Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Rejser99 skrev:Det var inte så jag menade, men jag förstår att du tolkade det så.
Jag menade att hade jag en eyelet kopplad direkt på batteriet så visar den antagligen inte rött hela tiden, men där får jag inte ladda.
Jag ska flytta över den till en annan bil där man får ladda direkt på batteriet och byta till en utan lampa på Volvon. Blir bara arg när den blinkar rött hela tiden.
Jag har verkligen svårt att tro att du skulle ha spänningsfall på anslutningspunkterna i motorrummet vid normal laddning eller spänningsmätning. Att det inte är speciellt bra att mäta batterikondition med hjälp av urladdning via dom är ju inte så otroligt då det är några meter kabel, men ren spänningsmätning borde vara helt problemfritt.
Hade det varit ett reellt spänningsfall så borde alla moderna laddare ha problem att ladda färdigt via anslutningspunkterna i motorrummet, vilket jag aldrig upplevt eller hört talas om.

/Thomas
Nu har bilen stått 1 dygn och var precis ute och mätte. Har 12.15v fram på starthjälpspunkterna och 12.3 direkt på batteriet. Detta är alltså på ett batteri som laddades fullt i lördags.
Det kan nog vara en idé att mäta hur mycket ström bilen förbrukar i viloläge.
Lite beroende på bil, men den bör inte förbruka mer än 50mA. Tänk dock på att du lär mäta en "längre" stund(säg, 10-20sek), då styrboxar osv kommer starta när du börjar mätningen, och således kommer strömförbrukningen vara högre innan styrboxarna går ner i sömnläge igen(på min V70 t ex ligger förbrukningen på ~800mA i ca 10sek, för att sedan gå ner till 30-40mA).
Bosse78 skrev: sön 14 feb 2021, 22:54 Detta måste väl anses rätt kass för ett batteri som är 1år och 9 månader? Kan/borde jag kräva att dom byter detta på garantin ?
Jag pajjade ett nästan nytt Boschbatteri genom att råka ha en lampa tänd så det djupurladdade. Det hämtade sig aldrig trots jag körde recond läge på Cteck många ggr.
Om ni ska mäta strömförbrukningen när bilen är avstängd så se till att ni kopplat på mätverktyget på batteripolen och på polskon innan polskon tas bort från batteripolen. Om polskon inte sitter på batteripolen och man kopplar in multimetern med strömmätning så kommer man får en initial ström när hela bilen strömsätts som kan vara så pass hög att man eldar upp sin multimeter i mA-läget.

Det finns en formel i VIDA för vad bilen bör dra max i viloläge kopplat till hur stort batteri man har. Nu minns jag inte exakt men för 70Ah batteri så var maximal rekommenderad viloförbrukning runt 36 mA. Min V70 -99 drog ca 15mA i viloläge original och med mitt eftermonterade GSM-relä för att styra bensinvärmaren så drar den 32mA.

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]