av Mrask - fre 11 nov 2022, 20:54
- fre 11 nov 2022, 20:54
#1518970
20190202_152651.jpg (533.96 KiB) Visad 889 gånger
volvo_s60_sakring.jpg (13.21 KiB) Visad 889 gånger
IMG-1470.jpg (1.26 MiB) Visad 889 gånger
IMG-1471.jpg (3.75 MiB) Visad 889 gånger
Hej blir inte klok på min bil (VOLVO s60 2001 170 Hk B 5244 S Bensin ca 36 000mil).
Har ägt den sen 202203, har bytt oljefilter, stift samt luftfilter , kupéfilter. Den dog efter ett batteribyte, först statade den och gick i 3 min och sen dog bilen. Fuel rail var tom på bränsle, när man tryckte in ventilen, kollade om pumpen svarade men det hördes inget, kollade säkring 33 i dörrsidan 15 amp 12 V inga problem. kollade relä på CEM 12 som var bra men bytte ut den försäkerhets skull.
Tog ut baksätet för att mäta pumpen vid nyckel läge 2, som visade 12v i några sekunder. Vid mätningen på kontaktstycket till vänster bränslenivågivare på svart(jord) och blå-röd kabel (bränslepump matning), öppnade då upp till bränslepumpen för att byta ut den mot en begagnad bränslepump, från skroten, som funkade om jag satte 12 v. Behöll allt annat så som tankkablage, höger och vänster bränslenivågivare.
Men bilen startade ej, så mätte från vänster bränslenivågivare kontakt (plus matning blå kabel) till bränslepump kontakt och
fick på summer läge 279K ohm så ska det inte vara vad jag vet? sedan kopplade jorden (svart kabel) 0 k ohm.
Jag mätte sedan bara kablaget och då fick jag 0 K ohm på blå och 0 K ohm på svart sedan mätte jag mellan kontakterna på vänster bränslenivågivare, där märkte jag samma sak som förut så som blå/röd till blå 279K ohm jord 0 k ohm.
Vid närmare inspektion så ser jag att den smält lite, se bild.
Frågan är varför och om något annat kan tagit skada så som CEM (vid en ockulär undersökning så ser jag ej synbara fel på CEM ) eller något annat på bilen. Jag undrar kan det hända för att pumpen fått jobba för hårt? Jag om en dålig genomströmning vid bränslefilter (det som fanns på bilen var rostigt skitigt Volvo originalfilter. Vet ej när det byttes ut senast.
Men när jag satt dit ett nytt så var det ej svårt att ta ner eller direkt skitigt när jag tömde det.
Har ägt den sen 202203, har bytt oljefilter, stift samt luftfilter , kupéfilter. Den dog efter ett batteribyte, först statade den och gick i 3 min och sen dog bilen. Fuel rail var tom på bränsle, när man tryckte in ventilen, kollade om pumpen svarade men det hördes inget, kollade säkring 33 i dörrsidan 15 amp 12 V inga problem. kollade relä på CEM 12 som var bra men bytte ut den försäkerhets skull.
Tog ut baksätet för att mäta pumpen vid nyckel läge 2, som visade 12v i några sekunder. Vid mätningen på kontaktstycket till vänster bränslenivågivare på svart(jord) och blå-röd kabel (bränslepump matning), öppnade då upp till bränslepumpen för att byta ut den mot en begagnad bränslepump, från skroten, som funkade om jag satte 12 v. Behöll allt annat så som tankkablage, höger och vänster bränslenivågivare.
Men bilen startade ej, så mätte från vänster bränslenivågivare kontakt (plus matning blå kabel) till bränslepump kontakt och
fick på summer läge 279K ohm så ska det inte vara vad jag vet? sedan kopplade jorden (svart kabel) 0 k ohm.
Jag mätte sedan bara kablaget och då fick jag 0 K ohm på blå och 0 K ohm på svart sedan mätte jag mellan kontakterna på vänster bränslenivågivare, där märkte jag samma sak som förut så som blå/röd till blå 279K ohm jord 0 k ohm.
Vid närmare inspektion så ser jag att den smält lite, se bild.
Frågan är varför och om något annat kan tagit skada så som CEM (vid en ockulär undersökning så ser jag ej synbara fel på CEM ) eller något annat på bilen. Jag undrar kan det hända för att pumpen fått jobba för hårt? Jag om en dålig genomströmning vid bränslefilter (det som fanns på bilen var rostigt skitigt Volvo originalfilter. Vet ej när det byttes ut senast.
Men när jag satt dit ett nytt så var det ej svårt att ta ner eller direkt skitigt när jag tömde det.