Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inte haft möjlighet att mecka ännu. Ja tänkte höra om det går att utesluta något eller påvisa att det är någon viss del som strular. Vid gaskörning så dör ju bilen. Men om man ligger på mer än 2500rpm och gasar fult funkar gasen tills man släpper gasen. Så känns som den inte orkar pumpa fram gas vid lägre rpm o på så vis dör den
Prova byta o-ringarna i gasregulatorn. Finns en kille på blocket som säljer o-ringsatser för 700 som är kompletta med instruktion. Sen gör man en ordentlig rengöring av regulatorn. Det börjar man först med eftersom detta är billigt (700), och lättmekat (regulatorn plockas ner på en kvart.., till skillnad mot fördelaren som är rätt svår att komma åt).
Skulle detta ej funka är det sannolikt fördelaren - men ändå värt att ha fått rengjort regulatorn.

Tidigare i tråden pratas det om att kylvattnet "kyler" regulatorn. Kylvattnet "värmer" regulatorn eftersom när regulatorn jobbar med gastrycket uppstår kyleffekt som motverkas av det varma kylvattnet.
Dickan skrev:Ja tycker löddningarna ser bra ut. Nån som inte håller med? Jag vet inte hur det ska se ut.. snabbt svar önskas.
Dom större lödöarna ser kanske lite tveksamma ut, åtminstone en del av dem, speciellt de längst ner på bilden.

Mvh GK
Jag är ingen expert på volvos bifuel-system men efter lite googling kan en ledtråd vara att gassystemet är beroende av tempsensor, jag fick inte fram om gassystemet har en egen tempsensor.

Mvh GK
Min gasdrift hade ungefär samma problem. Betalade drygt 8 laxar för en ny fördelare och fick själva arbetet för halva priset pga erbjudande från Mechanum. Nu fungerar den fint, hoppas på att de nya fördelarna har bättre kvalité och håller längre. Hade även problem med bensindriften...

/Jesper
Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång t[…]

Problemet löst. Det var ett kabelbrott som to[…]

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]