- tis 23 jan 2007, 11:47
#83239
Har själv en V70 med Bi-Xenon, helljus kompletterat med 3 st Bosch Big-Knick på QPAX-båge.
Bosch:en lyser inte så där jättelångt landar gissningsvis någonstans mellan 3-350 m.
Fördelen med tre lampor är att Du kan ha den mittersta riktad rakt fram och vinkla ut de andra lite vilket ger en rätt hyfsad bredd på ljuset.
Min erfarenhet av Hella 3000 är att de lyser lite längre men smalare.
Har provat både "gamla hederliga" med vanligt glas och de med blått-glas.
Kan nog tycka att ljuset blir lite vitare med det blåa glaset och kanske ngt sämre. Nämnas bör kanske att jag uteslutande använder 100W-lampor.
Satsa på kvalitet, både vad det gäller extraljus och lampor och snåla inte på kablaget, det lönar sig.
Jag har väl överarbetat det lite med ett relä per ljus, det funkar med att ha två reläer. Enligt ohm:s lag så skall Du klara Dig med ett relä på 3*100W men reläer och kablage är billiga och Peter O' Tool:s princip gäller alltid. (Murphy var en obotlig optimist!!)
Hur som haver har det slutat med att det sitter en ramp med Bosch på bägge bilarna numera och jag är helnöjd.
Jag är sugen på Xenon även på helljuset men frågan är hur ballasterna mår av ideliga av- och påslag.
Nackdelen med Lightforce tycker jag att de är lite väl stora, och dyra.
//
Micke
Bosch:en lyser inte så där jättelångt landar gissningsvis någonstans mellan 3-350 m.
Fördelen med tre lampor är att Du kan ha den mittersta riktad rakt fram och vinkla ut de andra lite vilket ger en rätt hyfsad bredd på ljuset.
Min erfarenhet av Hella 3000 är att de lyser lite längre men smalare.
Har provat både "gamla hederliga" med vanligt glas och de med blått-glas.
Kan nog tycka att ljuset blir lite vitare med det blåa glaset och kanske ngt sämre. Nämnas bör kanske att jag uteslutande använder 100W-lampor.
Satsa på kvalitet, både vad det gäller extraljus och lampor och snåla inte på kablaget, det lönar sig.
Jag har väl överarbetat det lite med ett relä per ljus, det funkar med att ha två reläer. Enligt ohm:s lag så skall Du klara Dig med ett relä på 3*100W men reläer och kablage är billiga och Peter O' Tool:s princip gäller alltid. (Murphy var en obotlig optimist!!)
Hur som haver har det slutat med att det sitter en ramp med Bosch på bägge bilarna numera och jag är helnöjd.
Jag är sugen på Xenon även på helljuset men frågan är hur ballasterna mår av ideliga av- och påslag.
Nackdelen med Lightforce tycker jag att de är lite väl stora, och dyra.
//
Micke