Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
CarMan skrev:har alldrig varit med om att dessa skruvar suttit hårt, drog du år tätt håll?
Ja, nog drog jag åt rätt håll. Även den skruv som jag lyckades få loss satt så hårt att det gjorde riktigt ont i händerna när jag var klar. Mitt misstag var troligen att jag använde den skruvmejsel som följde med bilen. Hade jag använt en större mejsel hade det nog gått lättare...
frilins skrev:Vad taskigt men om du får loss den andra sidan så bör du kunna lossa paketet och då kan du kanske skruva ut resten av skruven med en tång.
Det var en idé. Någon som vet hur skruvarna fäster inne i ratten? Om jag får loss ena skruven, kan jag då på något sätt vika ut innehållet och komma åt att avlägsna skruven från insidan?
Knasen skrev:Snurrar skruven?? eller är det bara så att spåret för torx:en är kasst?
Skruven rör sig inte en millimeter. Det är bara spåren för torx:en som jag vridit av.
Användarvisningsbild
av frilins
Är det skallen på skruven som är av så bör du kunna lossa andra sidan och då ska du kunna lyfta ut paketet och komma åt fästena.
Om spåren är i torxen rundade så blir det till att borra men det ska också gå bra om du tar det lungt.
Fästena inne i ratten består bara av fastsvetsade muttrar i ramen och är du bara normalt försiktig så är airbagen inga problem.

Får jag fråga, bor du i skåne?
Jag kanske kan hjälpa dig, menar jag.
Användarvisningsbild
av ufriman
frilins skrev: Får jag fråga, bor du i skåne?
Det här gillar jag med detta forum, inget vinst intresse!, Hjälpa varan är det bästa som finns. "PUSS på er"

Hoppas det blir av.
av maf
frilins skrev:Är det skallen på skruven som är av så bör du kunna lossa andra sidan och då ska du kunna lyfta ut paketet och komma åt fästena.
Om spåren är i torxen rundade så blir det till att borra men det ska också gå bra om du tar det lungt.
Fästena inne i ratten består bara av fastsvetsade muttrar i ramen och är du bara normalt försiktig så är airbagen inga problem.

Det är bara spåren i torxen som blivit runda, så jag gissar att det är borra som gäller. Jag vet inte så mycket om det här med sprängämnen men är rädd att den kraftiga och högfrekventa vibration som uppstår när man borrar skulle kunna aktivera utlösningen tiill airbagen. Men jag får helt enkelt prova. Smäller det blir det dyrt, men ingen lär ju dö :roll:

Jag bor inte i skåne. Jättetack för ditt erbjudande dock. Kanske borde flytta dit. Jag och en kompis var inne på en Volvoverkstad i Helsingborg och fick jättebra bemötande av personalen där. Min kompis bil hade stannat och vi kom in efter stängning. De som var kvar tittade ändå på bilen och löste problemet, samt gav en heluppgradering helt kostnadsfritt. Är alla så trevliga där nere? :?:

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av frilins
Skåningar är rätt vänliga av sig fast dom låter som bönder! :D
Senast redigerad av 1 frilins, redigerad totalt 0 gånger.
av Knasen
Mitt misstag var troligen att jag använde den skruvmejsel som följde med bilen. Hade jag använt en större mejsel hade det nog gått lättare...

Du kan prova med att använda ett långt torxbits istället samt ett litet spärrskaft för att eventuellt få loss skruven, det kan ju knappats förvärra saken. Du får ett bättre grep med spärrskaftet
Användarvisningsbild
av Brainy
maf skrev:
frilins skrev:Är det skallen på skruven som är av så bör du kunna lossa andra sidan och då ska du kunna lyfta ut paketet och komma åt fästena.

Det är bara spåren i torxen som blivit runda, så jag gissar att det är borra som gäller. Jag vet inte så mycket om det här med sprängämnen men är rädd att den kraftiga och högfrekventa vibration som uppstår när man borrar skulle kunna aktivera utlösningen tiill airbagen. Men jag får helt enkelt prova. Smäller det blir det dyrt, men ingen lär ju dö :roll:

Jag bor inte i skåne. Jättetack för ditt erbjudande dock. Kanske borde flytta dit. Jag och en kompis var inne på en Volvoverkstad i Helsingborg och fick jättebra bemötande av personalen där. Min kompis bil hade stannat och vi kom in efter stängning. De som var kvar tittade ändå på bilen och löste problemet, samt gav en heluppgradering helt kostnadsfritt. Är alla så trevliga där nere? :?:

Mvh
Magnus
Om du borrar så se till att du sitter i passagerarsätet! öronproppar är väl inte heller helt dumt om krockkudden skulle utlösas men jag har svårt att tro att den skulle göra det av vibrationer, då skulle man ju inte kunna köra på skogsväg ens.

/Anders
av maf
Hej igen

Nu sitter knapparna där. Mitt misstag var att jag använde den medföljande torx-nyckeln istället för att använda en som passar. Det visade sig att den som följer med är storleken mindre än den som ska vara till skruvarna i ratten.

Jag hade lyckats få loss en, men som sagt så drog jag sönder spåren i thorx-skruven på den andra. Med riktiga verktyg, en storlek större, fanns det dock tillräckligt med spår kvar för att lossa grejjerna.

Väl inne i ratten skulle man använda en thorx storleken mindre än för "ytterskruvarna", så jag antar att den medföljande mejseln skulle passat där.

Tack alla som försökt hjälpa ett nöt som mig ;-)
Användarvisningsbild
av frilins
Jag använde också den torx som medföljer men dina skruvar kan ju ha blivit utbytta eller är kanske din medföljande mejsel sliten.

MEN, strunt samma, vad glädjande att det lyckades istället för att du skulle lämna tillbaka grejorna till Volvo, vore tråkigt om det hände.

Passar bra i ratten, eller?
av maf
frilins skrev:Passar bra i ratten, eller?
Hehe. Passar som en smäck... Och är nog vanebildande.. Om två veckor kommer jag tycka det ser märkligt ut med en blank platta istället för knappar på kompisarnas bilar, gissar jag. :lol:

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]