Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael G
Jag tycker 2.5T känns rappare, dock den tappar ork på högre varv när fulltryckaren vaknar till liv på allvar. Ser man till vridmomentet så skiljer det 10nm till tefemmans fördel. Jag hade utan att tveka valt den nyaste av dom två.
av void
Tack...

Vad ska man kika på och se upp med vid begagnat köp av en v70 (turbo)? Vad finns det för akilleshälar och fallgropar?
av OrsonGbg
camaro69 skrev:
OrsonGbg skrev:DSTC blev väl inte standard förrän modellår 05? Min 04:a har inte DSTC.
Jag vet att det är standard från år 05 på "snikvarianterna". :lol:
Men trådskaparen skrev att det var antisladd på 04:an som han ev tänkte köpa, därav mitt svaret i mitt tidigare inlägg.

Köper du däremot en kvalitetsbil som min R så var det standard från MY04. :lol:

:D
Såg det först nu :oops:
av agw
2,5T känns, precis som du skrev, lite rappare i starten men det är bara för att den är inställd så. När du väl kommit igång är det helt klart T5 som dominerar.

/AGW
av Daddan
2,5T är gjord för att kännas pigg och rapp i "vardagskörning". T5 har annan karaktär, jag gillar att ha bra ös i övre registret, något som jag tycker saknas på lättryckarna. Det är INTE vridet som gör att bilen accelererar snabbt det är hästkrafterna, dieselbilarna skulle annars vara rena raketerna. Vridet gör ju istället att bilen orkar köra på högre växel med motstånd, inte för att accelerera snabbt om man är ute efter detta.
av OrsonGbg
Jag vill ha en S60 med lågvarvsegenskaper som 2.5T och högvarvsegenskaper som en T5, det hade varit najs :D
Användarvisningsbild
av CarMan
ja självklart har dom helt olika karaktär bilarna & jag tycker 2,5t passa mig bäst, då kag mäst gör stadskörning, men dom gånger man vill göra flera omkörningar i rad eller klippa flera bilar på en omkörning så är ju t5:an bättre. man är ju ganska snabbt uppe i 180+

men hur ofta gör jag personligen det, jämfört med att köra i stan.
Användarvisningsbild
av camaro69
OrsonGbg skrev:Jag vill ha en S60 med lågvarvsegenskaper som 2.5T och högvarvsegenskaper som en T5, det hade varit najs :D
Köp en R, så får du det som önskas.

Att kronorna är runda, beror på att dom ska rulla.

:D
av robbe
Mikael G skrev:Jag tycker 2.5T känns rappare, dock den tappar ork på högre varv när fulltryckaren vaknar till liv på allvar. Ser man till vridmomentet så skiljer det 10nm till tefemmans fördel. Jag hade utan att tveka valt den nyaste av dom två.
På väg hem från Öland i sommras körde jag ifrån svågern som har en
t5 -01, med min -04 2,5t.

Robbe
B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]