- sön 14 jan 2007, 12:39
#81446
Tänkte tipsa om ett enkelt sätt att göra ett stadigt och bra extraljusfäste. :D
När det i höstas var dags att montera ljusen inför den mörka årstiden kikade jag först på Qpax-fästet, sedan på Volvos originalfäste. Bägge gick bort vid en närmare granskning. Qpax alternativet var för dyrt för min kassa. Volvofästet lite väl Kalle Anka-mässigt i sitt utförande.
Dags att tänka själv. I skrotlådan hittades en snutt aluminium L-profil 50x50x5mm och lite 25mm aluminiumrör.
Jag borrade med en ”hålsåg” två 1”-hål genom stötfångarplasten in till krockbalken. Rensade bort allt frigolit och plast ur hålen sköt in 25mm röret och stack av det så att jag fick distanser som petade ut lite utanför ”stötskölden”. I krockbalken gängade jag för M8. Borrade två hål i L-profilen för montering i krockbalken och tre hål för extraljusen.
Upptill ett stag mellan de tre ljusen och två stabiliseringsstag av Bosch’s lite kraftigare modell. De är justerbara med vingmuttrar. Jag fick fila lite i grillen för att få in stagen. Innanför grillen sitter de med en vinkel i fästena för signalhornen.
Nummerskylten monterade jag på ett vänt extraljusfäste av Biltemas "bakom-skylten"-typ. Tanken är att den dagen jag xenonkonverterar extraljusen kan jag montera drivstegen bakom skylten.
Ett bergstadigt fäste för nästan inga pengar alls. :D
För säkerhets skull så bör man nog använda nylonskruv där stabiliseringsstagen är fästa i staget mellan ljusen. Bättre att skruvarna går av än att stagen trycks in och punkterar kondensor och kylare om oturen i form av en ren eller en backande granne skulle vara framme. :roll:
På våren när det blir ljust ute går det blixtfort att ta bort fästet som bara sitter med två M8-skruv. Skylten monterar jag på sommaren på samma sätt som fästet så att ingreppet i stötfångaren blir dolt. 8)
Ett par bilder:


Flytta gärna tråden om jag postat i fel forumsdel.
När det i höstas var dags att montera ljusen inför den mörka årstiden kikade jag först på Qpax-fästet, sedan på Volvos originalfäste. Bägge gick bort vid en närmare granskning. Qpax alternativet var för dyrt för min kassa. Volvofästet lite väl Kalle Anka-mässigt i sitt utförande.
Dags att tänka själv. I skrotlådan hittades en snutt aluminium L-profil 50x50x5mm och lite 25mm aluminiumrör.
Jag borrade med en ”hålsåg” två 1”-hål genom stötfångarplasten in till krockbalken. Rensade bort allt frigolit och plast ur hålen sköt in 25mm röret och stack av det så att jag fick distanser som petade ut lite utanför ”stötskölden”. I krockbalken gängade jag för M8. Borrade två hål i L-profilen för montering i krockbalken och tre hål för extraljusen.
Upptill ett stag mellan de tre ljusen och två stabiliseringsstag av Bosch’s lite kraftigare modell. De är justerbara med vingmuttrar. Jag fick fila lite i grillen för att få in stagen. Innanför grillen sitter de med en vinkel i fästena för signalhornen.
Nummerskylten monterade jag på ett vänt extraljusfäste av Biltemas "bakom-skylten"-typ. Tanken är att den dagen jag xenonkonverterar extraljusen kan jag montera drivstegen bakom skylten.
Ett bergstadigt fäste för nästan inga pengar alls. :D
För säkerhets skull så bör man nog använda nylonskruv där stabiliseringsstagen är fästa i staget mellan ljusen. Bättre att skruvarna går av än att stagen trycks in och punkterar kondensor och kylare om oturen i form av en ren eller en backande granne skulle vara framme. :roll:
På våren när det blir ljust ute går det blixtfort att ta bort fästet som bara sitter med två M8-skruv. Skylten monterar jag på sommaren på samma sätt som fästet så att ingreppet i stötfångaren blir dolt. 8)
Ett par bilder:


Flytta gärna tråden om jag postat i fel forumsdel.
Senast redigerad av 2 Falk, redigerad totalt 0 gång.
mvh / Lasse Falk, Bromma.
http://www.rejsa.nu
http://www.rejsa.nu