Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
RoadKiller skrev:Självklart går det att montera 3e-parts delar till stereon och förmodligen är det ju billigare också.
Men orginal delarna är inte dyra bara för att det står Volvo på dem. Volvos Premium Sound System har utsetts till världens bästa fabriksmonterade ljudsystem. Så dåliga prylar får du inte om du köper orginal. Men utbudet är ju större hos 3e-parts.

Källa: VolvoCars
"Grunden till dagens Premium Sound-system lades i mitten av 1990-talet när den förra generationen av Volvo C70 utvecklades. Det var ett uttalat mål att bilen skulle ha världens bästa fabriksmonterade audiosystem............

..........Samarbetet mellan Volvo och Dolby blev lyckosamt och när den första C70-modellen introducerades 1997, var det också premiär för ett fabriksmonterat surroundsystem i en bil. Den ljudupplevelse bilen kunde bjuda på, var mycket uppskattad och Volvos Premium Sound-anläggning utsågs 2001 till "bästa bilstereosystem" (Best of the Best 2001 award, Robb Report, USA).
Det är ingen tvekan om att Volvos bilstereosystem är otroligt bra, åtminstone när man pratar om Premium-modellen! Jag tyckte att det var helt ok ljud i mitt performenssystem också innen jag bytte ut allt men det som saknas i alla Volvos system är inställningsmöjligheter. Man har endast bas och diskant på stereon och det är inte mycket att ha. Det finns också de "dolda menyerna" men det går inte att jämföra med delningsfilter och separata gainkontroller för bas och diskant.

Mvh
/Fred
Hallå...
Okey, då kan man ju börja ringa runt. men som jag förstod det på volvo så måste man lägga in en applikation i steron för att den ska veta att det finns ett slutsteg att leka med, stämmer det om man använder 3:e parts grejer? Hur svårt är det att få loss dörrsidorna på bilen? Sitter dom ugnefär som på en gammal 940, klips i botten och
ner sjunken i ett spår längs rutan?

mvh
micke
Om du använder Volvos slutsteg måste du ladda mjukvara för det.

Dörrsidorna sitter först med en torx 25 skruv i handtaget. Locket till handtaget lossar du med ett falsben för att inte skada. Sen sitter det plastclips runt kanten 7-10 stycken ungefär. Du trycker in centrum på dessa och sen drar ut hela. Sen är det bara att lyft den rakt upp och lossa kablarna givetvis.
av Fred
skyboy83 skrev:Hallå...
Okey, då kan man ju börja ringa runt. men som jag förstod det på volvo så måste man lägga in en applikation i steron för att den ska veta att det finns ett slutsteg att leka med, stämmer det om man använder 3:e parts grejer? Hur svårt är det att få loss dörrsidorna på bilen? Sitter dom ugnefär som på en gammal 940, klips i botten och
ner sjunken i ett spår längs rutan?

mvh
micke
Man MÅSTE inte lägga in mjukvara för slutsteg, jag har inte gjort det och det spelar väldigt fint i min bil. Det enda är att man kommer få en konstant AUM-felkod i systemet men den felkoden påverkar inte funktionen på något sätt. Någon har nämnt att mjukvaran för steget ställer in stereon "optimalt för kupéns ljudegenskaper när ett steg monterats in", fast det angavs ingen ytterligare information om vad det betydde. Dessutom tror jag att man inte har så stor nytta av dessa inställningar om man installerar 3:e-partssteg eftersom de har helt andra egenskaper än Volvos originalsteg. Dina egna öron är bästa instrumentet för att ställa in ljudet i din bil och med 3:e-partsgrejer får du möjligheterna. Tänk bara på att nya högtalare ska spelas in ett antal timmar innan de får sin rätta karaktär så vänta med att göra finjusteringarna. Mina högtalare har spelat i bilen sen i somras utan att jag finjusterat (har inte haft tid helt enkelt) men nu till våren ska det göras en ordentlig justering med testskiva och förhoppningsvis en signalanalysator.

Dörrsidorna tar du bort så här.

