Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Melmac
Jag tycker min regnsensor på en V70 -05'a e lite kass, Får ha den på de på de två översta lägena med högst känslighet och då är den ändå för långsam på den ena och för snabb på den andra. Går det att ändra grundinställningen på känsligheten, eller måste Volvo/Bilia göra det?
av conZair
Jag måste ju säga att jag tycker regnsensorn är underbar.. min fungerar precis som jag vill, behöver aldrig bry mig över torkarna! Ibland kanske man måste ändra på känsligheten ett steg eller 2 men annars är jag otroligt nöjd med den måste jag säga
Användarvisningsbild
av Barkbiten
När regnsensorn kom så var det en underbar nyhet...vad jag förstått så upptäckte dock folk efter en tid att sensorn inte fungerade vid lägre hastigheter. Alltså, körde Du sakta så drog inte torkarna igång alls. Och ibland drog de igång på maxhastighet fastän rutan var helt torr.

Eftersom det var så enormt mycket klagomål just kring detta, och Volvo trots tappra försök, inte lyckades att få ordning på sensorn så kompletterade man nyare modeller med en gammal hederlig intervall-knapp. Den knapp som man alltså i lätt övermod helt plockat bort från de första modellerna med regnsensor.

Så har man en lite äldre bil får man nog tyvärr leva med att sensorn lever sitt eget liv. Det går att vrida på känslighetsratten fram och tillbaka för att aktivera torkarna. Eller så får man köra manuellt genom att föra spaken uppåt när det behövs. Jobbigt. Men inget annat att göra åt tyvärr.
av M.P
Hej,

Tycker min fungerar klockrent, har också en -05a. Är ju underbart när man blir nedstänkt av en mötande lastbil och den ger fullt spett innan man själv reagerat.

Den har dock problem vid 0gr om det t.ex. är stänker upp saltsörja från vägen, alltså sånt som inte går bort utan spolning. Då kan den ju gå bra länge innan den lyckats nöta bort skiten om man inte ger en dutt spolarvätska, detta problem finns ju dock på alla bilar utan automatisk spolning. Som du säger så är nog läge två och tre uppifrån de som har lagom känslighet, övriga lägen verkar överflödiga tyvärr.

Det jag stör mig på är ju att den måste aktiveras varje gång man startar bilen, borde ju alltid vara igång default så länge det är varmgrader, om default vid kallgrader skulle den sabba bladen medan man skrapar rutan hehe.

Ett tips som jag gjorde på senaste service var att stänga av funktionen som kopplar ihop fram och baktorkare om man har backväxeln i, jag menar hur många gånger har man inte tjockt med is på bakrutan och drar igång torkaren medan man backar och i samma sekund påminns man om misstaget då den ansträngda bakrutetorkaren kämpar sig loss från isen (kan ju inte vara bra). Varför kunde man inte styrt denna funktion på temperaturen, borde ju bara vara en enkel programmering tycker man..

/Micke
Användarvisningsbild
av isak
hej micke.
du har så rätt, men enligt uppgifter jag fått från volvo går det inte att programera bort? alltså i kombination med backen.(jättekul när torkaren startar på en skitig bakruta)
god jul isak
Användarvisningsbild
av Barkbiten
isak skrev:hej micke.
du har så rätt, men enligt uppgifter jag fått från volvo går det inte att programera bort? alltså i kombination med backen.(jättekul när torkaren startar på en skitig bakruta)
god jul isak
Jag programmerade bort den funktionen på min bakvindrutetorkare förra året....har inte ångrat det en sekund. Dock tyckte jag det var lite väl dyrt att få det fixat....375 spänn eller nåt sånt. Tycker Volvo kunde bjudit på den mjukvaruförändringen i samband med servicen.

Men nu slipper man iaf sönderslitna torkarblad, brända motorer eller torkare som går igång på igengrusade bakrutor....startar numer endast när jag själv vill :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw