Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Utslagbegränsarna på länkarmarna finns beskrivna i denna tråd, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7719 och dom kostar ca 100:- styck..

Dom som kostar 770:- måste vara till styrväxeln, vilket är helt onödigt..

/Thomas
Användarvisningsbild
av henka35
Volvo rekommenderar 225/45 ZR17 på Thor
av wooxer
henka35 skrev:Volvo rekommenderar 225/45 ZR17 på Thor
Jo jag läste detta också på deras tillbehörs sida, frågan är ju om det är för brett med 235?
För om man går ner från 45 till 40 i profil så borde de bli väldigt lika vad gäller rullomkretsen.
Användarvisningsbild
av henka35
Kolla på den här sidan
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
Där kan du i alla fall räkna ut däckens diameter mm.
Men eftersom 235/40 finns på 18" så borde det ju gå bra, men däcken kanske är för små.
Användarvisningsbild
av Funk
Thor fälgen är bara 7,5" bred, då blir 235 för brett... 235 passar på 8" fälg
Personligen körde jag med 215/40-18 på 7,5" fälg tidigare och nu har jag 225/40-18 på 8" fälg.

/Thomas
Användarvisningsbild
av mikeyman35
jag har 225/45-17 på thor-fälgar. Det skrapar i hjulhuset när jag svänger. Hade ingen aning om att det sitter några utslagsbegränsare :oops: Ska ta och kika efter dom.
av Marbas
mikeyman35 skrev:jag har 225/45-17 på thor-fälgar. Det skrapar i hjulhuset när jag svänger. Hade ingen aning om att det sitter några utslagsbegränsare :oops: Ska ta och kika efter dom.
Utslagsbegränsare sitter i styrväxeln, kostar runt 1000:- att byta. Styrstoppar sitter ute vid hjulen, kostar ca 200:- och dem bytar man själv på 5 min. Det räcker troligen att byta det senare om hjulen tar i på skärminnersidan.
av wooxer
Så nu är hjulen monterade på bilen och det tar i innerskrämarna vid fullt rattutslag.

Kollade på länkarmen och den lilla blåa plastbit som sitter där ser ut att vara ganska nersliten så det måste vara därför som det tar i.

Får åka till Volvo och köpa mig modellen större för att slippa förstöra innerskärmar och däck.

Hittade en tråd där art.nr. 9492558 beskrevs som den största stoppen.

Får helt enkelt åka till Volvo och köpa mig modellen större för att slippa förstöra innerskärmar och däck.
av Marbas
Om du vill spara några hundralappar kan du ju alltid göra som Funk föreslog längre upp...
Funk skrev:Om begränsarna är slitna, vilket dom ofta är, så kan man byta höger mot vänster. Du får då en osliten yta mot styrstoppet...
... innan du köper nya.
av wooxer
Marbas skrev:Om du vill spara några hundralappar kan du ju alltid göra som Funk föreslog längre upp...
Funk skrev:Om begränsarna är slitna, vilket dom ofta är, så kan man byta höger mot vänster. Du får då en osliten yta mot styrstoppet...
... innan du köper nya.
Detta inlägg hade jag nog inte läst så noga :)
Så ska jag göra och se om det blir bättre!
Tack du :)
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.