Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattexc90
addeer skrev:Hela poängen men en kontrollsumma är att man ALLDRIG får samma kontrollsumma annars är ju funktionen värdelös. Det där med att en "viss" programmering ger samma kontrollsumma hela tiden stämmer inte.

Jag jobbar inte på Volvo men på ett annat stort företag som finns över hela världen. Så jag vet hur det brukar fungera med elektronik och kontrollsummor.
Skulle nog tro att bilens historik lagras i någon form av databas som är gemensam för alla Volvo verkstäder.
Njae, jag tror du blandar ihop det en smula, eller så pratar vi om olika typer av kontrollsummor. Den typ av kontrollsumma jag menar är sådan att om man beräknar kontrollsummna på en *annan* programvara så får man med (nästan) 100% sannolikhet aldrig samma kontrollsumma som man fick på den första programvaran. Det är förutsättningen för att man ska vara säker på att programvaran inte ändrats, för om den har ändrats får man (nästan) garanterat också en annan kontrollsumma. Om man beräknar kontrollsumman på *samma* programvara två gånger efter varandra så ska man få samma kontrollsumma båda gångerna just för att kunna jämföra med vad någon annan påstår att summan ska bli. Det är två villkor som måste vara uppfyllda för att det ska fungera på det här sättet, dvs "samma programvara ger samma kontrollsumma, olika programvaror ger olika kontrollsummor". Det finns också andra typer av kontrollsummor också som fungerar något annorlunda, t.ex. sista siffran i personnummret eller kontrollsummor som används inom datakommunikation för att upptäcka problem med dataöverföringen.
av perhall
turbomart skrev:
addeer skrev:På de flesta elektroniska kretsar som man kan göra nerladdningar till så brukar det nästan alltid finnas en kontrollsumma.
Alltså så fort man gör en nerladdning av något slag så ändras kontrollsumman den blir alldrig samma igen.
Likväl så kan man koppla upp sig och avläsa kontrollsumman för att se om förändringar skett med programvaran.
Så även om man med PPC laddar tillbaka orginal programmeringen så kan Volvo avläsa att kontrollsumman inte stämmer.
Det går alltså inte att dölja sen om de bryr sig eller inte? men blir det problem så gör de nog det.
Men... om kontrollsumman "inte stämmer", hur kan då Volvoverkstaden veta att det är PPC eller nåt annat "illegalt" som varit inladdat? Kan ju lika gärna vara att jag har bytt och/eller laddat om enheten hos en annan Volvoverkstad!

Enda gången verkstaden (-eller snarare Volvo Car Corporation) kan vara intresserade om original eller trim-programvara är inladdad, är vid garantiärenden. Varför ska de annars bry sig? Då min V70 är en -03 och gått 11kmil så finns inga garantier kvar.

Jag vill ladda min 140påsars V70 med BSR-PPC men det går inte pga div felkoder (se annan tråd "Felkod SWM-E003 CAN-nät-problem"). Märklig situation när jag säger till verkstaden att "bilen funkar fint, men jag vill att ni felsöker CAN-nätet!". Jag sa att anledningen var att jag ville ladda BSR-PPC.
Det är klart att du kan skita i vad Volvo tycker nu. Garantin har gått ut. Enda problemet som skulle kunna uppstå är att nästa ägare/köpare är rädd för "trim". Jag hade chiptrim (har glömt märket) på en S80 140 och det fungerade utmärkt, bilen blev mycket piggare över 2500 r/m. och toppade 222 istället för 210...
av matzen10
Jag kan inte svara på hur det högre momentet påverkar din bils utrustning/drivlina.
Men på en 2,5T AWD så påverkas t.ex. vinkelväxeln av det högre momentet den utsätts för. Det är inte ovanligt att man kan se en ganska stor oljefuktning vid vinkelväxeln till följd av detta högre moment den utsätts för. Och det finns säkert fler saker som kan slitas långt i förtid.

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Vet inte hur programvarunedladdning är löst på bilprogramvara. Allmänt sett så finns checksummor oftast där av någon orsak. Vanlig orsak är att kunna se om det som man vill skydda med kontrollsumma är oförändrat. Kan avse oavsiktlig eller avsiktlig ändring. Om man vill ha koll på att den inte bytts ut och återställts, kan man lägga in en tidstämpel i det som används som grund för checksumman som räknas ut (kan även läsas i programvaran och jämföras med verklig tid för att försvåra fusk) - då blir det _mycket_ svårt att dölja förändring och återläsning (förutsatt att någon rimligt bra algoritm används och klockan inte lagras på förutsägbar plats respektive i läsbar form). Det torde även vara enkelt att lägga in information om serienummer etc för verktyget/programmet som användes vid nedladdning (går dock sannolikt att lura). Ganska sannolikt att man håller reda på viss historik över programvarunedladdningar. Om det görs lokalt i minnet på själva bilden eller i verkstadens system, vet jag inte. Någon med god erfarenhet av programvaruuppdatering vet säkert hur mycket verkstaden brukar veta om historiken.

Tror knappast volvo bryr sig annat än i garantisammanhang eller skadeståndsmål (om man är verksam i USA är det en sak att beakta - så lösningar för att underlätta sådana situationer kan ha tagits fram).

