Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lasseman73
Hej på er,

är ny på forumet och skulle behöva lite synpunkter från er andra. Det är så att jag är nybliven ägare till en S60 2.4t -01 med 11000 mil på mätaren. Mitt problem är att bilen känns lite nervös och svajig i farter över 100km/h, framför allt när jag byter fil i samband med omkörningar. Det känns som om bakvagnen inte riktigt hänger med och när den sedan kommer känns det nästan som om det skulle vara på väg att släppa lite
. Detta i farter 120 km/h och över...

Mina förutsättningar är som följer:

- S60 2.4t 2001
- 11000 mil
- Svensksåld och okrockad
- I princip nya vinterdäck, dubbade gislaved nordfrost 205-55-16
- Ratten är lite sned åt vänster när bilen kör rakt fram
- Kan dock inte se att vare sig sommar eller vinterdäck är snedslitna
- Inga missljud från fram eller bakvagn
- Inga vibrationer i ratten
- Lufttryck i däcken ok

Jag har bokat tid hos Volvo för en fyrhjulsinställning, känns som att det är bäst att börja med något billigt....798:- känns överkomligt. Om nu detta inte skulle lösa mina problem, hur går jag vidare? Vad tror ni experter att felet är med min bil? Kan det vara så att problemet löser sig självt när bredare sommardäck kommer på, alltså att vinterdäcket i sig är för mjukt i sidorna för högre farter? Jag har dock inte tokkört och tycker att 120-130 borde ju inte vara något problem.....

Tack på förhand

Lasse
Användarvisningsbild
av svenne
Är ingen expert men hade samma problem när jag hade sommardäcken under bilen. Efter att jag monterade på vinterdäcken så försvann problemet, nu är den hur stadig som helst. Så det är antagligen däcken som spökar. Jag kommer att satsa på nya sommardäck tills nästa säsong.
Användarvisningsbild
av greeeken
Testa men en instaällning av framvagn?
Kan ha sne bromsskiva?
Glapp i inre styrstag?

Går bilen rakt när du kör rakt fram ,me tanke på den snea ratten.
Som han sa det kan vara däcken oxå
Användarvisningsbild
av Scania
Jag har haft liknande symptom med vinterdäck (utan dubb) men de försvann nästan helt när jag fyllde på lite mer luft i bakdäcken. Som om de blev stabilare då.
Användarvisningsbild
av greeeken
Kan va så även om du har FÖR mkt luft
Användarvisningsbild
av Lasseman73
Såg i en annan tråd att flera ägare till samma vinterdäck som jag har klagar över högfartsstabiliteten...Känns som en rimlig förklaring till mina problem också. Hur eller hur ska jag låta volvo göra en fyrhjulsinställning, det kostar ju nästan ingenting ändå. Hjälper inte detta nämnvärt kommer jag nog avvakta tills i vår då sommardäcken kommer på. Är det ingen skillnad med de däcken så får nog verkstan´ felsöka lite noggrannare.
av JK24T
P2 plattformen är ingen höjdare i stabilitet, de flesta andra märken är faktisk bättre speciellt i högre farter.
En orsak till det nervösa upptarädandet är en totalt okänslig styrgeometri som inte ger någon "feedback" till föraren. Byte till ZF-styrväxel hjälpte bara marginellt och märks nästan inte.
Volvo är medvetna om kundernas klagomål och gör trots det bara marginella försök att förbättra problemet.

Dock.. det finns en strimma ljus i mörkret :)
Jag har tidigare haft en diskussion här om framvagnsbussningar och mina ideer mottogs med viss skeppsis, jag har nu gjort det jag förutsatte mig och bilens uppförande i hög fart är mycket bättre och i klass med övriga märken.

Jag har bytt de främre länkarmsbussningarna till Powerflex bussningar, kontrollerat samtliga länkar och leder, bytt vänster innre styrled som hade ett minimalt glapp, samt gjort en noggran fyrhjulsinställning och ställt in enl. korrekta värden (tack cme).

Bilen uppför sig nu bättre än ny ! Rekomenderas !

- Johan
S60 2.4T BSR St1
av cme
Jag kommer sätta taxi-bussningar (från Volvo) i min XC:s framvagn. Dessa är tydligen standard numer och skall ge en märkbar skillnad i stabilitet enligt min mekaniker.

Hjulinställning är alltid en förbättring eftersom ingenting är styvt utan mjukt och också på grund av att det kryper i bussningarna.

cme
av haxpet
Sätt en liten läpp på bakluckan ala BMW M3 eller liknande, då får du ökat marktryck bak och det borde göra en liten förbättring.

Men att bilen känns nervös i så "låga" hastigheter som 100-120 är lite konstigt. Börjar det hända efter 150 och uppåt kan jag förstå, men det där låter lite tidigt.

Men S60 lär ju vara lite sladrig i bakvagnen, den som jag en gång ägde hade en äkta S60 challange spoiler bak så den var inte sladdrig.
Användarvisningsbild
av henka35
Min bil är också nervös i bakvagnen när jag kör med vinterdäcken, NF3.
Ett vanligt problem med dessa däck. Prova att höja trycket till ca 2.6-2.7.

/Henrik

Min fläkt gick igång i september fö[…]

Stötdämpare bak

10 000 kr. hos verkstaden när "konsolen&[…]

Trasig Renault Scenic

Idag kl 16:15 startade jag Renaulten . Gick en kl[…]

I Finland är det 5 år som gäller🙄