Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Update:

Strålkastarna är helt demonterade och projektorerna monterade. Men detta projektet är långt ifrån plug-&-play. Det krävs modifieringar för att få det till att fungera. I strålkastaren sitter det en mekanik bakom xenonreflektorn som agerar både fäste mot ramen och har en motor som trycker reflektorn uppåt vid helljus. Allt det måste bort och reflektorn måste därefter fästas i armen på annat vis. Jag valde med starkt konstruktionslim (PL400). Motorn som höjdjusterar hela strålkastaren och sitter bakom strålkastaren kommer alltså vara kvar.

Jag har gjort en initial kontroll och kopplat in strålkastaren för att se så att allt lirar. Skillnaden är enorm. Den absolut största skillnaden mot tidigare är ljusflödets jämnhet och bredd. Jag har lika många Lux två meter åt höger från centrum som jag hade i centrum med de gamla strålkastarna. Detta är mot en garagevägg så på väg lär skillnaderna vara som natt och dag misstänker jag. Skärningen är knivskarp och med mycket fin blå kontrast.

Men som sagt. Jobbet innebär ett permanent modifierande av strålkastaren och jag skulle tro att besiktningsmannen inte blir glad av att se det även om det är ganska snyggt monterat och väl gjort. Jag ska besiktiga bilen senast den 31 mars 2018 så jag har gott om tid på mig att hitta ett par begagnade strålkastare som jag kommer ha i reserv OM det inte går igenom besiktningen.

Jag uppdaterar med bilder idag/imorgon när allt är färdigtorkat och ihopsatt igen :)
För att minska risken att dra uppmärksamhet till dig - se till att justera strålkastarna med riktig ljusprovare INNAN du åker till besiktningen. Garagevägg kommer inte duga. Är ljusbilden det minsta fel kommer de börja granska strålkastarna och då åker du nog dit. Om ljusbilen är rätt kommer de nog inte undersöka så noga, de har inte tid till det. Nu förutsätter jag att montering osv blir snygg så att det ser ut som en original projektorstrålkastare. Ser man en massa lim och kladd är det nog kört hur du än gör.

Det måste se ut så här ungefär, annars är du nog chanslös
Bild
Inte långt ifrån. Spännande!
Sverige, vi har ett resultat!

Allt är inkopplat och på plats. Och inget felmeddelande på vare sig instumentbrädan eller i VIDA. Resultatet är alltså en femma, MVG eller A+ (beroende på vilken generation som läser detta) :D.

Detta här är min ljusbild med strålkastarna i original skick:
Bild

Och detta här är utläsningen av Lux i centrum:
Bild

Och en meter åt höger:
Bild

Såhär är ljusbilden med strålkastarna monterade och färdiga. Dock inte justerade efter Lövets rekommendation vilket kommer följas:
Bild

Mätning av Lux i centrum:
Bild

Och en meter åt höger:
Bild

Jag ställde mig på dragkroken för att kontrollera höjdjusteringen också och den fungerar som den ska. Gjorde även en kalibrering i VIDA av höjdjusteringen enligt VIDAs instruktioner.

Skillnaderna är mycket stora av dessa initiala tester. Och särskilt påtaglig är ljusspridningen men också själva styrkan.

Kommer en till post med bilder på jobbet.
Mycket intressant!
Ser riktigt bra ut! Önskar lite att du hade besiktning i en snar framtid. :P
Håller själv på att byta xenon lyktor på min till fräschare xenon. Tänkte prova att separera plastglaset och pollera på insidan. Få se vad som händer och sker om jag ska prova på samma sak. :)

Kan vi inte få se en bild på slutresultatet på bilen? :P

Vi använder en från Biltema för ba[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]