llesrof skrev:Mitt lås har kärvat en gång och då hade jag bilen utlånad. Assistans-killen menade att man kan ta ett grepp runt nyckeln med HELA handen och vrida. Det är viktigt att man håller runt nyckeln med hela handen för annars kan larmdosan spricka. Man får nämligen ta i lite. Det var så han gjorde och nu fungerar det utmärkt och jag har inte känt minsta antydan till problem. Han hade sagt att set kan dröja flera år innan det kärvar igen, eller så händer det imorgon.
Så har jag också drabbats. Körde ut bilen (V70 -05) ur garaget, körde fram till lägenheten, stängde av motorn och gick in för att hämta något.
Sen skulle jag starta bilen igen, förde in nyckeln i tändlåset, vred om ett snäpp till läge "I" sen tog det TVÄRSTOPP. ?:-/
Försökte förgäves vrida hårt fram och tillbaka, men tändlåset tog emot som berget, prövade att smörja låset, testade med reservnyckeln, men inget hjälpte. Kände plötsligt paniken inombords, bilen stod avigt till, jag skulle dessutom åka och handla med familjen. Tänkte att nu blir det tungt att skjuta tillbaka bilen till garaget.
Läste sen ovanstående citat. Tog en smal tång och greppade om nyckeln precis mellan tändlås och plastbiten, jag vred till ordentligt, det knäppte till och tändlåset släppte. Nu kunde jag starta bilen. Jag drog ur nyckeln och prövade igen, det gick trögare än vanligt men bilen startade. Tredje gången jag startade så kändes tändlåset precis som vanligt.
Frågan är nu hur länge tändlåset håller. Har ingen lust att boka verkstadstid om låset känns ok, samtidigt känner jag på mig att låset kommer att krångla igen, om det gör det så kanske det rasar ihop totalt, så jag känner inte för att åka några långresor med bilen.