Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Loppan78 skrev:
wissel skrev: Du byter oljan MEN du skall inte "nolla" någonting i din låda.
Detta görs ENDAST om man bytt komponenter i automatlådan.
Personligen använder jag Volvos rekommenderade olja som jag även handlar där-
även om det svider.
Nästan allt annat till bilen köper jag på Biltema, utom Oljefilter.
Det man ska nolla är oljeräknaren som volvo kallar den men inget annat. Det är inte heller "livsviktigt" att nolla denna räknaren.

Oljeräknaren "håller reda på kvalitén" på oljan. Den räknar upp under vissa förhållande, t.ex om oljan blir för varm någon gång. Till slut när den kommit upp i ett visst värde så tänder den meddelandet Växellådsservice erfodras.
Det enda som kan hända om man inte nollar räknaren är ju att detta meddelande kan komma felaktigt.
På en V70N eller motsvarande kommer den aldrig upp beroende på "Räknaren" då den inte är satt på detta, men VÄL om kvaliteten på oljan blir
för dålig så kommer den, men med byte av oljan lite då o då så kan du troligen köra 100 000 mil innan räknaren varnar....:-)
Användarvisningsbild
av Baze88
Pratade med en som jobbar på bilia, han sa att man inte fick byta all olja med en gång o slå på ny för då skulle lådan få "spelet" o kan balla ur. Är det så att han vill att bilia ska tjäna på mig o lämna in bilen?. Skulle tappa ur halva lådan, i med nytt liksom 50/50 o köra 1 vecka o sen tillbaka för o byta allt.
Användarvisningsbild
av wissel
Om du byter olja i Lådan så har du mer än hälften av den totala mängden kvar i lådan.
Som inte KAN tappas på ett vanligt oljebyte !
Så två snabba byten är en god idé tycker jag.
Killen på Bilia snackar skit, och det är kanske inte så ovanligt det heller.
Så om jag vore du så skulle jag byta olja och köra 200 mil sedan byta igen....men bara om oljan
INTE ser ut som Hallonsaft....för då behöver du inte byta den öht.
luktar den och närmar sig The färg så är det dags för byte.
Filterbyte existerar inte heller, isf. måste lådan rivas = Big NO....
Användarvisningsbild
av moffa699
Byt olja ordentligt från början när den har gått såpass mycket,BYT filter också annars är det meningslöst.Är inte så märkvärdigt som det påstås.
Användarvisningsbild
av Loppan78
wissel skrev: På en V70N eller motsvarande kommer den aldrig upp beroende på "Räknaren" då den inte är satt på detta, men VÄL om kvaliteten på oljan blir
för dålig så kommer den, men med byte av oljan lite då o då så kan du troligen köra 100 000 mil innan räknaren varnar....:-)
Oljeräknaren känner inte av kvalitén på oljan utan den "räknar" ut den. Det betyder att nollas inte den vid byte så tror bilen att oljan inte är bytt och att den fortfarande är lika dålig som innan bytet. Den räknar upp under vissa förutbestämda händelser t.ex om oljan kommer över en viss temperatur. När väl räknaren kommit upp i ett visst värde så tänds felmeddelandet i DIM.
av d98josu
moffa699 skrev:Byt olja ordentligt från början när den har gått såpass mycket,BYT filter också annars är det meningslöst.Är inte så märkvärdigt som det påstås.

Vilket filter syftar du på? Vad jag förstår finns inget lättåtkomlig filter på AW-55 lådan. Väldigt få spräcker nog lådan för att byta filter. På youtube finns det entusiaster som monterar in ett filter "inline" på oljereturen med det är ju en hemmalösning.
Användarvisningsbild
av Perc
Det finns väl ingen Volvo med tvärställd motor som har filter i automatlådan. Oljesil, möjligen.

Säger inte emot :-D Tveksam till att fö[…]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]

Nej, men att ha två bilar bara för att […]