Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Har själv en V70 med Bi-Xenon, helljus kompletterat med 3 st Bosch Big-Knick på QPAX-båge.

Bosch:en lyser inte så där jättelångt landar gissningsvis någonstans mellan 3-350 m.
Fördelen med tre lampor är att Du kan ha den mittersta riktad rakt fram och vinkla ut de andra lite vilket ger en rätt hyfsad bredd på ljuset.

Min erfarenhet av Hella 3000 är att de lyser lite längre men smalare.

Har provat både "gamla hederliga" med vanligt glas och de med blått-glas.
Kan nog tycka att ljuset blir lite vitare med det blåa glaset och kanske ngt sämre. Nämnas bör kanske att jag uteslutande använder 100W-lampor.

Satsa på kvalitet, både vad det gäller extraljus och lampor och snåla inte på kablaget, det lönar sig.
Jag har väl överarbetat det lite med ett relä per ljus, det funkar med att ha två reläer. Enligt ohm:s lag så skall Du klara Dig med ett relä på 3*100W men reläer och kablage är billiga och Peter O' Tool:s princip gäller alltid. (Murphy var en obotlig optimist!!)

Hur som haver har det slutat med att det sitter en ramp med Bosch på bägge bilarna numera och jag är helnöjd.

Jag är sugen på Xenon även på helljuset men frågan är hur ballasterna mår av ideliga av- och påslag.

Nackdelen med Lightforce tycker jag att de är lite väl stora, och dyra.

//
Micke
Användarvisningsbild
av Falk
Larre skrev:Synd att Volvo orginal inte har fäste för tre extraljus.
Jag gjorde ett eget fäste för 3 ljus.. Jätte-enkelt. Försumbar materialkostnad. En bit L-profil i aluminium och två rörsnuttar kostar bara några tior.

Skrev lite om det här +bilder:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=13848
Användarvisningsbild
av Loner
Larre skrev:Tac
Synd att Volvo orginal inte har fäste för tre extraljus.
Hmmm, vad menar du med volvo original då?
Har i Norrland monterar Volvo-ÅF:arna lighton bågen som "original",
BIMA är ÅF för den nämligen....

/L
Användarvisningsbild
av flyvert
Är det någon annan som provat att sätta Xenon-lampor i extraljus (original eller via konverteringskit)?

Om texten på konverteringskitet stämmer drar mina extraljus 35 watt, men ger c:a 2.5 ggr mer ljus än en vanlig 100 watt halogenlampa.

Jag kan hålla med om att det blir mycket mer ljus, framförallt dagsljusliknande och även på blöt väg och i snöfattiga diken/vägrenar.

Hur länge kan en ballast och lampa använd i ett extraljus tänkas hålla?
Användarvisningsbild
av Bosa
Xenonkonverterade Lightforce kanske, borde ju kunna bli halvljust. ;)
Användarvisningsbild
av Falk
flyvert skrev:Är det någon annan som provat att sätta Xenon-lampor i extraljus (original eller via konverteringskit)?
Drivdon i Delsbo bygger om Bosch225 till en xenonvariant. Riktigt bra grejer.
http://www.mega-light.com/

Mest pang för pengarna om man inte vill kosta på sig xenonlysen är, tycker jag, Bosch225 med bred ljusbild och IPF's 160W H3 lampor. Jag har kört genom Härjedalsskogarna med 3st sån'a i många år. Det fungerar riktigt bra. Kräver iofs en riktig installation med grova kablar från generatorn ända ut till lampan både på plus och minussidan. Minsta spänningsfall över glödtråden försämrar ljusutbytet.

I år testade jag Hellas "nya" ljus med klarglas och "optiken" i reflektorn. Jag gillar Boscharnas ljusbild bättre. Hellaljusen ger lite för mycket ljus nära bilen för min smak.
Användarvisningsbild
av Larre
Loner skrev: Hmmm, vad menar du med volvo original då?
Jag ska ärligt säga att jag inte vet vad definitionen av Volvo Orginal är. Det finns säkert många definitioner. Jag framför bara det min mekaniker sagt. Det jag vill säga är att jag väldigt gärna vill kunna hålla mig till vad han rekommenderar mig att göra. Och ska jag göra något annat så vill jag ännu mer gärna veta att det jag gör inte kan påverka något annat på bilen som kan användas mot mig i en tvist om t ex garantier. Men när de är slut och bilen behöver piffas upp, då jäklar! :twisted:
Användarvisningsbild
av Larre
Tack för alla bra förslag!
Om någon är intresserad så meddelar jag när jag bestämt mig och kanske lägger in några bilder på kalaset!
Användarvisningsbild
av Larre
Mikael_0223 skrev:
Länkar till två tester som AMS haft på x-ljus 2005 och 2006.
Dreglade över testerna igår kväll. Speciellt de där förbjudna pencilbeamarna. Beam me up, Scotty!
Hög framvagn biltema

Jo, det är klart man får vad man betala[…]

Fukt i ena strålkastaren

Hej! Jag har problem med att ena min strål[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]

Att bilen har gått 14200 mil förmodat […]