- ons 07 feb 2007, 18:28
#86684
Kan tänka mig att man som verkstad har en baslista med aktiviteter som måste göras av verkstad för att det ska bli en stämpel, de övriga aktiviteterna kan sedan bilägaren kryssa i innan service om han vill att de ska göras vid servicen. Då kommer vi dessutom att slippa den eviga diskussionen huruvida verkstaden fyllt på spolarvätska eller ej, hur mycket det var, varför det inte ligger en flaska spolarvätska i bilen osv...
CarMan skrev:Jag var mer ute efter att slippa kontrollerna på att torkarbladen är kassa, lamporna lyser, fylla på spolarvätska, smörja bromsarna, etc... alltså egentligen att verkstaden gör så lite som möjligt utan att äventyra garantin. Kan tänka mig att verkstaden t.ex. vill byta olja och filter eftersom det är en väsentlig del för att motorn inte ska ta stryk.Marbas skrev:CarMan skrev: svensk bilprovning kollar så din bil inte är farlig att framföra i trafiken. en verksta kollar så du ska kunna framföra din bil problemfritt fram till nästa verkstadsbesök = stor skilnadEn del bilägare vill inte röra ett finger när det gäller att få bilen att funka utan den enda "service" dem vill göra är att tanka. Sen finns det de bilägare som kan tänkas göra lite reparationer / översikt på sin bil för att spara lite pengar. Det kan t.ex. vara byta bromsklossar, fylla på spolarvätska,mm.
Vad jag är ute efter är att man skulle kunna ha flera varianter av servicar. Allt från där verkstaden gör allt (i princip som idag) till att verkstaden bara gör det minimala för att upprätthålla garantier osv, och överlåter en del grejer till ägaren (spolarvätska, kolla av lampor, mm, mm). På detta sättet skulle man som bilägare kunna spara lite pengar men ändå få en godkänd service med stämpel och allt.
För övrigt kostade min 12000 mils service på V70N D5 MY04 ca 4700:-, vilket jag tycker är 2000:- för mycket...
när du gör en service så görs ju inga repratioen. kunden kan ju fortfarande välja att reparera felen själv.
Kan tänka mig att man som verkstad har en baslista med aktiviteter som måste göras av verkstad för att det ska bli en stämpel, de övriga aktiviteterna kan sedan bilägaren kryssa i innan service om han vill att de ska göras vid servicen. Då kommer vi dessutom att slippa den eviga diskussionen huruvida verkstaden fyllt på spolarvätska eller ej, hur mycket det var, varför det inte ligger en flaska spolarvätska i bilen osv...