- tor 23 nov 2006, 08:20
Hej på er,
är ny på forumet och skulle behöva lite synpunkter från er andra. Det är så att jag är nybliven ägare till en S60 2.4t -01 med 11000 mil på mätaren. Mitt problem är att bilen känns lite nervös och svajig i farter över 100km/h, framför allt när jag byter fil i samband med omkörningar. Det känns som om bakvagnen inte riktigt hänger med och när den sedan kommer känns det nästan som om det skulle vara på väg att släppa lite
. Detta i farter 120 km/h och över...
Mina förutsättningar är som följer:
- S60 2.4t 2001
- 11000 mil
- Svensksåld och okrockad
- I princip nya vinterdäck, dubbade gislaved nordfrost 205-55-16
- Ratten är lite sned åt vänster när bilen kör rakt fram
- Kan dock inte se att vare sig sommar eller vinterdäck är snedslitna
- Inga missljud från fram eller bakvagn
- Inga vibrationer i ratten
- Lufttryck i däcken ok
Jag har bokat tid hos Volvo för en fyrhjulsinställning, känns som att det är bäst att börja med något billigt....798:- känns överkomligt. Om nu detta inte skulle lösa mina problem, hur går jag vidare? Vad tror ni experter att felet är med min bil? Kan det vara så att problemet löser sig självt när bredare sommardäck kommer på, alltså att vinterdäcket i sig är för mjukt i sidorna för högre farter? Jag har dock inte tokkört och tycker att 120-130 borde ju inte vara något problem.....
Tack på förhand
Lasse
är ny på forumet och skulle behöva lite synpunkter från er andra. Det är så att jag är nybliven ägare till en S60 2.4t -01 med 11000 mil på mätaren. Mitt problem är att bilen känns lite nervös och svajig i farter över 100km/h, framför allt när jag byter fil i samband med omkörningar. Det känns som om bakvagnen inte riktigt hänger med och när den sedan kommer känns det nästan som om det skulle vara på väg att släppa lite
. Detta i farter 120 km/h och över...
Mina förutsättningar är som följer:
- S60 2.4t 2001
- 11000 mil
- Svensksåld och okrockad
- I princip nya vinterdäck, dubbade gislaved nordfrost 205-55-16
- Ratten är lite sned åt vänster när bilen kör rakt fram
- Kan dock inte se att vare sig sommar eller vinterdäck är snedslitna
- Inga missljud från fram eller bakvagn
- Inga vibrationer i ratten
- Lufttryck i däcken ok
Jag har bokat tid hos Volvo för en fyrhjulsinställning, känns som att det är bäst att börja med något billigt....798:- känns överkomligt. Om nu detta inte skulle lösa mina problem, hur går jag vidare? Vad tror ni experter att felet är med min bil? Kan det vara så att problemet löser sig självt när bredare sommardäck kommer på, alltså att vinterdäcket i sig är för mjukt i sidorna för högre farter? Jag har dock inte tokkört och tycker att 120-130 borde ju inte vara något problem.....
Tack på förhand
Lasse
S60 2.4t 2001