Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag sålde nyss själv en gammal 150cc med div småfel, nämde inget om det jag vid försäljning utan den såldes som en GDS, tror ni verkligfe att man som köpare kan komma tillbaka till en säljare och påpeka ditt och datt på något som passerat bäst före datum för länge sedan.

Ingen skulle ju sälja en pryl längre om det vore som ni påstår.
Kan förresten ta ett exempel i närtid, en bekant skulle sälja en gammal merca diesel, la ut den på blocket för 12k om jag inet mins helt fel. Bilen blev såld ganska omgående, skrevs ett vanligt kvitto med "i befintligt skick" som vanligt när det gäller gamla bilar.

Det gick någar veckor och då ringer killen som hade köpt bilen och sa att han hade fått anmärkningar på snedslitrna däck på besiktningen och ville att säljaren skulle bekosta nya däck och en koll på varför däcken slets snett.

Damen i fråga blev helt förtvivlad och frågade mig hur hon skulle ställa sig, gör ingenting sa jag och be honom dra dit pepparn växer, han har inget att komma med.
'

Han gjorde några försök per telefon och ville ha nya däck alt häva köpet, sedan gav han upp och har inte hört något än så länge.
Jag tycker självklart att man inte ska mörka uppenbara fel vid en försäljning men det är väl en samvetsfråga man får ställa sig själv. Vid en eventuell tvist efter ett privatköp så är det ju väldigt svårt att vinna en sådan om det inte är helt uppenbara lurendrejerier. Ska själv sälja en V70R nu dom närmaste veckorna och jag ska fixa alla fel jag vet på den för att undvika gnäll från nästa ägare :)

För att svara på dina problem angående ABS och larmdelen så behöver det inte alls va speciellt dyrt att fixa om du kan skruva lite själv. Behåll och fixa för du vet ju inte om du blir lurad om du köper en annan bil ;)
av *pettson*
Kan man inte skilja på en bil såld som normal i det som förr kallades *befintligt skick* och en GDS bil kanske man ändå inte ska sälja något alls
Lagen ger rättigheter efter det att man uppfyllt sina skyldigheter. Lagen är mera långtgående än dom flesta tror.
Men det är KÖPLAGEN inte konsumentköplagen. Det är mellan två privatpersoner.
Du kan skriva i kontrakt att ni är överens om vadsomhelst sålänge det är skäligt. Står det inget specat i kontraktet så gäller köplagens regler och inget annat. Skrivs bara ett kvitto på pengarna gäller köplagen.

Nedan gäller avtal utan specat kontrakt. NOTERA: infon nedan är det jag blev lärd på en av mina utbildningar, det är inte lagskriven avtalstillämpning. Vad lagen säger står ytterligare längre ned.
Annonserar du ut en GDS bil så annonserar du ut den som ett reparationsobjekt. GDS betyder att bilen behöver osorg av varierande grad. Det är DU som köpare som ska avgöra graden. Säljaren har inte i det läget något ansvar att upplysa dej om någonting då det enda säljaren lovat dej är en bil som inte fungerar tillfredställande. God sed säger ändå att du berättar det du vet. Det är egentligen GDS som gör köplagen uppluckrad, annars hade köplagen gällt rakt av.

Om du annonserar ut bilen i så kallat *befintligt skick* så är det en bil som ska förväntas fungera, den ska inte gå sönder på vägen hem, inte ens om den gått 36000 mil och sålts utan upplysningar, du som säljare ska upplysa köparen om dom brister du vet om.
Köparen kan inte heller han/hon köpa skit och tro att lagen står och stöttar, denne har viss undersökningsplikt, till och med en långtgående sådan. Snedslitna däck är nåt man definitivt inte har nåt att hämta av. Inte ens om däcken var nya och blev slitna på 3 dagar så vore det ett skäl för en retur.
Vilket då för oss in på att bilen SKA PROVKÖRAS från kall till varm. Bilen ska provköras på diverse sätt så att bilen känns normal. Med normal menas att bilen inte på något sätt ska avvika och kännas nervös, konstig eller farlig. Vore det så däcken försvann på 3 dygn så kan inte bilen kännas normal på ett endaste sätt.
Bilen ska undersökas i alla skrymslen och vrår som går att nå. Det gäller även under bilen. Den ska hissas upp. Det duger inte att sparka däck, köra skiten ur den och klaga efter en vecka.
Felkodsläsning och att slita ur instrumenthuset för att se om någon tattare varit i det och förstört ingår inte. Det rekommenderas dock att man kan läsa ur koder vid köp, för att slippa funderingar och strul senare.
Att sälja bilen som korrekt och sedan ha bryggat i t.ex instrumenthuset för att dölja ett fel är straffbart. Huruvida man straffat någon för det vet jag inte men det gör inte lagen annorlunda. Du har fört köparen bakom ljuset. Där är det mera än köplagen som gäller.

