Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

varför förespråkar volvo castrol? -kvalitet antagligen...

Har inte känt mig nöjd med mobil helt enkelt, samtidigt som Exxon Mobil är företaget bakom exxon valdez(stavning?), oljetankern som gick på grund i alaska och förstörde djur o natur totalt.
Tobzter skrev:och den funkar exakt lika bra?
Det finns organisationer med hundratals anställda som bara pysslar med att klassificera oljor ACEA, API) Möter en olja kravet så gör den. Oavsett om petflaskan har Q8, Shell, Biltema eller nån annan logga.

Anledningen till att volvo bytte till att rekommendera Castrol före Mobil1 för 10-15 år sedan förmodar jag är helt affärsdrivet snarare än kvalitetsskillnad.
Jag blir alltid lika förvånad av att det finns rekommendationer om att inte byta olja i en automatlåda!
Och ännu mer förvånad blir jag av rekommendationer att vänta tills den börjar krångla! För då är det ju för sent!

Per L
Per L skrev:Jag blir alltid lika förvånad av att det finns rekommendationer om att inte byta olja i en automatlåda!
Och ännu mer förvånad blir jag av rekommendationer att vänta tills den börjar krångla! För då är det ju för sent!

Per L
men krångel behöver inte bero på att oljan inte är bytt. Kolla oljan själv! är den röd och fin, låt den vara.
Att verkstäder avråder att byta olja i automaten, och påstå att man då får problem fattar jag inte. Då skulle var enda taxi få problem, eftersom att det är upptaget oljebyte i automatlådan i serviceprogrammet på dessa. ??:-/
Det är väl när lådan rullat många mil som det kan bli problem.
Knappast så att det alltid blir knas mer än att den kan behövas nollställas och köras en körcykel för adaptionen.
Inte alls säkert att det blir det men det kan bli och ingen verkstad vill ta den risken.
Kan mycket väl vara så att de jag hört som fått problem gjort fel eller haft otur.
Min (nollad och adaptionskörd) krånglade i början men det släppte efter ett par hundra mil.

På de Amerikanska forumen snackades det om att dom använde någon apparat på verkstäderna som pressade igenom oljan åt fel hål?
Detta skulle dock vara rena döden för våran typ av lådor om man skall tro dom. Letat men hittar inte tråden.
Dock aldrig hört att detta använts i Sverige.

Känner att jag skulle vilja ha ett stalltips fån någon som jobbar med att renovera dessa lådor :wink:
milktrucker skrev:varför förespråkar volvo castrol? -kvalitet antagligen...

Har inte känt mig nöjd med mobil helt enkelt, samtidigt som Exxon Mobil är företaget bakom exxon valdez(stavning?), oljetankern som gick på grund i alaska och förstörde djur o natur totalt.
Volvo rekommendera castrol men sen när man lämnar in den volvo så använder dom mobilolja istället. :roll:
sthlm skrev:Det är väl när lådan rullat många mil som det kan bli problem.
Så taxibilar rullar inte många mil då? Det är ju just på dom och polisbilar som oljebytet finns i serviceschemat.
Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad,[…]

Tack för snabbt svar! Gummibussningen vid &ou[…]

I jul–februari har det i Finland föreko[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]