Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rune
Många trådar finns det om MM-spjällen, men jag har en annan liten fundering om spjällhus... Eftersom jag nu till slut också måste göra något åt mitt spjällhus (från -01, 22000 mil) funderar jag på om begagnat från skroten kan vara ett alternativ. Är spjällhus från t ex en -04 (170 hk) kompatibelt med min -01:a (140 hk)? Jag gissar att jag i så fall måste göra bytet utanför Volvos verkstadsdörr för att jag ska kunna få ny programvara installerad direkt...
Som jag förstått det gick Volvo ifrån MM-spjällen -02, så -03 eller -04 med få mil borde ju funka...

Volvo här i Umeå ska ha 7700 för byte och ny programvara. Atech2 är förstås ett alternativ, men det finns ju en del mindre positivt skrivet här på forumet om det företaget också... Skroten känns onekligen lockande...

Det vore intressant att höra om någon har erfarenhet av begat...

Hälsningar Rune :D
Användarvisningsbild
av Vojje
Rune skrev: Är spjällhus från t ex en -04 (170 hk) kompatibelt med min -01:a (140 hk)?
Som jag förstått det gick Volvo ifrån MM-spjällen -02, så -03 eller -04 med få mil borde ju funka...
Funkar inte alls. Utan att gå in på det tekniska kan det konstateras att inte ens kontakten passar.
Once MM-spjäll, always MM-spjäll. Som ordspråket bjuder.
av Rune
...det var ju synd. :(
Kanske man skulle chansa med Atech2 då... ?:-/

Tack för svaret i alla fall!
// Rune
Användarvisningsbild
av Vojje
Rune skrev:Kanske man skulle chansa med Atech2 då... ?:-/
Livet är en chansning 8)
av Per L
Jag köpte ett begagnat gasspjäll med gul etikett (dvs den något bättre) på en skrot till en S60 -01 140 hk automat.
Det hade suttit på en S80 -01 140 hk och fungerar efter ett par år fortfarande bra.

Jag behövde inte ens åka till VOLVO och ladda in "rätt" programvara. Den går bra på programvaran från S80 (det är ju "samma" motor).

Spjället hade en mindre yttre defekt (som ej påverkar funktionen) och kostade under 1000 kr om jag inte minns fel. Jag gjorde bytet själv så totalkostnaden blev angenämt låg.

Per L
av Provocative
Funderar oxå på att köpa begagnat, men med rätt etickett.
Tyvärr så måste det vara samma tillverkare på sjället som du har i dag. Däremot så spelar det ingen roll vilken modell av bil den kommer från. Däremot så är det en fördel om det är från samma motor då det då blir Plug&Pray.
av Provocative
Funderar oxå på att köpa begagnat, men med rätt etickett.
Tyvärr så måste det vara samma tillverkare på sjället som du har i dag. Däremot så spelar det ingen roll vilken modell av bil den kommer från. Däremot så är det en fördel om det är från samma motor då det då blir Plug&Pray.
Användarvisningsbild
av Vojje
Provocative skrev:Däremot så är det en fördel om det är från samma motor då det då blir Plug&Pray.
Plug & Pray var det ja, för den som tror att det är så enkelt varje gång skjuter sig i foten.
Men kan man hitta ett bra beg. spjäll på skroten för rätt pris är mjukvaru-uppdateringen en smal sak (ca 1000:-)
Användarvisningsbild
av wissel
Provocative skrev:Funderar oxå på att köpa begagnat, men med rätt etickett.
Lite fel här i infon !
Du kan inte ta ett spjäll som suttit i en Turbo och få den att funka i en Sugis. Det går inte ens att ladda ett
fel spjäll via Vida.
av 2444ever
Han skrev iofs "samma motor", men vad jag förstått räcker inte det. Även inom samma modellår (med samma motor) så tror jag att det kan finns olika versioner av styrsystemet. Tror att om man inte ersätter med korrekt Volvonummer så måste programvara laddas. Sen om vissa Volvonummer inte ens kan fixas med att ladda programvara vet jag inte.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]