Sen.. Bara för att man själv inte är mekaniker så undantas man INTE från att göra en undersökning. Då är man helt enkelt inte kompetent att köpa bil själv. Då får man be en vän eller låta göra en undersökning mot betalning på fordonet för att utöva sin undersökningsplikt.
Ett kontrakt som är specat rubbar ansvar/skyldighet i den riktning som önskas.

Vad säger lagen.
Befintligt skick
Många avtal om bilköp innehåller en formulering om att bilen säljs i ”befintligt skick”. För dig som säljare innebär det inte att du har friskrivit dig från allt ansvar. Om bilen du har sålt i ”befintligt skick” går sönder finns det tre situationer där bilen ändå anses felaktig enligt köplagen och där du som säljare är ansvarig för felet.
•Om du har lämnat felaktig information om bilen till köparen och den felaktiga informationen haft betydelse på köparens beslut att köpa bilen av dig.
•Om du har struntat i att lämna viktig information om bilen och det har haft betydelse för köparens beslut att köpa bilen av dig.
•Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förvänta sig med tanke på bilens pris.
Köparens undersökningsplikt

Som säljare är det bra att uppmuntra köparen att undersöka bilen innan han eller hon köper den. Fel på bilen som köparen borde ha hittat vid en undersökning av bilen men som upptäcks först senare är köparens ansvar.

Fel på bilen
För att något ska räknas som fel på bilen ska det ha funnits på bilen vid avlämnandet, det vill säga när köparen tog över bilen och risken för bilen gick över till köparen. Fel som uppstår senare är köparens ansvar. Köparen ska reklamera fel till dig inom skälig tid och senast inom två år från det att han eller hon tagit emot bilen.

Köparens skyldigheter
När du och köparen har kommit överens om köpet och ingått ett avtal är köparen skyldig att göra vissa saker så att försäljningen kan slutföras. Köparen ska hämta eller ta emot bilen, undersöka bilen och förstås betala bilen enligt vad ni har kommit överens om. Om köparen inte gör vad han eller hon är skyldig att göra har du som säljare rätt att kräva betalning eller häva köpet och kräva skadestånd. Tänk på att du måste begränsa din skada och inte dra på dig onödiga kostnader.

Om köparen märker att han eller hon inte kommer att kunna genomföra köpet måste köparen meddela dig detta så snart som möjligt. Om köparen inte meddelar detta i tid har du rätt till ersättning för eventuella kostnader du drabbas av på grund av du inte fått informationen.

Häva köpet
Det finns olika tillfällen när du som säljare har rätt att häva köpet.
•Om det finns starka skäl att tro att köparen inte kommer att betala behöver du inte leverera bilen. Du har rätt att häva köpet så snart det står klart att det kommer att bli ett avtalsbrott.
•Om köparen dröjer så länge med betalningen att det kan anses som ett väsentligt avtalsbrott.

Om bilen eller pengar har lämnats över ska de lämnas tillbaka när köpet hävs. Köparen kan behöva ge ersättning till dig för den nytta han eller hon har haft av bilen. Du som säljare kan behöva betala ränta till köparen från dagen du tog emot betalningen. Ni kan även komma överens om att kvitta detta mot varandra och bara lämna tillbaka bilen och pengarna.
Här var mest en massa pekpinnar, förutom några enstaka tips/råd. Känns lite onödigt kan jag tycka!

Oavsett vad du gör med din bil verkar det ju inte bättre än att du ocksp blivit lurad, vilket inte heller är ok!
Fast nu står du med en krånglande bil. Beslutat att behålla eller sälja känns mer som en känslomässigt beslut än ett marknadsmässigt.

