Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
#1486356
Charles Jeantaud lär ha byggt den första användbara elbilen 1894. Räckvidden var uppenbarligen det stora problemet, då som nu! :-D
jeantaud.JPG
jeantaud.JPG (58.71 KiB) Visad 231 gånger

Trouvé presenterar sin elbil
Samma år som von Jacobi imponerade på Sankt Petersburgs-borna med sin elbåt föddes Gustave Trouvé. Fram till sin död 1902 skapade han i runda slängar 70 olika uppfinningar. Bland annat den första utomhusbordaren men framför allt det som kan betraktas som den första elbilen - även om den mest liknande en 3-hjulig trampcykel.

Trouvé visade stolt upp sin elbil på en mässa i Paris 1881 och det inspirerade andra att satsa på eldrift - framför allt brittiska konstruktörer. Tyvärr satte myndigheter och polis käppar i hjulen med lagar och regler som hämmade utvecklingen. Snart hade Frankrike och Tyskland gått om brittiska konstruktörer inom utvecklingen av elbilar.

Frankrike dominerar bilindustrin
I mitten på 1890-talet dominerade Frankrike bilindustrin och ledde utvecklingen av elbilar. Charles Jeantaud som tillverkade hästvagnar i sin verkstad byggde 1894 den första elbilen som faktiskt gick att använda. Batteriet vägde 450 kilo och maxfarten var 21 kilometer i timmen. Jeantauds elbil startade en revolution som tog fart i Paris.

Invånarna i Paris använde Jeantauds elbil som taxi och rika familjer köpte sina egna elbilar. Kuskarna förvandlades till chaufförer. Tyvärr hade elbilen kort räckvidd och lång laddtid - till skillnad från bilar med förbränningsmotorer som kunde åka långt och tankas fort. Däremot slog en annan elbil världsrekord i hastighet 1898 - 63 km/h!
av Bannad
#1486554
Citat: Uppfinningarnas kung

Vi får gå tillbaka till 1800-talet där en fattig Sakichi växte upp i en enslig japansk by och utbildade sig till snickare. Han gjorde visserligen utmärkta vävstolar men ville mer. Han uppfann nya lösningar som förenklade det tunga arbetet för hans mor och andra väverskor: Automatiska och ångdrivna, seriekopplade vävstolar.

1893 kunde han stolt öppna Japans första fabrik för vävstolar. Han var som en egen industriell revolution. I Japan blev Sakichi Toyoda omtalad som Uppfinningarnas kung och än idag får japanska skolbarn lära sig allt om Sakichis verk. Men uppfinningar och innovationer handlar inte bara om Toyotas dåtid utan även nutid, och framför allt framtid.
Uppfinningarnas kung

På 1800-talet växte en fattig Sakichi upp i en enslig japansk by och utbildade sig till snickare, men ville mer. Han uppfann automatiska och ångdrivna, seriekopplade vävstolar som förenklade det tunga arbetet för hans mor och andra väverskor. 1893 kunde han stolt öppna Japans första fabrik för vävstolar. I Japan blev Sakichi Toyoda omtalad som Uppfinningarnas kung och än idag får japanska skolbarn lära sig allt om Sakichis verk.

Patentet som öppnade bilvärlden
Sakichi sökte ständigt nya förbättringar och lyckades skapa en mekanism som stoppade vävstolen när tråden gick av, vilket effektiviserade vävprocessen. Han fick patent på sin attraktiva uppfinning. Den engelska vävstolstillverkaren Platt Brothers köpte 1929 patentet för 100 000 pund. Ett mycket ansenligt belopp som blev grunden till en helt annan verksamhet där tråd byttes mot plåt: Toyota Motor Company grundades 1937 av Sakichis son Kiichiro.
Slut citat.
Bilagor
toyota first car.jpg
toyota first car.jpg (103.24 KiB) Visad 185 gånger

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]