Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har varit på Bilia och fått automatlådan (har en Geartronic låda) uppdaterad med ny programvara för att den växlar dåligt, framförallt när den är kall. Oljan kontrollerades och dom sa att nivån är OK men att den bör bytas. Tänkte leta upp någon som gör det billigare och ringde till Solna bilteknik för prisuppgift. http://www.solnabilteknik.se
I princip rekomenderade han att jag inte skulle byta oljan för att den nya var frätande och kunde skada o-ringar och grejer i lådan. Han menade att det alltså kunde skada lådan och att dom inte lämnade någon som helst garanti för att lådan inte skulle gå sönder. Men dom kunde byta om jag tar risken, skulle kosta ca 3000:- men det är väl knappt billigare än Bilia? Dessutom sa han att det gick åt 18 liter olja, jag trodde att det gick åt ca 12 liter.
Vad säger erfarenheterna? Och har någon uppgift om Bilias pris på detta jobb?
Användarvisningsbild
av _Rick_
Det var ett konstigt svar du fick. Låter som de inte vet hur man gör och drar till med ett nonsenssvar för att du inte skall låta dem göra det. Betalade 2700:- på Bilia i GBG för att byta i lådan på min. Då hade min bil gått 8000 mil. Och min tekniker på Bilia rekomenderar att byta var 8000:e mil. Det är dock en rekomendation, och inget krav. Men jag skulle bytt om jag vore dig.

och ja, det är ca 12 liter som går åt
av Göran E
Det roliga är att han verkade veta rätt bra hur man gjorde. Beskrev det här med urkoppling av slangar bla bla och att man låter lådan suga i sig ny olja medan den gamla åker ur osv.
Min bil har gått 21.000 mil så det känns som att det är hög tid med ett byte, eller hur?
Användarvisningsbild
av _Rick_
Helt klart. Ny olja och nollställd adaption brukar göra underverk.

Lådorna brukar bli som nya då (om det inte är nåt fel på dem innan dvs)

Så det rekomenderar jag dig att du gör. Men ring gärna runt och kolla. Det kan nog skilja en del i pris.
Användarvisningsbild
av CarMan
inte konstigt om han vet hur man gör, man har ju gjort likadant sen 850:n kom.

det går åt 6 liter när man gör ett normalt oljebyte & 12 liter om man gör en såkallad spolning, som man ofta gör när nån har problem med lådan.

ett oljebyte skadar aldrig lådan, men dom är känsliga för att man andvänder just rätt olja, så köp bara volvos !
av Volvo-power
Tjena! Läste inlägget och satt skrattade då jag hade ett likadant dilemma
med att välja verkstad till min S80.

Historien utspelade sig med att bilen var lite segväxlad så jag kontakt med en bekant som jobbar på Bilia i Stockholm.
Han ordnade så att verkstadsförmannen på hans jobb skulle prov-
köra bilen, vilket han gjorde och konstaterade att det var dags å byta oljan i automatlådan.

Fick en prisuppgift på mellan 3200 -3500 kr eftersom jag har den
stora lådan i bilen och i detta ingick programvaruuppdatering.

Ok tyckte jag, men kände samtidigt att jag borde kolla vidare.

Så jag ringde till någon automatlådeexpert som skulle ha 2200 kr,
men så tänkte jag att jag borde ringa till någon Volvoverkstad
utanför Stockholm.

Så valet blev Uplands Motor i Uppsala.

Och så fick jag prisuppgiften en riktig överraskning,
1900 kr för oljebyte inklusive programvaran.
Trodde först killen skämtade med mig.

Iallafall bokade en tid och åkte dit i höstas, tog ungefär
en 35 minuter dit.
Jag lämnade in bilen och blev bjuden på frukost under tiden
jag väntade.
Bilen blev klar efter ca 1 timme.

Och kalaset blev totalt 1900 kr.

På vägen hem märktes det att bilen svarade bättre på gaspådragen.

Bästa sättet att tömma olja är att se till att turbinen töms , för även
om man tömmer oljan så brukar skiten sitta kvar om inte turbinen töms.

Så en sak är säker aldrig mer BILIA.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvo-power skrev:Tjena! Läste inlägget och satt skrattade då jag hade ett likadant dilemma
med att välja verkstad till min S80.

