Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Fluffen skrev:Som jag fattar det klagar han både på tillverkare och återförsäljare.

ja så är det säkert.
men bilias beteände har inte i en här tråden att göra
CarMan skrev:
Fluffen skrev:Som jag fattar det klagar han både på tillverkare och återförsäljare.

ja så är det säkert.
I sak har du rätt men det är bara att inse det "jobbiga" faktum, att kunden ser ofta helheten. Kunden slår ofta ihop Volvocars (eller vad dom nu heter) med eftermarknadsorganisationen(erna). Kunden skiter i vems felet är, kunden vill att bilen skall funka och när den inte gör det, så vill kunden få ett schysst bemötande när bilen skall servas/repareras. Nått för Volvocars (eller vad dom nu heter) att tänka på, vilka dom låter transportera o vidarebefordra sitt renomé. Taskig eftermarknad slår stenhårt mot Volvocars (eller vad dom nu heter)

Mvh
CarMan skrev:

ja så är det säkert.
Ehum...varför inte det?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är Volvo´s/volvocars (de som tillverkar bilen) inställning & agerande gentemot oss kunder under all kritik. De försöker (lyckas) att smita från ansvar genom att lämpa över ansvaret på återförsäljaren, & all heder till de återförsäljare som låter det gå på goodwill men samma policy skall gälla globalt.

Om det sedan finns grund för klagomål mot Bilia/återförsäljarna vad det gäller italienskt skit gasspjäll....vet jag inte.

Angående OnOff exemplet: Om jag köper en Philips TV & den visar sig krångla...gång på gång så får återförsäljaren lösa problemet genom att först försöka laga skiten alternativt (vilket egentligen är det enda rätta) ta tillbaks skit TV´n & ge mig en ny...eller ge mig en annan TV av annat märke. Jag ska inte behöva stångas med Philips utan det är återförsäljarens huvudvärk & vill återförsäljaren ha mig som återkommande kund ser de till att ha en policy där KUNDENS intresse tillvaratas i första hand...INTE tillverkarens.
Generösa & smidiga policy regler är inom handel är mycket vanligare i USA än i Sverige bla pga en mördande konkurrens....... & vem gynnar detta? Jo, oss kunder. Här har vi faktiskt något att lära av amerikanska konsumenter. De är mycket snabba på att röra upp himmel & jord om de är missnöjda...men oxå mycket snabba på att ge ros när det är befogat.

Blir trött på att höra/läsa de vanliga ursäktande bortförklaringarna angående Volvocars. Kan mycket väl förstå att de som jobbar för Volvocars/Bilia känner en viss lojalitet & är rädda om jobben. Men, i slutändan så är det ju trots allt kundunderlaget som avgör eventuella indragningar av tjänster.

Att vi kunder är kritiska & ifrågasättande är en förutsättning för att saker & ting ska förbättras. Den mest tacksamma kunden är ju den som aldrig öppnar käften & bara tar emot......
Användarvisningsbild
av CarMan
åk upp till ON OFF med vilken vara som helst, efter att garantin på 1 år gått ut, o det blir en järda massa strul. kom sedan med en vara när konsument lagen kått ut (2 eller 3 år beroende på när du köppt varan) då är det bara att vända !!!

ingen har någonsin haft problem att laga sin volvo under tiden kkl har gält ! utöver detta så har man ganska lätt att få kända fel lagade långt efter detta!

det här gas spjället som krånglar sitter ju på bilar som är 7 till 9 år gamla...
av Fred
CarMan skrev:åk upp till ON OFF med vilken vara som helst, efter att garantin på 1 år gått ut, o det blir en järda massa strul. kom sedan med en vara när konsument lagen kått ut (2 eller 3 år beroende på när du köppt varan) då är det bara att vända !!!

ingen har någonsin haft problem att laga sin volvo under tiden kkl har gält ! utöver detta så har man ganska lätt att få kända fel lagade långt efter detta!

det här gas spjället som krånglar sitter ju på bilar som är 7 till 9 år gamla...
En bil SKA vara byggd för att fungera under väldigt många år och mil. Ingen förväntar sig att en TV eller stereo ska hålla mycket mer än fem år, och det är ok eftersom de kostar några tusenlappar. En produkt som kostar lika mycket som en årslön måste man kunna ställa mycket högre krav på!

Volvo har erkänt att spjällhuset är en komponent som ska hålla HELA bilens livslängd! Menar du, Carman, att en Volvo bara ska hålla i sju till nio år?! (Eller 10000-16000 mil som är fönstret när spjällen oftast ger upp.)

Förr i världen satte Volvo en stor stolthet i att ha bilar som gick i arv i familjen och som rullade tiotals varv runt jorden (ett varv är ca 4000 mil) innan de fick gå till sista vilan. Jag tror nog att de som säger att Volvo endast riktar in sig på tjänstebilskunderna är inne på något. Dessa kunder servar bilarna och tar emot reservdelar till överpriser utan att blinka eftersom de inte betalar ur egen ficka. De hinner heller aldrig få de problem som Volvo dras med eftersom de byter bil efter tre år. De som drabbas är vi som skaffar begagnade bilar, eller som köper en ny och kör den tills det är dags för skroten.
CarMan skrev:åk upp till ON OFF med vilken vara som helst, efter att garantin på 1 år gått ut, o det blir en järda massa strul. kom sedan med en vara när konsument lagen kått ut (2 eller 3 år beroende på när du köppt varan) då är det bara att vända !!!

