Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
VS60 skrev:Jobb på 30 minuter? Ganska tveksam. En sån lång lista tar minst 1 timme eller mer, beroende på hur duktiga dem är.
Om du kollade min lilla kalkyl så ser du att jag räknade en timmes lönekostnad.
VS60 skrev:Har du glömd att räkna ut pris för att bilen ska stå inne i verkstad, eller ska dem serva bilen ute på gatan på p – plats.
Om du kollar min lilla kalkyl så ser du att det blev 873 kronor över på sista raden till annat. Det borde täcka kostnaden för platsen under den timmen.
VS60 skrev:När man åker till OKQ8, gör det själv kostar det upp till 109 kr i timme t.o.m mer. Vad kostar då att ha bilen i verkstaden?
OKQ8 hyr inte ut den platsen gratis (dvs utan vinst). Säg att dom endast har ett påslag på 30% innan moms. Om jag inte har räknat fel då kostar då platsen 67 kr / timme. (67*1,3=87 kr * 1,25=109 kr)

Dra bort dessa 67 kr från tidigare 873 kronor så har du fortfarande 806 kronor kvar efter en timmes lönekostnad & en timmes garageplats.
VS60 skrev:Har du glömd det?
Som du ser ovan så finns det utrymme kvar för garageplats, ström, vatten, moms, osv utan större problem. Jag sa att man kanske inte blev rik men kalkylen är inte orimlig.
av apan_jocko
Härligt med lite diskussion.

Jag återkommer i ärendet. De ska även få kolla min ECC som inte beter sig som den skall.

/ aj
av NCR
greeeken skrev: Inga problem alls
AAHAHHAHAAHAHAHAHAAAA.......*harkel*....

Sorry..... :D
av zenobia
NCR skrev:

Nån som vet något som vi inte vet?
av NCR
zenobia skrev:
NCR skrev:

Nån som vet något som vi inte vet?
Nej jag tänkte på att just greeeken av alla användare här verkligen är känd för att ha problemfria bilar......not. :D
av Göran E
Dom har ju en hemsida som ni som inte känner till dom kan titta på.
http://www.solnabilteknik.se
Beroende på hur det verkar när du lämnat din där kommer jag antagligen köra min bil för service till dom. Jag har dock 1.000 mil kvar till service.

Jag var i kontakt med dom angående oljebyte i automatllåda för ett tag sen, om det kan du läsa mer här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5263
Användarvisningsbild
av CarMan
det jag ser som kruxet är hur man tolkar service pumpterna. vad anser volvo att man ska göra under en viss pumpt & vad trpr den billiga verkstan att pumpkten inebär.
service protokollet är ju bara lite stödord.

en annan risk är ju att dom kanske inte kan bilmodellen så bra & kan då missa ditaljer som en mekaniker vet att han måsta kolla på denna modell. (ett exempel är ju gammla V70 AWD, deras handbroms wirar kan häljet gå av på presis vid ett fäste, en van mek kollar direkt där, en ovan kanske inte ens setr att höljet är skadat.
av apan_jocko
Det är sant. Men jag tycker det är värt 4000+ å prova. Det känns helt omotiverat att varje gång jag går in på Bilia så ska det kosta skjortan.

Fortfarande efter 3 volvosar och ett otal servicar så har ingen av Bilia verkstäderna i Stockholms området imponerat på mig , dvs haft en hygglig framtoning och gjort "det lilla extra.". Varför ?

/ aj
av Sid
Det beror nog mycket på vem man pratar med o vilken verkstad man e på. Jag har personligen blivit bekant med mer än halva alvik verkstaden och dom ställer alltid upp. Även när jag inte kände någon där så var dom väldigt tillmmötesgående och gav mycket bra personlig service.

Så Alvik verkstaden får absolut högsta betyg av mig. Detta gäller verkstadskillarna inte dom som sitter i reception/kassan.
av apan_jocko
Har faktiskt inte provat Alvik, får ta den nästa gång. Solna får en chans nu så får vi se hur det går, det är ju åtminstonde ingen som skrikigt rakt ut att de är helt värdelösa ..

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]