvs att dom tänds när du slår på vanliga helljuset och stängs av när du släcker helljusen, samt givetvis lysa frammåt. Sen får du givetvis ha en brytare också till dom om du vill det, men dom får inte kunnas tändas utan att bilens "riktiga" helljus är tända.
Så har jag mina (xenon-konverterade)orginaldimljus kopplade på V70in(inkl. orginal dimljusknapp, som givetvis inte gör ett skit om helljusen inte är på, och det är det som är det viktiga här, att den inte gör något utan helljusen tända) och aldrig varit något problem.

Sen finns det givetvis andra regler och bestämmelser man måste ta hänsyn till, såsom placering(ej utstickande etc).

Den generella regeln för dimljus vid besiktning är f.ö... Lyser dom(som dimljus) ska dom lysa korrekt, lyser dom inte så... Är det inte mer med det. Man får inget nedslag på att dom inte fungerar öht. Bara om dom "halv-fungerar" - t ex bara ena dimljuset tänds och/eller dom pekar helt åt helsike fel.

Hur det gäller för arbetsbelysning är jag väldigt osäker på, men jag skulle tro att knappen för att tända dom inte ska gå att förväxla med t ex dimljus. Så att använda en dimljusknapp för arbetsbelysning tror jag inte dom skulle godkänna.
Tack för svar.

Ja men då låter det som att det inte ska vara några problem för mig att hävda att det är stylingbelysning. Förmodar att du besiktigat bilen med den inkopplingen utan anmärkning?

Har dock hört historier om att poliser gett böter/ombesiktning när dom ser att lyktan är modifierad utan att ens kolla om dom fungerar. Men då är det väl bara att stå på sig och hävda att det inte är dimljus och att det är stylingbelysning som jag endast använder när bilen inte är i trafik.
VolvoB20 skrev: sön 21 aug 2022, 18:55
Amarace skrev: sön 21 aug 2022, 18:30

Ok, så får jag då montera typgodkända extraljus i hålet där dimljuset ska sitta om dimljuset saknas på bilen. Eller måste jag göra ett hål bredvid dimljuset för extraljuset och lämna hålet för dimljuset tomt?
Så som jag tolkar det så får du montera extraljus i hålet där dimljusen ska sitta, med tanke på Lucif3rs fall där det "egentligen" ska sitta dimljus men där det numera sitter extraljus.

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]