Fast ålder på bilen spelar ju ingen roll avseende spjällproblematiken, eller hur?
Dessutom var dom inte direkt 7-9 år gamla när krånglet började... :roll: De e snarare så att Volvo har valt att dras med det här böset i många år...
Volvocars/återförsäljare har ju vridit o vänt sig som en jävla mask på en metkrok i snart 10 år med dessa ultrakassa spjällhus. I Sverige. För svenska Volvo-ägare är ibland så naiva o vågar ju knappt säga ens till radhusgrannen att bilen drar åt h-te för mycket soppa och dras med kvalitetsproblem.

Ps: när jag köpte mig en Solifer husvagn ifjol så sa säljaren en klok sak.: "lyssna på campingen när folk pratar så ska du få höra att det finns två saker som är säkra här i världen:
1.en Kabe husvagn har aldrig fuktskador och
2. en Volvo drar ALDRIG över 0,75 någonsin"

Det stämde! :P Ds

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
det tråkiga är ju at folk inte lyssnar, eller tar tillsig det dom läser.
ja det är synd när någor tyrt går sönder.
men om nu felet inte existerar på den nya varianten & huvudorsaken inte är spjället. så är det väl inte så konstigt att jag tjatar!

Jag har detta spjäll på min bil !!! min bil är snart 9 år gammal. jag har inte haft en enda tendens till krångel.
(jag har inte det nya utförandet)
-----------------

min samanfattning är att ja det var STOR problem med första utförandet, man förlängde garantn för dessa.
när det skrev som mäst om detta så byttes många spjäll hus av bara farten o för helt fel anledninger, något som spädde på att detta var ett stort problem.
volvo kom men nytt utförande som funkade bra, men poentera också vkten med att det är viktigt att vevhusventilationen funkar korekt, då denna annars förorenar spjället.
senare kom den nya mjkvaran, o en tid efter detta så avtog problemen , nu är det sällsynt med trasiga spjällhus där jag jobbar.

jag har många gånger rengjort spjäll & vevhusventiletion enligt volvos anvisningar, samt laddat mjukvaran. på bilar med första utförandet så komer dom ofta tilbaka med kvarstående problem, vilket ett byte av spjällhus av hjälper.
jag har inte fått tillbaka en enda bil som har det nya utförandet !

ju jag har haft bilar inne som har detta utförande & som av olka anlednigner trots deta fått nytt spjällhus. men dessa bilar har då haft felet kvar. (volvo har trots detta betalat desa spjäll)
Nyhet på Biltema:
http://www.biltema.se/

PRIS: 49:90:-

"Vevhusfilter
Överladdade och trimmade motorer producerar mycket övertryck i vevhuset, vilket behöver ventileras bort.
Ångorna från vevhusets övertryck innehåller oljedimma, vilket dels smutsar ner motorn, dels sänker oktantalet om det leds tillbaka in i insuget.
En välventilerad motor är inte lika benägen att läcka olja som en dåligt ventilerad motor.
OBS: Som filter för motorns vevhusventilation bör det av miljöskäl endast vara monterat på motorn vid utställningar och tävlingar.
• Universalfilter för ventilering av vevhus eller växellåda.
• Kan användas i kombination med Catch-tank 33-292.
• Filtermaterial av högkvalitativ polyesterväv.
• Nät av rostfritt material.
• Lock och botten av förkromat stål.
• Gummihals.
• Tvättbart filter.
• Hållbarhet 3-5 år, beroende på körförhållande.
• Ger maximal vevhusventilation.
• Slangklämma för montering ingår.
• Finns med halsdiameter Ø 9 mm, Ø 12 mm och Ø 25 mm, samt med rött eller blått filtermaterial."
CarMan skrev:det tråkiga är ju at folk inte lyssnar... med mera
Jo, men det är ju därför du gärna får tjata vidare. :wink: Du har ju lite koll på var som händer hos Volvocars o återförsäljarna. Men problemet är inte kanske inte vad du säger, utan att så pass många anser ser sig blivit lurade, taskigt bemötta mm mm vilket medför att en hel del inte längre tror på det som sägs angående Volvos förbättringar av, i detta fall spjällhusen. Du som ser det hela från en sida tycker att Volvo/återförsäljare skött det hela bra. Bilägaren som fått stå o käfta med en kundmottagare som inte vet ett " jädra smack" om några spjällhusproblem och goodwill´s, han är inte lika nöjd... Jag har ännu inte kunnat se nått dokument, motsv som tydligt o klart talar om vad Volvocars har gjort för förändringar maa spjällhusproblematiken och varför o i vilket syfte. Inte heller nått tydlig beslut om vad som gäller avseende klagomål på spjällhusen. Volvo kunde ha skött det hela snyggare i Sverige.

Tjata gärna på du. Iaf jag behöver det, även om jag kan förstå att det kan vara lesamt emellanåt.

Mvh
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 21

Jag försöker byta listen (den mindre, fr[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Någon som har koll på var man kan k&ou[…]

Finns säkert många anledningar, men had[…]