- mån 19 feb 2007, 06:11
#88871
Trodde jag inte skulle behöva argumentera om självklarheter men tydligen behövs ytterligare förklaringar för att vissa ska förstå.
Jag kan tillräckligt om företagsekonomi och att driva företag lönsamt så jag behöver ingen föreläsning om detta.
Jag jobbar som teknisk chef på ett tillverkande företag med betydligt högre tekniknivå än Volvos serviceverkstäder och ingenstans har vi timkostnader som ligger i närheten av de timkostnader som service av en bil kostar. Vi har egen avdelning för underhåll, både förebyggande och akuta reparationer och köper även in vissa specialister så jag kan prisnivån för komersiella tjänster. Det finns väldigt få som ligger i nivå med de priser vi konsumenter får betala.
Våra löner för underhållstekniker ligger säkert i samma nivå som de som servar bilar. Skulle vi ha motsvarande prisnivå som Volvos bilservice, skulle vi varit utkonkurrerade för länge sedan och jobben hade funnits i andra länder.
Hoppas du förstå mig CarMan, varför jag tycker att det är väl höga timostnader för att göra vanlig service på en Volvo V70N.
mvh Roland
CarMan skrev:Ringhede skrev:Det är inte mekanikern som är felet, utan verkstädernas marginaler.
Med de prisnivåerna borde mekanikern få en månadslön på minst 40.000 kr vilket de inte har.
Tyvärr är det som att slåss med väderkvarnar speciellt när det krävs att man gör alla servicar för att få garantin att gälla. Krävs dock inga enorma investeringar för en normal service på en Volvo bara en normalt noggran mekaniker.
Bara ett stycke irriterad på att det tog mig flera år att hitta en auktoriserad firma som gör jobbet nästan till halva priset.
Dessutom att del få betala reparationer på en misslyckad konstruktion (framvagn) och sedan få betala ockerpriser. Spjällhuset vet jag ej om det var ockerpriser då jag inte frågade pris på fler ställen.
Ja jag fick en offert vid en service på att de upptäckt att bussningarna till bärarmarna var kass (10.000 mil) Åkte då till en annan firma (auktoriserad Volvo verkstad) och fick det gjort för mindre än halva priset. Tror du jag känner mig lurad på allt jag betalat Bilia?
Jag vill inte räkna upp all skit jag fått byta men håll med om att spindelled och sprucken bromsslang inte borde höra till normalt att åka på ombesiktning på en kvalitetsbil som Volvo.
Om jag är nöjd med min bil? Jo trotts all skit så tycker jag mycket om min Volvo V70 2,4T.
mvh Roland
Konstigt att inte fler öppnad nya volvoverkstäder. då det tydligen är så lukrativt & enkelt att laga dessa bilar.
bara för att kunden får betala mycke pengar för att laga bilen, så betyder det ju inte att verkstan eller mekanikerna blir stenrika. verkstan har ju också utgifter!
verkstan måste ju ta så mycke betalt så att inkomsterna blir högre än utgifterna, annars går företaget i KK
men det är ju tydligen för svårt att förstå
Trodde jag inte skulle behöva argumentera om självklarheter men tydligen behövs ytterligare förklaringar för att vissa ska förstå.
Jag kan tillräckligt om företagsekonomi och att driva företag lönsamt så jag behöver ingen föreläsning om detta.
Jag jobbar som teknisk chef på ett tillverkande företag med betydligt högre tekniknivå än Volvos serviceverkstäder och ingenstans har vi timkostnader som ligger i närheten av de timkostnader som service av en bil kostar. Vi har egen avdelning för underhåll, både förebyggande och akuta reparationer och köper även in vissa specialister så jag kan prisnivån för komersiella tjänster. Det finns väldigt få som ligger i nivå med de priser vi konsumenter får betala.
Våra löner för underhållstekniker ligger säkert i samma nivå som de som servar bilar. Skulle vi ha motsvarande prisnivå som Volvos bilservice, skulle vi varit utkonkurrerade för länge sedan och jobben hade funnits i andra länder.
Hoppas du förstå mig CarMan, varför jag tycker att det är väl höga timostnader för att göra vanlig service på en Volvo V70N.
mvh Roland