Slutligen ett litet tips till dig som är ny på forumet: det hör till "god forumsed" att alltid söka efter svar på sina frågor innan man ställer dem. På ett sånt här stort forum har väldigt många frågor redan avhandlats och moderatorerna (och gamla forumrävar) brukar bli lite putta om man ställer frågor som redan besvarats många gånger. :D

Mvh
/Fred
Dynaudio tillverkar högtalarelementen i Premium-serien, kolla vad de tar för sina grejer på eftermarknaden, billiga lär de inte vara... De låter dessutom riktigt, riktigt bra!
Lyssnade på Dynaudios hifihögtalare Sapphire (ca 100000:-) på Arken-mässan i Göteborg, bland de absolut bästa högtalare jag nånsin hört, o då har jag ändå lyssnat på avsevärt dyrare pjäser.
Danskarna kan sin skit helt enkelt!
Användarvisningsbild
av Funk
borstarmicke skrev:Dynaudio tillverkar högtalarelementen i Premium-serien, kolla vad de tar för sina grejer på eftermarknaden, billiga lär de inte vara... De låter dessutom riktigt, riktigt bra!
Lyssnade på Dynaudios hifihögtalare Sapphire (ca 100000:-) på Arken-mässan i Göteborg, bland de absolut bästa högtalare jag nånsin hört, o då har jag ändå lyssnat på avsevärt dyrare pjäser.
Danskarna kan sin skit helt enkelt!
Jajamän så är det... fast ett Dynaudioelement monterat i en Volvo har oerhört lite gemensamt med ett i en bra hemmahögtalare. Titta på konstruktionen på en eftermarknadshögtalare av gott märke i samma prisklass (som Dynaudiorna) så tror man ju inte ens att dom skall hålla att montera fast.
När grejorna bara får kosta några tior per element i inköp så blir det inte bättre, även om det är mycket bra för att vara standardbilljud..

/Thomas
av Fred
Sen kvarstår den lilla detaljen med dörrsidorna för att få dit High Performence-systemet...

Mitt DLS-system har lösa diskanter som jag monterat i de små plasttrianglarna som döljer backspeglarnas infästning. På så sätt har jag kunnat rikta dem rakt emot lyssningsplatsen (mina öron) och med en likadan coaxial i centern som sitter i bakdörrarna har jag fått till en riktigt trevlig ljudbild! :D

Mvh
/Fred
Funk: menade inte att jämställa Volvos Dynaudio-element med de i deras dyra hifi-serier, men jag har byggt en hel del billjud från 1996 tom 2006, med komponenter från Alpine, Genesis, Signat, DLS mfl (så jag har ändå lite att jämföra med.)
Ingenting på tävlingsnivå utan för "hemmabruk", har dock lyssnat på ett o annat proffsbygge o de låter ju givetvis ofta oförskämt bra... :D

Har Premium sound i min -04 V70 ihop med subben och det låter i mitt tycke riktigt rent o fylligt, finns givetvis bättre originalanläggningar men det dräller inte av dem direkt.
Hade en -07 V70 med High performance o det lät riktigt bra, mkt bättre än i min -02:a med samma anläggning, märks att det hänt lite på de åren...

Vad jag försöker säga är väl att Volvos dyrare originalanläggningar är såpass bra att endast de riktigt kräsna audiofilerna med för mkt tid (läs: bygger själva) eller för mkt pengar (läs: lämnar in på firma) orkar bygga med 3:e-parts högtalare och slutsteg.

Visst, jag vet hur fint DLS bättre högtalare låter parat med ett Genesis lr Alpine-steg, men jag varken orkar lr har tid....
Gammalt hus, en 3,5 o en 2,5-åring....
Användarvisningsbild
av Funk
borstarmicke skrev:Funk: menade inte att jämställa Volvos Dynaudio-element med de i deras dyra hifi-serier, men jag har byggt en hel del billjud från 1996 tom 2006, med komponenter från Alpine, Genesis, Signat, DLS mfl (så jag har ändå lite att jämföra med.)
Ingenting på tävlingsnivå utan för "hemmabruk", har dock lyssnat på ett o annat proffsbygge o de låter ju givetvis ofta oförskämt bra... :D

Har Premium sound i min -04 V70 ihop med subben och det låter i mitt tycke riktigt rent o fylligt, finns givetvis bättre originalanläggningar men det dräller inte av dem direkt.
Hade en -07 V70 med High performance o det lät riktigt bra, mkt bättre än i min -02:a med samma anläggning, märks att det hänt lite på de åren...

Vad jag försöker säga är väl att Volvos dyrare originalanläggningar är såpass bra att endast de riktigt kräsna audiofilerna med för mkt tid (läs: bygger själva) eller för mkt pengar (läs: lämnar in på firma) orkar bygga med 3:e-parts högtalare och slutsteg.

Visst, jag vet hur fint DLS bättre högtalare låter parat med ett Genesis lr Alpine-steg, men jag varken orkar lr har tid....
Gammalt hus, en 3,5 o en 2,5-åring....
Det låter tillräckligt bra helt enkelt.. och i P2:or så är systemet helt klart bättre än på senare modeller
Men här pratar vi om någon som skall bygga, då är det lika bra att bygga med bra grejor till vettiga priser..

/Thomas

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]