Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viadrus
Tjena är det nån som lastbilsreggat en v70n här på forumet ? finns inte så gott om dom på blocket men det dyker upp en och annan då och då. Jag undrar om det är krångligare nu när det finns krock kuddar och skit i sidorna?
av olson
Jag har ringt runt & jagat galler idag, men ingen har nåt pga krockgardinerna. Verkar otroligt svårt att få igenom det på sbp :(
Användarvisningsbild
av greeeken
olson skrev:Jag har ringt runt & jagat galler idag, men ingen har nåt pga krockgardinerna. Verkar otroligt svårt att få igenom det på sbp :(
Dte går väll att deaktivera kuddarna
av viadrus
Fan oxå ja undrar hur dom som säljer på blocket fått igenom sina. man kanske får ringa och låtsas vara intresserad av bilen och fråga hur dom gjort. Du måste bara skriva om du får reda på hur man gör.
av olson
greeeken skrev:
olson skrev:Jag har ringt runt & jagat galler idag, men ingen har nåt pga krockgardinerna. Verkar otroligt svårt att få igenom det på sbp :(
Dte går väll att deaktivera kuddarna
Inget man gör själv iaf. Står de till tjänst med detta på t.ex bilia ?
av SAM
Hej! Att du inte hittar några lastförskutningsskydd på nätet beror på att Volvos eget skydd är det enda som går att registreringsbesiktiga med. Det beror på att SBP kräver inyg på: Lastförankringsöglorna, lastförskjutningsskyddet och att skyddet inte påverkar sidokrockgardinens (IC) funktion. Skyddet och öglorna kan i princip vem som helst skriva intyg på, medan IC påverkan, kräver SBP intyg av Volvo. Volvos intygstecknare godkänner bara Volvos egna produkter. När det gäller ICn så är det skyddet monterat på alla V70N och ingår i helbilsgodkännandet. SPB kräver intyg från Volvoverkstad på urkopplingen av ICn, som innebär att din bil inte uppfyller kraven för helbilsgodkännandet. Den verkstadschef som utfärdar ett sådant intyg har mer eller mindre skrivit under sin egen avskedsansökan. Så glöm dom eventuella "piratnät" som du mot förmodan hittar på nätet. Volvos skydd består av ett skydd med öglor, golv, ram till golvet, motstånd som ersättning för säkerhetsbältena mm. När du sedan monterat prylarna så åker du till en Volvoverkstad som kontrollerar att det är Volvos tillbehör som är monterat på rätt sätt. Dom mejlar sedan ner till Volvos intygstecknare som skickar intyget till återförsäljaren, där du sedan hämtar det. Nu kan du passera SBP utan minsta problem. Kostnader: Ca 11000-13000kr för minimi utrustningen som krävs för regbesiktning. Ska du ha hela satsen så får du punga ut med ca 20000. Volvoverkstad vill ha ca 25000 monterat och klart. Om du monterar skyddet själv kan Volvoverkstan dessutom vilja ha 1/2 timmes debitering för jobbet. Regbesiktningen kostar ca 1100kr. Min fordonsskatt sjönk från 7510:-/år till 2351:-/år. När du har bestämt dig för att omklassa bilen får du höra av dig så ska du få alla detaljnummer och monteringstips. Lycka till
av olson
Vore ju fint om man kan få tag i detaljnr, då varken Bilia i Södertälje eller Skobes i Nyköping känner till att det existerar sådan utrustning. Monteringstips mottages tacksamt.
av SAM
Hej!Här får du dom detalnummer som behövs för regbesiktning:9487804 Skyddsnät, 9487802 Konsol v, 9487803 Konsol h, 9487796 Ram, 8645478 Attrapp för säkerhetsbälte bakre v, 8645479 Attrapp h. Tillkommer bultar, muttrar och brickor som reservdelsmannen får upp på skärmen när han går in på grupp 98 Inredning,lastutrymme V70 van. Där får du också fram övriga detaljer om du vill motera hela satsen. Du kan också se att nät, konsoller samt vissa övriga detaljer är färganpassade. Hör av dig när du kommit över delarna så får du lite monteringstips. Lycka till
av olson
Tack, ska kolla med bilia i veckan.
av olson
Det var länge sedan man skrev nu. Jag har iaf fått igenom bilen med galler som inte är Volvos. Nuförtiden räcker det att minska bredden upptill på gallret ! :D Blev ju 1 viss prisskillnad att slippa köpa Volvos utrustning

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]