Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janson1
Hej, jag är helt ny här på forumet och jag har givetvis ett problem... Min pojk skaffade en V70 från 2001 (jag tror 250 hk), bensin turbo och enligt förra ägaren så är det fel på spjällenheten ETM. Jag kollade in en sajt och gjorde sen några mätningar på dess potentiometrar och ja, dom visade oroligt och fel ibland. Min pojk skaffade ett ombyggnadskit med en kontaktlös givare istället som då ersätter bägge dom gamla (analog hallgivare) och jag justerade in den till 1,4 volt viloläge, dvs spjället lite öppet. Efter detta så gick bilen bra ibland och ibland inte. Enligt "någon annan" så behövde den en omprogrammering av något slag. Första firma som försökte kunde inte fixa detta (vet ej vilken) Nästa firma, Bilia i Kba kunde göra detta. Efter omprogrammeringen så går den sämre än någonsin. Efter lite mätningar och kontroller så har jag konstaterat att spjället rör sig inte alls någon gång numera. Jag har inte VIDA men en Autel som felkodsläsare och jag kan se att gaspedalens utsignaler, både analog och digital (PWM) följer pedalens läge bra. Själva spjällhuset förblir däremot dött. om jag trycker på spjället för hand så får jag från ca 3 % till 99,7% vilket motsvarar dess verkliga läge väldigt exakt. (Möjligtvis att 24% viloläge är i mesta laget?) Denna läsning går via high speed CAN-bus så denna del fungerar nog ok? Om CAN-busen saknas/felar så går spjällhuset över till att styras via gaspedalens PWM istället, detta funkar inte heller då jag provat att ta bort CAN H och L. Uppdateringen som Bilia gjorde heter VO-30785453 och detta har jag ingen aning om och inte den som gjorde det heller... Felkoder som visas är bla: ECM-9190 Själva ETM heter 8644346 65CFM2 från Magneti- Marelli Så, vad göra? Finns det något sett att konstatera om ETM är slut eller ej? Det fungerade faktiskt innan uppdateringen...
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kan kanske tillföra lite historik, vilket kanske kan hjälpa sig på vägen på något sätt?! Jag hade själv en V70 -01 (2.4T) för många år sedan, med det beryktade Magneti Marelli-spjället.

Om du byter ut släpgivarna mot hallgivare skall du inte behöva någon omprogramering, du har ju faktiskt inte gjort något med spjället som påverkar mjukvaran, du har bara lagat det med fungerande givare.

När detta problem uppdagades i mitten/slutet av 00-talet så tog Volvo fram en alternativ mjukvara för att förlänga livstiden på MM-själlen vilka inte höll måttet. Den bygde på så vitt jag vet att toleranserna för att sätta felkod ökades, någonting bak i huvudet säger att mjukvaran även gjorde något mer. Det jag funderar på nu är om du fått denna mjukvaran inläst, vilken försöker använda spjället på ett annat sätt än tidigare, vilket har "hittat" en ny brist i spjället som du inte märkte så tydligt förut.

Jag misstänker alltså något annat fel på spjället än positionsgivarna, men det är lurigt detta, MM-spjällen är verkligen inte roliga.... I senare årsmodeller (från 03?) byttes de ut till en boschvariant, förutom på Bi-Fuel som aldrig blev av med dom. Som jag minns det....
av janson1
MartinS, där har jag tänkt likadant, att bytet från vanliga kolpotar till kontaktlös givare bara förbättrar funktionen. Efter ingreppet så stämmer 0-100% väldigt väl på spjället. Jag undrar vad denna programvaru-uppdatering gjorde?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror som sagt att du fick en ny version av mjukvaran för spjället som hanterar det annorlunda.
av panth0n
Inga märken eller repor på lägesgivaren? Skickar en vild gissning från egen erfarenhet:

Var längesen jag gjorde ett sådanthär byte så får ursäkta eventuella luckor i minnet, men det jag minns är att jag monterade dit en kontaktlös från "SACER" och missade att slipa ner axeln tillräckligt, typ inte ens en mm för lite och spjället gick då trögt. Slipade ner den liiiite till och då gick bilen utan bekymmer. Detta var på en B5244S2 utan turbo men spjället var ett MagnetiMarelli med vit etikett, så torde vara samma.
Senast redigerad av 1 panth0n, redigerad totalt 0 gånger.
av panth0n
janson1 skrev: mån 18 dec 2023, 20:29 Felkoder som visas är bla: ECM-9190
"Turbo engines and 6-cyl non-turbo engines
If Electronic throttle module (ETM) registers that an unreasonably high or low current passes through the electronic throttle module's torque motor, that an incorrect status feedback from the torque motor's drive circuits is sent, or that the throttle disc does not move despite a control signal to the motor, then this information is sent to Engine control module (ECM), which then stores diagnostic trouble code ECM-9190, Faulty current."
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter som en vettig felkod om spjället går trögt, då lär ju motorn dra mer ström än förväntat.
av janson1
Spjället går inte tungt åt något håll. Det är lite svårt att mäta strömmen men den drar 0,2 amp när ETM är i gång men inte själva spjällmotorn. Precis när man strömsätter så går spjällmotorn igång och drar då lite under 2 amp. Om man sänker spänningen så drar den mer ström och vice versa så förmodligen är spjällmotorns PWM-styrning ok. Knäckfrågan är då vad bör spjällmotorn dra? Jag antar att den drar mer och mer ström ju mer den öppnar. Det finns heller inga överledningar mellan rotor och stator vilket tydligen också kan vara ett problem. Jag har hittat ett annat spjällhus som jag skall prova, tyvärr har det en vit etikett... Jag tycker att om man tar bort CAN anslutningarna så borde ETM gå över till att styras slaviskt av gaspedalens PWM om bromsljuset är släkt?
av janson1
Den begagnade spjällmotorn anlände och är nu monterad och, den fungerar! Felkoderna är raderade och uppkom inte direkt i alla fall. Vi såg att trots 21 tusen mil och 22 år så är nog kamremmen inte bytt? Det finns ingen etikett och den ser risig ut så vi vågar inte köra med bilen innan remmen är utbytt... Ny beställd! Nästa grej blir att dissekera den gamla spjällmotorn för att se om det är något uppenbart fel, det är nog tjockfilmsteknik i den och jag har haft bondningfel (heter det så?) vid något tillfälle och faktiskt lyckats få ihop det igen (en växellådsmodul till Volvo av något slag)
Så, fortsättning följer...
av janson1
Lång tid sen sist... Då det är min pojks bil så kan det ta sin lilla tid mellan varven men: Nu är kamremmen bytt och han fick den försäkrad och tog den till jobbet igår som en provtid. Han säger att den går bra nu...
USB uttag

någon av dessa ? https://www.bildelaronline[…]

Felsökning av vattenpump

Spåren i remhjulen tar inte skada av hur h[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det[…]

Gunga för hand (hårt) framåt/bak&[…]