Säljer du bilen nu blir det svårt att få tillbaks det du lagt ut på den. Någon kom med tipset att det kan vara fukt i kontakten till ABS-styrningen, värt att kolla kan jag tycka. Dyker det sedan upp mer problem skulle jag felsökt eller tagit hjälp för det och därefter INNAN reparation genomförs fatta beslut "är jag beredd att lägga dessa pengar för rep. eller ej?".

Gillar du bilen i övrigt kan ju det vara skäl nog att laga upp bilen. Glöm inte att det finns gott om reservdelar på skroten som kan hålla nere kostnaden rejält vid rep.

Mvh!
// Niklas
Avarage skrev:Här var mest en massa pekpinnar, förutom några enstaka tips/råd. Känns lite onödigt kan jag tycka!

Oavsett vad du gör med din bil verkar det ju inte bättre än att du ocksp blivit lurad, vilket inte heller är ok!
Fast nu står du med en krånglande bil. Beslutat att behålla eller sälja känns mer som en känslomässigt beslut än ett marknadsmässigt.

Säljer du bilen nu blir det svårt att få tillbaks det du lagt ut på den. Någon kom med tipset att det kan vara fukt i kontakten till ABS-styrningen, värt att kolla kan jag tycka. Dyker det sedan upp mer problem skulle jag felsökt eller tagit hjälp för det och därefter INNAN reparation genomförs fatta beslut "är jag beredd att lägga dessa pengar för rep. eller ej?".

Gillar du bilen i övrigt kan ju det vara skäl nog att laga upp bilen. Glöm inte att det finns gott om reservdelar på skroten som kan hålla nere kostnaden rejält vid rep.

Mvh!
// Niklas
Tack för info från alla!

Ja det är mycket emot att mörkna fel och det förstår jag. Är själv emot det och det är fel. Jag håller med.

Hittills har jag lagt sammanlagt 30 000kr för en v70 årsmodell -00. Vad tror ni jag får för den? 25 000kr?

Kan jag kräva något från säljaren är min första fråga? Känns som han underhöll information. Visst, bilen blev besiktad men ändå.

Sen till den viktiga frågan, hur skulle jag kunna bli återbetalningsskyldig om jag släcker felkoder som dyker upp några dagar senare till den nya ägaren?
Det är ju helt omöjligt att bevisa om jag förnekar att jag inte visste om det. Ska de ringa och kolla med verkstaden som jag reparerade felkoderna på då.

Tips?
v70man skrev:
Avarage skrev:Här var mest en massa pekpinnar, förutom några enstaka tips/råd. Känns lite onödigt kan jag tycka!

Mvh!
// Niklas
Tack för info från alla!

Ja det är mycket emot att mörkna fel och det förstår jag. Är själv emot det och det är fel. Jag håller med.

Hittills har jag lagt sammanlagt 30 000kr för en v70 årsmodell -00. Vad tror ni jag får för den? 25 000kr?

Kan jag kräva något från säljaren är min första fråga? Känns som han underhöll information. Visst, bilen blev besiktad men ändå.

Sen till den viktiga frågan, hur skulle jag kunna bli återbetalningsskyldig om jag släcker felkoder som dyker upp några dagar senare till den nya ägaren?
Det är ju helt omöjligt att bevisa om jag förnekar att jag inte visste om det. Ska de ringa och kolla med verkstaden som jag reparerade felkoderna på då.

Tips?
Värdet vet jag inge tom men 25 000kr låter inte helt orimligt.

Nej, har svårt att se att du skulle kunna vinna en rättslig process mot förra ägaren. OM så är fallet är det för mycket jobb och för stora risker för att det skall vara värt att processa om.

Nej, det blir svårt att bevisa att du fuskat om du släcker felkoderna innan försäljning så till vida de inte kommer tillbaks i direkt anslutning till affären (typ på väg därifrån). Eller att de letar reda på denna tråden och koppla ditt ip-nr till ditt nick/alias här på forumet. Men det är långsökt.

Mvh!
// Niklas
Låscylinder

Nyckeln går in i låscylinder men det g[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]

Felkod

Hej alla. Nybliven v70 97 ägare. Lambda lampa[…]

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]