Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ymse
Tipset att ta i mycket och sedan lite till funkade fint. Jag klarade mig från bärgning tack vare tips härifrån forumet. Det går trögt men det går att starta.... :D
av Joner
llesrof skrev:Mitt lås har kärvat en gång och då hade jag bilen utlånad. Assistans-killen menade att man kan ta ett grepp runt nyckeln med HELA handen och vrida. Det är viktigt att man håller runt nyckeln med hela handen för annars kan larmdosan spricka. Man får nämligen ta i lite. Det var så han gjorde och nu fungerar det utmärkt och jag har inte känt minsta antydan till problem. Han hade sagt att set kan dröja flera år innan det kärvar igen, eller så händer det imorgon.
Så har jag också drabbats. Körde ut bilen (V70 -05) ur garaget, körde fram till lägenheten, stängde av motorn och gick in för att hämta något.
Sen skulle jag starta bilen igen, förde in nyckeln i tändlåset, vred om ett snäpp till läge "I" sen tog det TVÄRSTOPP. ?:-/

Försökte förgäves vrida hårt fram och tillbaka, men tändlåset tog emot som berget, prövade att smörja låset, testade med reservnyckeln, men inget hjälpte. Kände plötsligt paniken inombords, bilen stod avigt till, jag skulle dessutom åka och handla med familjen. Tänkte att nu blir det tungt att skjuta tillbaka bilen till garaget.

Läste sen ovanstående citat. Tog en smal tång och greppade om nyckeln precis mellan tändlås och plastbiten, jag vred till ordentligt, det knäppte till och tändlåset släppte. Nu kunde jag starta bilen. Jag drog ur nyckeln och prövade igen, det gick trögare än vanligt men bilen startade. Tredje gången jag startade så kändes tändlåset precis som vanligt.

Frågan är nu hur länge tändlåset håller. Har ingen lust att boka verkstadstid om låset känns ok, samtidigt känner jag på mig att låset kommer att krångla igen, om det gör det så kanske det rasar ihop totalt, så jag känner inte för att åka några långresor med bilen.
av alfabet
Knetha skrev:Jaha, så hände samma sak även mig idag. Har inte haft några förvarningar alls utan nu är det bara stopp typ vid läge I när man vrider på nyckeln. Som jag läst i andra trådar betyder det att tändningslåset måste bytas...

Några frågor:
Verkar det som en god idé att med ett multiverktyg (en Dremmel alltså) slipa spår o skruvarna som håller låset och sedan skruva ur dem med mejsel ? Att slå bort dem med våld låter som en risk för att rattstång, airbag eller annat tar skada...

Som jag förstår det har tändningslåset inte alls någon mekanisk anslutning, inte ens till rattlåset ?

Kåpa bort över och under, 2 skruvar bort, lossa kontakterna - och ta bort låset. Är det allt ? (V70 -06)

VAD HAR NI FÅTT BETALA FÖR ERA NYA TÄNDNINGSLÅS ? (Inkodade för den gamla nyckeln)
Samma visa varje gång...byt tändningslåset. Jag fick precis samma fel på min XC70 med tändningslåset, det slog tvärstopp gick inte att vrida nyckeln. Verkstan sa att det är bara att byta tändningslåset. Envis som jag är så tänkte jag att det borde gå att fixa till låset. Har ju inget att förlora så att säga. Jag rev ner hela tändningslåset och plockade isär hela låset. Det är snart 1 år sedan och låset har fungerat felfritt sen dess. Sparade många tusenlappar på det. Skrev om det tidigare här på forumet. Så ge inte upp, även ditt tändningslås går nog att få ordning på. Vill man betala flera tusenlappar för nytt lås samt omkodning av nycklar så är det bara att göra det.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jagrullar06 skrev: mån 26 maj 2025, 14:41 Om man byter tändningslås behöver man byta både rattlås och tändlåsbakstycke ?
Beror på om problemet är mekaniskt, elektriskt eller både och. :-)
Samma problem som trådstartaren skriver. Tvärstopp i läge 1. Verkar vara mekaniskt. Testat smörja upp låset, ska testa vrida runt med tång men även om det släpper är det nog läge att byta
av sicnarf
Under låset finns en fyrkantig bricka. Om du skär i svetsfogen så den åker ner 1-2 mm så ska du se att det går att vrida nyckeln. Det är en plast bit som lossnar och hindrar vridning. När du skär i plåten så ramlar biten ner och det blir fritt att vrida.

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]