Kolla med tillverkarna av den trimprogramvara du avser nyttja - de vet kanske har gjort något finurligt för att undvika tydliga spår.
av addeer
mattexc90 skrev:
addeer skrev:Hela poängen men en kontrollsumma är att man ALLDRIG får samma kontrollsumma annars är ju funktionen värdelös. Det där med att en "viss" programmering ger samma kontrollsumma hela tiden stämmer inte.

Jag jobbar inte på Volvo men på ett annat stort företag som finns över hela världen. Så jag vet hur det brukar fungera med elektronik och kontrollsummor.
Skulle nog tro att bilens historik lagras i någon form av databas som är gemensam för alla Volvo verkstäder.
Njae, jag tror du blandar ihop det en smula, eller så pratar vi om olika typer av kontrollsummor. Den typ av kontrollsumma jag menar är sådan att om man beräknar kontrollsummna på en *annan* programvara så får man med (nästan) 100% sannolikhet aldrig samma kontrollsumma som man fick på den första programvaran. Det är förutsättningen för att man ska vara säker på att programvaran inte ändrats, för om den har ändrats får man (nästan) garanterat också en annan kontrollsumma. Om man beräknar kontrollsumman på *samma* programvara två gånger efter varandra så ska man få samma kontrollsumma båda gångerna just för att kunna jämföra med vad någon annan påstår att summan ska bli. Det är två villkor som måste vara uppfyllda för att det ska fungera på det här sättet, dvs "samma programvara ger samma kontrollsumma, olika programvaror ger olika kontrollsummor". Det finns också andra typer av kontrollsummor också som fungerar något annorlunda, t.ex. sista siffran i personnummret eller kontrollsummor som används inom datakommunikation för att upptäcka problem med dataöverföringen.
Jag blandar inte ihop kontrollsumman med programvaran. Programvaran är en helt annan sak.
Om det inte gäller garanti så bryr sig självklart inte Volvo blir det fel på nått så får du ju ändå betala själv. Klart att du ska chippa om du är sugen på det. Trodde det var ganska riskfritt att chippa bilen men här på forumet har man läst att det inte verkar fungara så bra alla gånger en del har fått dyra reparationer som följd.
av mattexc90
addeer skrev:
mattexc90 skrev:

Jag blandar inte ihop kontrollsumman med programvaran. Programvaran är en helt annan sak.
Om det inte gäller garanti så bryr sig självklart inte Volvo blir det fel på nått så får du ju ändå betala själv. Klart att du ska chippa om du är sugen på det. Trodde det var ganska riskfritt att chippa bilen men här på forumet har man läst att det inte verkar fungara så bra alla gånger en del har fått dyra reparationer som följd.
Jag menade att jag trodde du blandade ihop huruvida en beräkning av en kontrollsumma ska ge samma resultat varje gång den beräknas på en och samma programvara eller om den ALDRIG ska bli samma på samma programvara.
av edtjons
Vad är det förnånting som hänt tidigare med BSR-PPC trimmning, vilka problem kan uppstå? Finns det något problem som är vanligare än andra?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Oavsett hur man trimmar en modern bil (mappning ala PPC, externa boxar ala KCR eller pysventil ) så kan en duktig mekaniker se att bilen varit trimmad även om man föröker återställa allt.

Detta genom att motorstyringar idag lagrar maxvärden för tex tryck, temp, tänd-retardation osv. Dessa ligger kvar även om man återställer programvara osv.

Om det håller i domstol kan man väl debatera.
av matzen10
VolvoB20 skrev:Oavsett hur man trimmar en modern bil (mappning ala PPC, externa boxar ala KCR eller pysventil ) så kan en duktig mekaniker se att bilen varit trimmad även om man föröker återställa allt.

Detta genom att motorstyringar idag lagrar maxvärden för tex tryck, temp, tänd-retardation osv. Dessa ligger kvar även om man återställer programvara osv.

Om det håller i domstol kan man väl debatera.
Jag håller med ditt resonemang; Man bör vara medveten om att det troligen syns någonstans. Man bör oxå vara så ärlig att man inte reklamerar fel/förslitningar som hör till trimanvändningen. Åtminstone inte till Volvoverkstaden. Gör man valet att trimma så får man oxå räkna med en större förslitning på drivlina och vad det nu kan vara. Det är väl rimligt?! Därmed inte sagt att man ska avhålla sig; bara vara medveten om att det KAN leda till ett större slitage.

M V H
---> Matz
av turbomart
edtjons skrev:Vad är det förnånting som hänt tidigare med BSR-PPC trimmning, vilka problem kan uppstå? Finns det något problem som är vanligare än andra?
Finns givetvis inget generellt svar. Huruvida du kör sönder motor/transmission beror inte på hur många hästar du har, utan hur förnuftigt du använder dem.

I fallet 2.4/140 -> BSR/PPC 188 skulle jag tro att slitageökningen pga effektökningen försummbar. Hursomhelst så är motorn dimensionerad för den effekten.

Men när du chippar en turbobil så är det en annan sak. Då sker ju en dramatisk höjning av vridmomentet, även på låga varv. Värmeutvecklingen ökar. Det sliter nog i längden. Både på motor och transmission.

Mitt problem är att jag har nån skum knut på nätverkssladdarna så PPC-dosan ej kommer i kontakt med ECM! (S)
Ska dock lämna in för felsökning på fredag.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]