Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Så här tror jag det skall vara:
30 och 86 skall sitta ihop med konstant ström med säkring(höger anslutning) . 87 bör sitta på vänster anslutning.
85 skall kopplas till knappen och knappen till jordpunkt.
Så känns det som att det skall vara?

Så här är det kopplat enligt schemat:
87 har konstant ström med säkring(kopplat till höger stift).
30 och 86 sitter ihop och kopplad till vänster stift.
85 går till knappen och knappen till jord.

Har kontrollerat att höger anslutning ger batterispänning.

Var vänlig och hjälp mig kontrollera att detta stämmer innan jag gör något dumt :)
Du lär ha ena sidan av reläspolen sitta där du har konstantplus. Annars kan inte spolen dra när du jordar andra sidan. Så du ska flytta 86 anslutningen till där du har säkringen med matningen från dosan.

Att jag ritat in säkringen på 87 är för att värmaren fortfarande ska vara avsäkrad efter manöverdelen av kretsen. Relät ska kunna dra fast säkringen gått.

Du ska alltså växla plats på dina kablar i säkringsdosan om du kopplat enligt schemat
Sierra94 skrev:Du lär ha ena sidan av reläspolen sitta där du har konstantplus. Annars kan inte spolen dra när du jordar andra sidan. Så du ska flytta 86 anslutningen till där du har säkringen med matningen från dosan.

Att jag ritat in säkringen på 87 är för att värmaren fortfarande ska vara avsäkrad efter manöverdelen av kretsen. Relät ska kunna dra fast säkringen gått.

Skyller på att jag är trött helt enkelt....

Men blir lite förvirrad. Behöver jag inte ha någon säkring på matningen som går till 30 och 86?
Vad händer om tex kabeln till stift 30 hoppar av/går sönder eller annat otänkbart och kortsluter eller något. Bör man inte ha en säkring där också?

Så egentligen borde det vara säkring på 30/86 och 87? Eller är det viktigast att säkringen sitter på stift 87 som du nämnde? :)

Så ja, det borde räcka att byta plats på kablarna i säkringsdosan om reläet fungerar, är väl aldrig någon garanti för det. Men känns lite konstigt att inte avsäkra Stift 30 som har kontant ström? :)

Edit: Varför är det bra att reläet kan dra även om säkringen har gått? Vad fyller det för funktion att reläet drar när den inte kan driva något?

Tack för alla svaren! :) :)
Ingen alls. Bara att schemat är ritat så. Självklart kan du ha säkring innan relät. Spelar ingen roll. Jag kopplade tvärtom. Men du kan göra som du tänker och ha säkring innan. Så länge reläspolen oxo får sin matning därifrån.
Sierra94 skrev:Ingen alls. Bara att schemat är ritat så. Självklart kan du ha säkring innan relät. Spelar ingen roll. Jag kopplade tvärtom. Men du kan göra som du tänker och ha säkring innan. Så länge reläspolen oxo får sin matning därifrån.
Förstår att det sitter en säkring på 87 iaf. Självklart skall det som skall drivas/belastas också ha en säkring. Vore dumt att inte avsäkra värmaren :)

Frågan är om det sitter en "huvudsäkring" som kan smälla av om nu matningen till reläet eller reläet skulle orsaka problem?

Tack återigen. Det uppskattas! :)
Skönt! Själv böt jag dpf sensor idag efter att ha kört en vecka i limb läge så nu funkar bilen igen men drar fortfarande mer än den ska :-\
Sierra94 skrev:Skönt! Själv böt jag dpf sensor idag efter att ha kört en vecka i limb läge så nu funkar bilen igen men drar fortfarande mer än den ska :-\
Mycket skönt och på tiden! :)

Om bilen går som den skall i övrigt, har du funderat på om någon eller några spridare kan vara defekta å läcker eller dylikt?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940