Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Arnold skrev:På Ebay finns just nu spjäll för 3 748,58 kr inkl frakt.
http://search.eim.ebay.se/?ev=&kw=throt ... b=S%C3%B6k
Sedan tillkommer kostnaden för programvaran högst 1 000:- samt en packning 30:-, summa 4 778:- Om man kan montera det själv sparar man
c:a 1 500:-.
Spjället har nummer 8644344 (gul etikett). Passar det om man har 8644345 (vit etikett)?
av Arnold
Vojje skrev:
Arnold skrev:På Ebay finns just nu spjäll för 3 748,58 kr inkl frakt.
Sedan tillkommer kostnaden för programvaran högst 1 000:- samt en packning 30:-, summa 4 778:- Om man kan montera det själv sparar man
c:a 1 500:-.
Spjället har nummer 8644344 (gul etikett). Passar det om man har 8644345 (vit etikett)?
Vet inte. Jag mejlade mitt chassinummer till volvonottingham så kollade han vilket spjäll som passar. Det står också i annaonsen att man ska göra det. Vi mejlade fram och tillbaka några gånger innan jag beställde det. Han var helt ok.
Användarvisningsbild
av wissel
"" Spjället har nummer 8644344 (gul etikett). Passar det om man har 8644345 (vit etikett)? ""

Mitt spjäll med gul etikett har det numret.
V70 2001 170 hk. Monterat av Volvo i Sverige.
Dom engelska spjällen kan ha andra art.nr.
Men dom har förstås tabellerna som översätter de olika alternativen.
av HenkeT5
Hej igen..

du har Rätt Tomas, det är nog inte värt jobbet med att rengöra med dessa felkoderna dessvärre :???:

men en liten fråga här o nu mitt i natten :)

jag satt och spanade på nätet och hittade ett vitmärkt spjällhus med samma artikelnummer som på det jag har nu dvs.. 8644347..men mitt spjällhus är ju Gulmärkt..måste jag ha ett gulmärkt igen då?

//Henke
Användarvisningsbild
av Vojje
HenkeT5 skrev:Hej igen..

du har Rätt Tomas, det är nog inte värt jobbet med att rengöra med dessa felkoderna dessvärre :???:

jag satt och spanade på nätet och hittade ett vitmärkt spjällhus med samma artikelnummer som på det jag har nu dvs.. 8644347..men mitt spjällhus är ju Gulmärkt..måste jag ha ett gulmärkt igen då?

//Henke
Intressant. Monterades det gulmärkta spjäll från fabrik? Kan det redan varit bytt? Ta din telefon el.dyl. och ta ett kort (om det inte syns med ögat)
på etiketten. Tillverkningsår (och vecka) finns angivet på etiketten uppe till vänster.
av Arnold

//Henke
Ja du ska ha ett med gul etikett. Den vita etikettet satt på spjällen mellan 1999-2002 och de hade betydligt sämre kvalitet. Det är ingen mening att montera ett spjäll med vit etikett, det är väl begagnat och de kan paja när som helst. Har du en bil med dessa årsmodellerna och etiketten är gul så bör spjället vara bytt. Då är det konstigt att det krånglar.
av Arnold
wissel skrev:"" Spjället har nummer 8644344 (gul etikett). Passar det om man har 8644345 (vit etikett)? ""

Mitt spjäll med gul etikett har det numret.
V70 2001 170 hk. Monterat av Volvo i Sverige.
Dom engelska spjällen kan ha andra art.nr.
Men dom har förstås tabellerna som översätter de olika alternativen.
De "engelska spjällen" är tillverkade av MM Italien men är paketerade i originalförpackning från Göteborg, precis som de svenska. Så det skiljer nog inget. Men det nya spjället med den gula etiketten har ett annat nummer än motsvarande gamla spjäll med vit etikett. Om man t ex ringer Volvos kundstjänst så kan de upplysa om vilket nummer på gul etikett en specifik bil ska ha, med hjälp av registreringsnumret. volvonottingham på ebay kan ge samma information om han får chassinumret.
av Per L
[quote="Vojje"][quote="Arnold"]På Ebay finns just nu spjäll för 3 748,58 kr inkl frakt.
c:a 1 500:-.[/quote]

Spjället har nummer 8644344 (gul etikett). Passar det om man har 8644345 (vit etikett)?[/quote]

Ja, detta stämmer! Har du ett spjäll -45 med vit etikett skall du ha ett spjäll -44 med gul etikett.
Har gjort detta byte på morsans S60 -01 automat 140 hk. Jag köpte ett begagnat spjäll med gul etikett på skroten från en S80 -01 140 hk och det funkar bra. Tom utan att programmera om det.

Per L
av HenkeT5
Hej igen..

Okej då så ska jag akta mej för ett sådant spjällhus med vit lapp på. tackar för tipset Arnold :-)-)

Men den Engelsmannen som säljer spjällhus på Ebay är inte något vidare snabb att svara..skickade en förfrågan för att se om det spjällhuset som han säljer funkar till min bil för 3dagars sedan, still no answer :???:
Ebay säljare brukar ju svara inom några timmar i normala fall..

Och det jag har läst här på forumet på Atech2 verkar inte så pålitliga heller alla gånger..

fortsättning följer..

/Henke
av Arnold

Okej då så ska jag akta mej för ett sådant spjällhus med vit lapp på. tackar för tipset Arnold :-)-)

Men den Engelsmannen som säljer spjällhus på Ebay är inte något vidare snabb att svara..skickade en förfrågan för att se om det spjällhuset som han säljer funkar till min bil för 3dagars sedan, still no answer :???:
Ebay säljare brukar ju svara inom några timmar i normala fall..

Och det jag har läst här på forumet på Atech2 verkar inte så pålitliga heller alla gånger..

fortsättning följer..

/Henke
Det verkar konstigt. Men på hans e-postadress ser det ut som den går till hans arbetsplats. Han kanske helt enkelt inte varit på jobbet på några dagar.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]