Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ta ur skruven och peta en smal mejsel eller liknande in i hålet till den bottnar . Prova vicka på hjulet, då lär du känna om det är axeländen som du trycker emot eller om det är botten på hålet.. Eller lägg på lite rattutslag och snurra hjulet, då lär du märka om botten på hålet rör sig likadant som hålet eller inte.. :-)
Är det genomgående hål så byter man till lång skruv och trycker ur axeln ur knutens innerdel. Med neutralt rattutslag förstås!
Ja, det var så jag gjorde, gängade i gängstången i centrumhålet och tänkte att jag skulle bottna mot något rätt snart och då pressa drivaxeln bakåt, men till slut inså jag att jag ju är halvvägs genom drivaxeln. Sen provade jag vrida knuten lite och skruva i och då stötte den på lite motstånd tidigare men backade sen tillbaka gängstången igen. Såg på andra att man skulle ge skruven en lätt knack, men då kände jag att det har man ju provat genom att gänga i gamla centrumbulten till den gängat in en bit och sen knacka på skallen. Men det är väl samma princip med drivknutsavdragaren, man spänner fast drivaxeln och sen fäster en skruv och gängar i så pressas den loss.
Erik Å skrev: fre 27 jan 2023, 00:38 På min V70 -00 är hålet för centrumskruven genomgående så man tar helt enkelt en längre skruv och drar i istället för den ordinarie så trycks drivaxeln ut ur knuten hur lätt som helst
Men nu påstod någon att de nyare bilarna inte har genomgående hål och då går detta förstås inte..
Jobbade för en vecka sedan med min "nya" v70 d5 2003 där hjullagerbyte och drivknutsbyte fram v stod högst på arbetslistan. Och j*vlar i helvete, tårta om splines inte är limmade... jo det var dem på denna! På vänster sida iallafall, där jag ska arbeta. Med tråden i färskt minne kör jag med mitt recept på aceton/atf och lufthammaren och det lossnar efter en stund. Var nog inte det lim trådskaparen har i splines..

Dock noterade jag att det var genomgående hål på knuten jag skulle byta (märket schaeffler-FAG) medans den på högra sidan som var Volvo original inte hade genomgående (nyfikenhet tog över, var bara tvungen att kolla...). Nya SKF-knuten jag monterade hade inget genomgående hål heller. Samma oe-nr på samtliga knutar... :-o
Vad kul att du tittade tillbaka med liknande erfarenhet och din verkansfulla mix. Jag har funderat på det men inte kommit till skott, mest för att jag tänkt att jag inte har nån transmissionsolja men nu när du skrev atf blev jag ju påmind att jag nog har det. Vad är grejen med blandningen är det för att få det att tränga in i splinesen bättre? Kör du någon värme ihop med behandlingen eller räcker det att den får suga i sig lite? Såg nåt klipp nån som körde med slagborr och spetsmejsel med framgång men det känns mer effektivt på stängd topp för mutter. Tänk om du suttit på den effektivaste lösningen ändå och så har jag bara lagt idén åt sidan? :-)
Grymt imponerande av er som kommit på sätt komma förbi verktyget VIDA föreskriver på dessa limmade splines. Där föreskrivs en hydralpress som bultas på och sen trycker loss den. (Ser dyr ut) själv har jag fått ge up dom få jag stött på när jag hjälp polare. Inann jag tagit vinkelkapen och bara kapat bort allt hade det varit min egen bil hade det blivit kapen och nytt allt som behövdes efter det
Finns det någon länk som visar på vilket verktyg Vida hänvisar till? Just verktyg kan ju vara ett mörker, en grej du kan få för 500kr på Amazon kan ju kosta 15k på andra ställen. Funderade på att prova en sån här men pallar den inte att göra jobbet så är det ändå stora pengar för ett enda ändamål.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4oTWxjVnTD.

Hur kan man förresten konstatera om det är en limning man kämpar mot eller en fastrostning?
Jorkild skrev: fre 27 jan 2023, 12:47 Vad kul att du tittade tillbaka med liknande erfarenhet och din verkansfulla mix. Jag har funderat på det men inte kommit till skott, mest för att jag tänkt att jag inte har nån transmissionsolja men nu när du skrev atf blev jag ju påmind att jag nog har det. Vad är grejen med blandningen är det för att få det att tränga in i splinesen bättre? Kör du någon värme ihop med behandlingen eller räcker det att den får suga i sig lite? Såg nåt klipp nån som körde med slagborr och spetsmejsel med framgång men det känns mer effektivt på stängd topp för mutter. Tänk om du suttit på den effektivaste lösningen ändå och så har jag bara lagt idén åt sidan? :-)
Atf och aceton tillsammans ger en väldigt fin krypande, rostlösande och smörjande effekt, typ wd40 fast bättre. Gammalt trick morfar körde på 50-talet när inte alla hittepå-rostlösare fanns tillgängliga hos landsbygdshandeln. Ingen värme tillsammans med aceton då ångorna kanske inte är de nyttigaste hehe :-D Slaghammare är absolut värt att prova då det fungerat för mig. Fungerar inget annat får man ta till det man kommer på :-)
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]