Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bender
Hej, jag har hela tiden upplevt min att min V70 D5-04 har enormt stor svängradie. Känns som en mindre findlansfärja att ratta...

Föregående ägare körde på 19"!
Han köpte den ny så förmodligen är det styrutslagsbegränsare på den.

Var sitter dom? Går det att justera själv?

Jag kör på BBS RX 17x8, med 225/45-17 vet ej vilken ET ännu men det kan jag nog kolla.
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns olika tjocak utslagsbegränsare att montera
på länkarmen sitter ett styrstopp, vilker fins i olika storlekar, sen ligger det olika distanser i stryväeln innan för innre strystaget, som också begrnsar, dom sist nämda monteras inte alltid, om bilen får större hjul i efterhand.
av Bender
Jaha,

På länkarmen kan jag nog se, men i styrväxeln kan jag inte kolla så enkelt antar jag?
Kan jag paja styrväxeln på något sätt om det skulle finnas distanser där och jag bara byter de styrstoppen som finns på länkarmen?
Användarvisningsbild
av MrBig
Någon som har artikel nummer på dessa styrstopp till (18"), och dessa distanser om man skulle behöva montera dessa om det nu inte skulle räcka med styrstoppen ?

Någon kanske vet vad det kostar på ett ungefär ?

Kan vara kul/bra att få denna info då det är ganska många som kränger på större fälgar och bredare däck på sina bilar !

:-)

//M
Användarvisningsbild
av MrBig
Det kanske helt krasst finns någon som har några trevliga bilder att visa
på vart dessa sitter (styrstopp + distanserna), själv vet jag vart styrstoppen sitter men inte distanserna !?

:oops:

//M
Användarvisningsbild
av MartinS
Utslagsbegränsarna sitter på länkarmarna, och kostar cirka 100kr/st. Jag har de tjockaste men de räckte ändå inte riktigt till för 225/45-17 på orginalfälgar. En bricka (per skruv) mellan länkarm och begränsare löste dock problemet.

/Martin
Användarvisningsbild
av MrBig
Det är inte så att du har ett artikel nummer på dom du köpte ?

Om det var de största !

Då jag kör 18"

//M
Användarvisningsbild
av MartinS
Det var de största jag köpte, jag hittar en lapp med art.nr. 9492558. Men det är ju bara att be om de största begränsarna så får du rätt.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
sen beror det ju på vad man köper för däck. jag hade förut Falken 451 & nu har jag Goodyer eagel F1 båda i samma dimension, men F1 däcken är drygt 1 cm bredare, vilket gör att dessa skrapar i lite lätt vid fult rattutslag, detta gjorde inte 451:orna
Användarvisningsbild
av MrBig
Japp, jag vet jag har testat både Eagle och Dunlop och Dunlop tog i minst av dom båda !

När jag krängde på dom nu i vår så tog dom inte i från början men dom började gör det helt plötsligt så därför är jag ute efter att försöka minimera detta genom att byta styrs toppen....

Dom var LITE kinkiga på besiktningen för 2 veckor sedan att dom hade skrapat i lite i hjulhuset.....

När jag hade dessa på min 855 förra året så tog det 45 min att få bilen besiktigad för dom gillade inte att jag hade 18 " och 225 breda däck!

Men det gillade jag :-)

//M

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]