Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag var ute och drog en repa idag! Eftersom Motorlampan EJ Tändes? Så tänkte jag göra en för att söka eventuella *Felkoder?? DÅ fick jag dessa? Motorlampan borde ju lysa?? Tycker jag!

Jag funderar på om det är lite justering på VVT:n ......ett kugg?
Och om det är justeringssolenioden ? Som ger "Kamaxelreglering"??

Och att det i slutändan genererar Katalysatoreffektivitet, bank 1

ECM BOSCH ME7 - ENGINE CONTROL MODULE, ME7

0x644A Kamaxelposition, avgas

0x641A Kamaxelreglering, avgas

0x4801 Katalysatoreffektivitet, bank 1
Eftersom den larmar på att avgaskammen står fel skulle jag plocka ner alltihopa och göra "nolla in allt" igen. Så vet man att det lirar + får vetskap om lägesgivare annars är trasig. :-)
Har för mig bilen sätter motorlampa eller "motorservice erfordras" i DIM när reglerventilen ger fel värde. Men står kammen fel lär reglerventilen inte kunna göra så mycket rätt utan att vara trasig.

I denna tråd skriver en att med Ferritasystem får han 4801-koden du har: viewtopic.php?t=58134
- Jaa egentligen skulle man göra det! -Men sjukdom förhindrar det.....så jag är inte så sugen på görat' :P

Volvo tar 4500:- för att ställa in VVT rullarna.... Dom kopplar bara in Vida, så ser dom direkt.....hur mkt fel det är. Och justerar sedan rullarna. Inte ens en Co' mätning får du för pengen.
-För bilen är felfri i övrigt....... det är bara Avgasvärderna som Bilprovningen slagit ner på :P
Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]

Det som ramlat ner är förmodligen k&arin[…]

Balans ljudsystem

Ingen skillnad på 2025 modellen med mjukva[…]