Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per L
Nu ser jag att du tänkt koppla in värmeelementet på bilens batteri. Det kunde jag inte ens i min vildaste fantasi tro att du skulle göra! Om du inte har en elbil med ett riktig rejält batteri! Fast å andra sidan provar man inte så vet man inte riktigt hur det blir.

Har du en "vanlig" bil med upp till säg ett 100 Ah batteri så skulle jag förvänta mig att:
- 200 W är alldeles för lite. Kanske blir det lite lättare att skrapa rent vindrutan om du kör elementet "flera" timmar men för övriga rutor kommer det nog inte att hjälpa mycket.
- Du kan få svårt att starta bilen när det är riktigt kallt ute eftersom du dränerat batteriet på en hel del kapacitet med ditt element och ventilationsfläkt
- Kör du inte "lågt" (flera mil) varje dag kan batteriet få sämre och sämre kapacitet eftersom generatorn inte hinner fylla på det mellan starterna
av sicnarf
Förmodar att han tanker köra det värme el-elementet bara när han har bilen igång.
Han kopplar in den i luftkanalen på något ställe och genom batteriet på något sätt.
Och bilens fläkt ska sedan blåsa den varma luften på rutorna har han tänkt.
av Per L
Kör han bara elelementet när motorn är igång blir det inga problem. Fast helst skall motorn gå på högre varvtal än tomgång så att generatorn laddar tillräckligt.

Men skall rutorna vara rena eller åtminstone lätta att skrapa rent måste motorn startas rätt långt innan han skall åka iväg eller också får han vänta en lång stund (5-10 minuter) innan han åker iväg.
av Per L
Ett inlägg i debatten om att använda bilens batteri till värmefläkt:
https://www.expressen.se/noje/kungligt/ ... -i-dramat/

Angående:
"Kan va så men som det är nu måste jag nu vänta 5-10 min innan det äns finns värme"
Du kommer att bli grymt besviken på ditt "lilla" värmeelement!
Om det är 0 grader ute eller kallare ute får du vara glad om det börjar kännas varmt i bilen efter en timme eller två.

"Mojängen" du visar i en bild ovan ser ut att vara en termostat som skall hålla värmen någorlunda jämnt. Det är i varje fall inget element.
av SubMarine
Förekomsten av imma på insidan av rutan påverkas jättemycket av om rutan är ren eller ej. Om du t.ex. har en fet hinna på insidan så immar det mycket. Jag skulle alltså börja med följande: Se till att rutan är kliniskt ren på insidan. Om du har problem med fukt i bilen och inte har några läckage så skulle jag ställa in en torrboll som får suga upp fukten.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Her ju köpt vikarie till volvon.

Ska göra mycket med den i sommar.
Gör nog det samtidigt.

Bild på vikarien:
https://imgur.com/a/p0SnGMt

Chrysler Stratus.
Lite att göra på den också innan den
kan köras. Topplockspackningarna.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]