Historien utspelade sig med att bilen var lite segväxlad så jag kontakt med en bekant som jobbar på Bilia i Stockholm.
Han ordnade så att verkstadsförmannen på hans jobb skulle prov-
köra bilen, vilket han gjorde och konstaterade att det var dags å byta oljan i automatlådan.

Fick en prisuppgift på mellan 3200 -3500 kr eftersom jag har den
stora lådan i bilen och i detta ingick programvaruuppdatering.

Ok tyckte jag, men kände samtidigt att jag borde kolla vidare.

Så jag ringde till någon automatlådeexpert som skulle ha 2200 kr,
men så tänkte jag att jag borde ringa till någon Volvoverkstad
utanför Stockholm.

Så valet blev Uplands Motor i Uppsala.

Och så fick jag prisuppgiften en riktig överraskning,
1900 kr för oljebyte inklusive programvaran.
Trodde först killen skämtade med mig.

Iallafall bokade en tid och åkte dit i höstas, tog ungefär
en 35 minuter dit.
Jag lämnade in bilen och blev bjuden på frukost under tiden
jag väntade.
Bilen blev klar efter ca 1 timme.

Och kalaset blev totalt 1900 kr.

På vägen hem märktes det att bilen svarade bättre på gaspådragen.

Bästa sättet att tömma olja är att se till att turbinen töms , för även
om man tömmer oljan så brukar skiten sitta kvar om inte turbinen töms.

Så en sak är säker aldrig mer BILIA.
Vad menar du ed stora låden, har du en sug eller turbo 6:a i din bil?
isånna fall har du ju som sagt en helt annan låda & oljebytet på denna gårtill på ett helt annat sätt.
av andezon
har bilen gått 21 000 mil utan att oljan bytts någon gåmg skulle jag inte byta olja. tänk på allt smuts som finns inne i lådan efter alla dessa mil.

När det kommer ny olja så tvättar den rent alla avlagringar och smuts som finns och där med även alla avlagringar som finns på oringar och packboxar i lådan, vilket KAN resultera i att den blir otät inne i lådan och med detta inte klarar hålla trycket vilket tillslut resultera i en rasad låda:

Har sett detta flertal gånger med folk som byte olja runt 15-20 000 mil första gången och många gånger blir det problem, men inte alltid.

Om man däremot byter olja var 6000-8000 mil så är det inga problem för då hinner lådan inte bli så skitig och smutsen kan tvättas bort utan att oringar pch dyl är för hårda.

Så mitt råd är har bilen gått 21 000 mil utan oljebyte så gör inget!!
Användarvisningsbild
av ateist75
andezon skrev:har bilen gått 21 000 mil utan att oljan bytts någon gåmg skulle jag inte byta olja. tänk på allt smuts som finns inne i lådan efter alla dessa mil.

När det kommer ny olja så tvättar den rent alla avlagringar och smuts som finns och där med även alla avlagringar som finns på oringar och packboxar i lådan, vilket KAN resultera i att den blir otät inne i lådan och med detta inte klarar hålla trycket vilket tillslut resultera i en rasad låda:

Har sett detta flertal gånger med folk som byte olja runt 15-20 000 mil första gången och många gånger blir det problem, men inte alltid.

Om man däremot byter olja var 6000-8000 mil så är det inga problem för då hinner lådan inte bli så skitig och smutsen kan tvättas bort utan att oringar pch dyl är för hårda.

Så mitt råd är har bilen gått 21 000 mil utan oljebyte så gör inget!!
Fy f*n, sånt är intekul att läsa. Jag bytte olja på min bil nyss och den har gått 16000mil. Jag gjorde visserligen en sköljning och då kanske det är pålitligare?
av Göran E
Ja jag tänker byta på min ändå. Kan ju hoppas att den någon gång bytts... Och det verkar aningen konstigt att ett oljebyte skulle skada lådan. Jag chansar.

Hej, har följt tråden med intresse och […]

Kan detta vara något Nyheter | recar https:/[…]

Balans ljudsystem

Så här ser det ut i min..

Skumpump till punktering

Man köper ny behållare och slang, den t[…]