- mån 18 dec 2023, 20:29
Hej, jag är helt ny här på forumet och jag har givetvis ett problem... Min pojk skaffade en V70 från 2001 (jag tror 250 hk), bensin turbo och enligt förra ägaren så är det fel på spjällenheten ETM. Jag kollade in en sajt och gjorde sen några mätningar på dess potentiometrar och ja, dom visade oroligt och fel ibland. Min pojk skaffade ett ombyggnadskit med en kontaktlös givare istället som då ersätter bägge dom gamla (analog hallgivare) och jag justerade in den till 1,4 volt viloläge, dvs spjället lite öppet. Efter detta så gick bilen bra ibland och ibland inte. Enligt "någon annan" så behövde den en omprogrammering av något slag. Första firma som försökte kunde inte fixa detta (vet ej vilken) Nästa firma, Bilia i Kba kunde göra detta. Efter omprogrammeringen så går den sämre än någonsin. Efter lite mätningar och kontroller så har jag konstaterat att spjället rör sig inte alls någon gång numera. Jag har inte VIDA men en Autel som felkodsläsare och jag kan se att gaspedalens utsignaler, både analog och digital (PWM) följer pedalens läge bra. Själva spjällhuset förblir däremot dött. om jag trycker på spjället för hand så får jag från ca 3 % till 99,7% vilket motsvarar dess verkliga läge väldigt exakt. (Möjligtvis att 24% viloläge är i mesta laget?) Denna läsning går via high speed CAN-bus så denna del fungerar nog ok? Om CAN-busen saknas/felar så går spjällhuset över till att styras via gaspedalens PWM istället, detta funkar inte heller då jag provat att ta bort CAN H och L. Uppdateringen som Bilia gjorde heter VO-30785453 och detta har jag ingen aning om och inte den som gjorde det heller... Felkoder som visas är bla: ECM-9190 Själva ETM heter 8644346 65CFM2 från Magneti- Marelli Så, vad göra? Finns det något sett att konstatera om ETM är slut eller ej? Det fungerade faktiskt innan uppdateringen...