Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702.4t
Jag hade samma fel på min V70 -01 som just passerat 13200. Fick samma felmeddelande vid inbromsningar och svängar men hade också upptäckt läckage långt innan. Hade den inne på verkstad minst 3 ggr innan de hittade felet (se tråd: V70 läcker bromsvätska?). Reklamerade enligt konsumentköplagen (6 mån.) och fick det fixat utan kostnad. Det var kopplingscylindern som läckte. Verkar vara ett typfel....
av numberoneguy
Frigge skrev:
numberoneguy skrev:Ringde Volvo idag, i och med att 12000 service var gjord precis när jag köpte bilen så kan man tycka att det är konstigt att dom missat läckaget, det står ju på service notan att dom sökt efter läckage/slitage mm. Antagligen har dom fyllt på bromsvätska bara och sen körde jag 1 månad och varningen kom upp. Så jag fyllde ju på igen och nu ännu en månad senare så är behållaren nere på MIN. skall lämna in bilen på onsdag och det ska inte kosta något, eller försäljaren sa att det inte ska kosta något. Så det är väl frid och fröjd. Är ju bara 1 månad trafikgaranti på bilen, men hur skulle jag kunna tänka på att det kunde vara läckage efter en månad, dom kunde ju lika gärna missat fylla på bromsvätska.

Sen finns det enligt lagen ingen garanti som heter 1 månad trafikgaranti. Det skall vara 3 månader så jag klarar mig.

Så bilen får väl stå tills på onsdag=(

Ett sådant fel som du har kan komma NÄR SOM HELST. Det betyder att det MÅSTE inte ha varit fel på bilen när den servades. Läckaget kan ju faktiskt kommit veckan efter :roll:

Jo men den servades i Maj på volvo och jag köpte den i mitten på juni, då måste det ha blivit läckage under tiden som den stått i bilaffären. Det stämmer ju exakt, jag hann köra 1 månad med bilen sen fick jag felmeddelandet, fyllde på olja (i och med att jag trodde att dom missat det på servicen) och den gick bra i en hel månad till sen kom meddelandet igen. Så det vore ju skumt och det bara startade direkt när jag rullade ut bilen från bilaffären. aja e lugnt dom ska ju fixa det iallafall och det skulle inte kosta något, försäljaren sa det och pratade med mekanikern också. Får väl hoppas på det bästa.

Men frågan är om det är bra att köra bilen till jobbet? 4 mil. Varför skulle den egentligen gå sönder när jag kört med den 1 månad såhär? är bara två dagar till som jag måste köra, sen ska jag ju lämna in bilen på onsdag.
Användarvisningsbild
av iaken
Felet kan ha varit där långt innan! Jag fyllde på första gången för 1 år sedan. Behövde inte fylla på mer. Tänkte heller inte på det mer då jag är "biln00b" :)

Personen som hade bilen innan kan ju lika gärna fyllt på också...

De större besvären kom senare. En hel bil ska inte läcka bromsvätska...
av numberoneguy
iaken skrev:Felet kan ha varit där långt innan! Jag fyllde på första gången för 1 år sedan. Behövde inte fylla på mer. Tänkte heller inte på det mer då jag är "biln00b" :)

Jo men köper man en bil på volvo så tycker jag ju att dom borde gått igenom bilen? men det är klart det kanske inte är så säkert. Skumma är att jag inte kan hitta något läckage någonstanns, inget under bilen eller huven.
Användarvisningsbild
av iaken
numberoneguy skrev:
iaken skrev:Felet kan ha varit där långt innan! Jag fyllde på första gången för 1 år sedan. Behövde inte fylla på mer. Tänkte heller inte på det mer då jag är "biln00b" :)

Jo men köper man en bil på volvo så tycker jag ju att dom borde gått igenom bilen? men det är klart det kanske inte är så säkert. Skumma är att jag inte kan hitta något läckage någonstanns, inget under bilen eller huven.
Samlas i cylindern innan den springer läck kan jag tänka mig. Såg heller inget läck första gången. kontrollen hos bilhandlare är inte så ingående som man tror. de kan heller inte upptäcka dolda fel om inte förra ägaren sagt något. Vilket denne inte gör för att få ut så mycket som möjligt i utbyte vid bilbyte. Folk är oärliga :twisted:
av numberoneguy
iaken skrev:
numberoneguy skrev:

Samlas i cylindern innan den springer läck kan jag tänka mig. Såg heller inget läck första gången. kontrollen hos bilhandlare är inte så ingående som man tror. de kan heller inte upptäcka dolda fel om inte förra ägaren sagt något. Vilket denne inte gör för att få ut så mycket som möjligt i utbyte vid bilbyte. Folk är oärliga :twisted:
jo men kan jag köra till jobbet 2 dagar?
Användarvisningsbild
av Brezzz
numberoneguy skrev: jo men kan jag köra till jobbet 2 dagar?
Ja, jag körde i över ett halvår med detta meddelandet i displayen.
av numberoneguy
Lämnade in bilen i onsdags och den skulle vara klar på torsdag, men icke sa nicke, dom har rivit ur hela skiten, med koppling och allt bytt någon cylinder eller vad dom prata om. Så jag får vänta tills på tisdag för dom skulle ta hem några delar.
av numberoneguy
dom ringde idag från Volvo dom har bytt slavcylindern, betyder det att dom bytt kopplingen också eller?
Användarvisningsbild
av camaro69
numberoneguy skrev:dom ringde idag från Volvo dom har bytt slavcylindern, betyder det att dom bytt kopplingen också eller?
Ställ frågan till verkstaden istället. :)
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.