Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SteveB
Hej
Har en V70 som har gått ryckigt ända sedan vi köpte den. Har haft bilen på märkesverkstaden och de kunde inte hitta felet.
Känns som bilen nickar till när man håller jämn gas och när man accelererar. Nu när det är varmt ute är det ännu värre.
Måste vara något med ac:n för problemet försvinner om man stänger av den.
Någon som vet vad man kan göra?
Användarvisningsbild
av Perc
AC-kompressorn drivs av rem direkt från motorn och mellan remskiva och kompressor finns det en magnetkoppling som kopplar i och ur med jämna mellanrum. Det är helt normalt, det ska ske ett par tre gånger i minuten under drift. Skulle kompressorn gå hela tiden skulle förångaren frysa igen.

Kompressorn tar ett par hästkrafter och detta effektbortfall brukar märkas i form av en ryckning Det märks dock bättre i manuella bilar eftersom en automatlåda slirar och filtrerar bort en hel del av dessa ryck. Uppe i fart när automatlådan låser och slutar slira är farten redan för hög för att det ska märkas. Jag testade en gång ta ner automatlådan på lägre växel för att få lockup i lägre fart, och då lyckades jag framkalla knappt märkbara ryckningar.

Om du har varit till "märkesverkstan" utan att dom gett dig detta råd så råder jag dig att byta verkstad. :)
Det kan bero på att kopplingen i AC kompressorn är sliten. Shimsa om den så kan det bli bättre. Min rycker betydligt mindre när ACn slår på efter shimsningen.
Samma här. Det var riktigt irriterande med rycken som kom när magnetkopplingen slog på. Shimsade om den just för rycken. Och det blev mycket bättre efteråt. Rekommenderas starkt att göra det ingreppet.

You should be kicked out from this forum, head fir[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]